Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Opel Astra Sport Tourer Edition 1,6PHEV
- 20.000 km
Het was weer zover. Veel eerder dan gepland maar daar hoor je mij niet over.
Wij mogen weer een nieuwe zakelijke lease auto uitzoeken. Toch altijd wel leuk om te mogen doen!
Deze keer een stuk eerder omdat mijn oude auto een schakelauto was en ik last had soms met lange drukke dagen rijden i.v.m. een operatie die ik heb ondergaan voor een enkelbreuk in mijn linker enkel. Dus sowieso een automaat.
Nu zit ons bedrijf volop in de transitie met volledige verbrandingsmotoren vroeg of laat volledig uit te sluiten. Op moment van kiezen kon ik (gelukkig) nog kiezen tussen plug-in hybride of volledig elektrisch. Ik vind volledig elektrisch te veel gedoe met vakantie en mijn jonge kinderen die wij meenemen. Daarnaast is bij mij voor de deur een paal of oplaad mogelijkheid installeren onmogelijk. Tel daar bij op de er (nog) geen oplaadpaal op de zaak staat en de keus stond vast.
Mijn eerste auto was een volledig zelf samengestelde wagen uit 2021. Zie eerdere review van mij over de Volkswagen Golf 8 Variant R-line. Inmiddels zijn de spelregels wat anders anno 2024 ten tijden van bestellen en heb keuze uit een select aantal auto's. Voor mij waren een aantal dingen belangrijk om te filteren. Namelijk:
- Ruimte. i.vm. kids en voor werk toch wel wat zooi die je kwijt moet.
- Automaat. Ik vertelde eerder in de Volkswagen review daar een concessie te hebben gedaan. Gaan we niet nog een keer doen. Zeker niet gezien de enkel. Ik rij veel in drukte, centra etc. Wel lekker om dat comfortabel met een automaat te kunnen gaan doen.
- Uitstraling. Ik hou van goed smoelende auto's. Liefst wat sportieve accenten.
- Comfort. Woon-werk verkeer 90km per dag. Plus zit veel op de weg voor werk. 30-35k per jaar minstens.
Voor dat ik wist wat ik kon kiezen had ik voor mijzelf een shortlist gemaakt. Hopelijk dat ze er tussen zaten en daar wel geprobeerd een beetje rekening mee te houden.
- Ford Kuga. Smoelt goed, veel ruimte en best snel!
- Peugot 308SW. Strakke bak met mooi interieur. Maar i-cockpit geen fan van.
- Seat Leon. Degelijk iets sportievere look maar zelfde laken en pak als oude auto.
- Opel Astra Sport Tourer. Ik vind hem super strak. Geen idee hoe hij rijd.
- Skoda Octavia. Stelt eigenlijk nooit teleur maar is niet bijzonder.
Al gauw bleek de Ford Kuga geen optie en de Octavia zat verrassend genoeg niet in de lijst. De andere 3 wel.
Voor mij viel de Peugot 308 af omdat deze PHEV variant alleen te bestellen was in een style variant. Instap model valt wel heel erg uit de toon zonder wat mooie wielen, lijsten en donkere ramen etc. Een beetje als een zonvakantie zonder zon.
Dan blijven de Leon en de Astra Sport Tourer over. Beiden proef gereden en al moet ik zeggen dat de Leon prima rijd en comfortabel was, had ik het gevoel dat ik het al kende en niks anders was. Overigens voldeed hij prima aan de andere verwachtingen want de first edition PHEV zat dik in de spullen en opties. Snel genoeg, ruimte genoeg en comfort genoeg. Alleen niet wat ik zocht qua look en beleving.
Dan de Opel. Voor een proefrit krijg je uiteraard de dikste (Ultimate) variant mee. Die zat er voor mij niet in. Maar wat een walgelijke strakke bak! Ik kreeg een zwarte hatchback mee en die zag er echt super strak uit. Goed het was niet de Edition Sport Tourer maar heel veel dingen bevielen zoals ze zouden moeten zijn in de Edition zoals motor vermogen, multimedia en rijgedrag. Voor mij was het wel duidelijk. Aan de slag. Want de Edition kon ik heel goed aankleden met opties. Comfort pakket, Technologie pakket, grotere boordlader en afneembare trekhaak. Uiteindelijk de kleur Crystal silver metalic gekozen. Vuilniszak grijs kwam ik vandaan wilde ik niet nog een keer. Zwart te besmettelijk. En deze kleur met zwarte accenten kwam mooi tot zijn recht. Standaard is de auto wat saai. Maar met deze upgrades kreeg hij hoogglans zwarte dakrail, extra getinte achterramen, keyless entry, verwarmde stoel en stuurverwarming en upgrade navi pakket. Ik was om dus besteld.
Het duurde uiteindelijk 6 maanden voordat hij binnen was, maar dat is meer dan prima.
De kleur was een gokje maar toen hij aan kwam wist ik dat ik de juiste keuze voor mijzelf had gemaakt. Ik vind deze auto echt ontzettende strakke lijnen hebben. Helaas kon ik niet voor de GS variant waardoor de voorgril een stuk aggresiever en sportiever is, maar zo is hij toch ook behoorlijk strak.
Goed over naar de echte review!
Uiterlijk.
Nogmaals ik vind deze auto bijzonder goed geslaagd qua vormgeving en lijnen.
Hij oogt straks en wat sportief zo. Wel zou ik als je de keuze hebt, voor de GS line gaan voor de nog mooiere grill en uitstraling. De 17 inch velgen vind ik met zwarte chromen accenten heel goed bij de auto en de kleur passen. De zwarte spiegels en dakrail maken het wel af.
Interieur.
Ook hier vind ik dat Opel echt iets gaafs heeft neergezet. Tuurlijk zijn de invloeden van de Stellantis groep zichtbaar maar Opel heeft hier een eigen identiteit. Ik heb het geluk dat ik een upgrade heb met een Pro-panel zonder dat ik dat kon kiezen. Dat betekent dat het dashboard scherm vloeiend overloopt naar het multimedia scherm middels 2 glazen panelen. Super strak. Het middenconsole is ook erg mooi en praktisch met 2 bekerhouders en onder de armsteun heel veel ruimte. Wel is de pianolak ontzettend besmettelijk. Het ziet er mooi uit maar is zo verschrikkelijk snel vies met vingerafdrukken. De stoelen zijn ge-upgrade naar AGR stoelen. Deze zijn hebben wat verschillende kleuren grijs. Zitten overigens super goed! Bestuurders stoel heeft o.a. verstelbare lende steun en kan je ook nog eens in hoogte verstellen naast de standaard hoogte van de stoel. Het stuur voelt fijn en je kijkt goed op je dahsboard door het stuur. Leuk detail is de spaak onderin. Helaas geen interieur LED feest zoals mijn oude golf en weinig opties om je dashboard in te stellen. Wel kan je kleuren veranderen en de layout van het infotainmentscherm.
Ruimte.
De auto is qua ruimte op de achterbank qua gevoel net iets krapper dan mijn vorige Golf 8 variant. De kids zitten desondanks prima. Daarnaast levert de auto wat ruimte in door het accu pack in de achterbak. Maar met nog steeds 550ltr prima. Onder de vloer is op een paar kleine vakjes na geen extra berg ruimte.
Comfort en rijervaring + prestaties.
De auto zelf is wat mij betreft goed in balans tussen comfort en sportief rijgedrag.
Hij absorbeert drempels en hobbels prima maar laat zich ook sportief rijden zonder dat je het gevoel hebt hem snel kwijt te raken. Wel merk je door zijn gewicht dat hij was nijgt te gaan "dweilen" als je hem goed doortrap bij een af of oprit bij een snelweg. Qua snelheid is het wel een beleving. Gecombineerd 180PK is merkbaar. Hij reageert echt heel vlot op het gas. Vind ik leuk! De auto heeft 3 standen. Volledig elektrisch, Hybride of sport. Hybride is veruit de meest gereden stand omdat deze rustigere is dan de sport stand en meer dan genoeg power geeft. Inhalen is nooit een probleem! Je krijgt zelfs nijgingen om snelle auto's uit te dagen....
Wat overigens wel echt een tegenvaller is zijn de volgende dingen hoe ik ze ervaar. De auto heeft geen auto hold functie. Dat is wel een misser van jewelste. Daarnaast heeft de auto maar een 32ltr tank? Ik kan en kon het niet goed terug vinden. In eerste instantie las ik een 42ltr tank voor benzine maar dat is absoluut niet het geval. Dat betekent als je op vakantie gaat met pakweg 1000km en dat wanneer je accu leeg is, het verbruik wel erg omhoog gaat en ik in de zomervakantie bepakt en bezakt met dakkoffer elke 400km alsnog stond te tanken. Gecombineerd woon werkverkeer en voor mijn werk waar ik 200km max per dag rij, is het erg goed te doen en haal ik als ik netjes vol laad gemiddeld 3.1ltr 100km op respectievelijke snelweg, 80 wegen en in de bebouwde kom. Ik trek altijd vlot op en rijd ook wel iets harder dan mag over het algemeen. Volledig elektrisch zou hij 50km moeten kunnen. Vergeet dat maar. Als je 40km haalt is het veel. Moet het wel mooi weer zijn en je rechter voet niet te zwaar. Wel is hij in 3 uur laden vol op een openbare laadpaal van minstens 11kw. Moet erbij gezegd hebben dat deze auto een upgrade heeft met een 7.4kw boordlader. Dus deze auto is qua prestaties echt wel snel en zuinig mits je niet de accu leeg hebt. Hij is erg comfortabel mede door de stoelen maar ook het weggedrag. Windruis is nauwelijks te horen met 100km per uur.
De ADAS systemen werken prima. Al vind ik de lane assist wel wat achterblijven met andere merken. Hij gaat pas trillen als je op de lijn zit daar waar andere merken de auto netjes binnen de lijnen in een rechte lijn houden. De adaptive cruise control werkt prima en frontassist doet zijn werk wanneer nodig. Je komt in de ADAS systemen via een fysieke knop wat ik fijn vind. Net als de vele andere fysieke knoppen zoal die voor ventilatie, tempratuur en geluid. Het zonnebrillen vakje net boven de wireless charge vak in het midden is ook erg praktisch! De auto zou eigenlijk geen zwarte dakhemel hebben maar dat heeft ie wel. Vind ik wel een meerwaarde. Ziet er net even wat mooier uit.
Conclusie.
Goed ik ben 20.000km verder met de auto en naast dat ik hem nog steeds echt heel mooi vind, rijd hij ook erg goed. Wel merk je aan kleine dingen dat de auto kwalitatief ietsje lager staat dan bijvoorbeeld een VW. Dat merk je aan bijvoorbeeld net niet aansluitende kieren en het voelt net iets kwetsbaarder. Absoluut niet slecht maar kan wel beter. De ruimte is meer dan toereikend voor mijn werk en vakanties met de kids. Zeker met een dakkoffer erop. Prestaties zijn goed! Hij is snel en reageert prima en de feedback is meer dan voldoende. Verbruik is prima mits je niet te ver gaat zonder laden. Ik zie ze zeker in deze kleur en samenstelling niet vaak dus voel mij ook nog een beetje speciaal. Wat mij betreft een geslaagde auto en zou hem opnieuw hebben gekozen met deze ervaring.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Opel Astra ST 1.6 Turbo 180pk HYbrid e-EAT8 | TREKHAAK | ADAPTIVE CRUISE | 180° CAMERA | DRAADLOOS LADEN | 17 INCH | FULL LED | ISOFIX |
- 2024
- 9.989 km

Opel Astra 1.2 | APPLE CARPLAY | ACHTERUITRIJCAMERA | STOEL + STUURWIELVERWARMING | LED VERLICHTING |
- 2022
- 57.880 km

Opel Astra 1.2 TURBO GS LINE CAMERA/CARPLAY/CRUISE
- 2024
- 18.193 km