Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk 120 Jaar Editio (2019)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk 120 Jaar Editio (2019)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk 120 Jaar Editio
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst11.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 11.500 km

Na 304.000 km op 7.5 jaar met mijn vorige Astra 1.7CDTI (2011) ben ik toch weer gevallen voor een nieuwe Astra Sportswagon. (zie vorige review op 250000km)
Ik ben gaan rijden met een Skoda Octavia, Peugeot 308 en de Astra benzine 1l 105pk en deze 1.6cdti 110pk.

De doorslag is gegeven door een mix van beste prijs (aankoopprijs diesel is nu goedkoper dan benzine), 50% minder verbruik tijdens de testrit, het heerlijke koppel en de 6 bak. Ondanks het ontradingsbeleid van Belgie, toch een diesel gepakt, ik rij ook 40.000km per jaar, te veel voor benzine, en elektriciteit is voor de pseudo eco bomenknuffelaar of zelfstandige leasrijder die extra aftrek nodig heeft en een duracelbatterij in hun porsche V8 gooien en die vervolgens nooit opladen...

Ik rij nu met de Opel Astra 1.6cdti 110pk Sportstourer Enjoy en het bevalt mij erg goed.

Het verschil met de vorige is groot: Niet alleen is de aankoopprijs nu lager dan in 2011 (!?) maar vooral vallen alle verschillen in de auto op. De auto voelt en is lichter, de motor is veel stiller, geen traktor bij koud starten maar een heerlijk agregaat dat met zijn 300Nm lekker doortrekt en nooit trilt. De turbo wordt wel pas wakker vanaf ongeveer 1500 tr/min, maar in file terug gaan naar stationair toerental in 3de is geen enkel probleem.

Het geheel voelt en klinkt erg solide en is bovendien nog eens erg zuinig. waar is met mijn vorige Astra met moeite 1000km haalde met zijn 56 liter tank rij ik met deze eeder 1100 km met 48-50 liter... een gemiddelde van 4.3 l/100km. erg netjes. (zie mijn verbruiksmonitor).
Opvallend is wel dat de auto iets losser op zijn veren staat dan de voorganger en dat de overhang en spoiler vanvoor erg snel de grond raakt bij het nemen van een drempel.

Kleine kantjes zijn tot nu toe het stop/start systeem dat te pas en te onpas (bij elke rotonde) de auto uit gooit... Gelukkig kun je dit uitschakelen... Ook is de ingebouwde GPS niet zo super en wordt hij niet geupdate. Android Car Play is wel altijd up to date maar werkt niet vlekkeloos, de display loopt soms vast bij gebruik van google maps... Gelukkig bied Tomtom hier een uitkomst... werkt altijd, heeft een ingebouwde sim, altijd de laatste files... Kan Opel nog wat van leren.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.