Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation (2016)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation (2016)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst147.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valse start, maar auto maakt het zelf weer goed!

  • 12 km

In Januari 2016 bestelde ik mijn Opel Astra 1.4 Turbo (150PK) Sports Tourer Innovation in de kleur Magnetic Silver Metallic. Als extra's bestelde ik allereerst de LED-Matrix verlichting (vanwege mijn lichtelijke nachtblindheid een sublieme optie!) een schuifdak (bijzonder gunstig geprijsd), het navigatie pakket incl. DAB+ radio, winterpakket, privacy glass, reservewiel, On Star en ik zal nog wel het e.e.a. vergeten zijn. Omdat ik buitenaf woon en de wegen hier dankzij landbouwverkeer vaak erg smerig zijn, liet ik de auto voorzien van 4 spatlappen en liet ik een scheidingsnet in de bagageruimte monteren vanwege mijn 2 schotse collies. Ik liet de auto verder afleveren op 4 Michelin Cross-Climate banden. Ik rijd de auto voornamelijk zakelijk. Privé en hobby matig bezit ik verder nog een in nieuwstaat verkerende Citroen XM.

De levertijd van de Astra liep al vrij snel op van 8 weken tot 4 maanden, om uiteindelijk pas na ruim 6 maanden geleverd te worden. Oorzaak; de LED Matrix koplampen waren niet te leveren.
Nadat de mijn My Opel app aangevraagd was, werd ik door "de auto zelf" middels emails op de hoogte gehouden van de status van de auto. Dit was in de laatste 2 weken voor de uiteindelijke levering. Dat was een leuke ervaring!
Uiteindelijk werd de aflevering nog een keer een week uitgesteld omdat Opel de auto voor een extra controle vasthield. Dit was allemaal erg vervelend, temeer daar ik mijn "oude auto", een Renault Clio Estate DCI al particulier verkocht had, nadat er al een afleveringsdatum was afgesproken met de dealer, maar die telkens weer werd uitgesteld. Enfin, dat is opgelost door mij een leenauto ter beschikking te stellen, maar leuk is het niet.

Half augustus 2016 de auto dan uiteindelijk opgehaald bij de dealer. De eerste kilometers waren een beetje een teleurstelling. De gemonteerde Michelins Cross Climate veroorzaakten forse afrol geluiden welke ik op mijn Clio niet had, de auto hield behoorlijk in en ik kon de DAB+ zenders niet vinden.
Dus, terug naar de dealer: Inhouden; kwestie van inrijden en geduld hebben. Michelin banden en afrol geluid: Niets aan te doen, is een producteigenschap. DAB+ radio: Oeps! Sorry, zit er niet op, vergeten aan te vinken bij de optie navigatie systeem (DAB+ heeft een aparte code), dus....niet besteld!!!
Dat was natuurlijk een enorme teleurstelling, want juist DAB+ was voor mij best belangrijk ivm het beluisteren van bepaalde radiozenders die normaal slechts een beperkt bereik hebben. We zijn nu 2 1/2 jaar verder en ik wacht nog steeds op een oplossing (is er niet) of compensatie van de dealer.
Het inhouden neemt steeds ergere vormen aan en men blijft volhouden dat de auto nog niet "los"is!

Vervolgens. De automatische achterklep reageert niet meer op de sensor onder de achterbumper. Je staat op het parkeerplaats bij de supermarkt met je handen vol boodschappen te gymnastieken achter die auto, tot groot (leed) vermaak van iedereen, maar er gebeurd niets!
De elektrische ramen leiden soms een eigen leven. Een paar keer gehad dat bij aankomst bij de auto alle 4 de ramen open stonden!
Na een flinke regenbui of na het wassen van de auto, staat een koplamp vol met water en condens.
Dus maar weer eens terug naar de dealer. Ik was ondertussen al vaker bij de Opel dealer geweest in een paar weken tijd als tijdens de 130.000km die ik (probleemloos) met de Clio had gereden.
Vervangen zijn uiteindelijk een computer (achterklep en elektr. ramen) en de lekke koplamp. Alles keurig verholpen.
Het inhouden dan? ( ondertussen al 10.000km verder!!) Tja, nog steeds niet ingereden, volgens de dealer. Ja, duhhh!

Paar duizend kilometer verder stuurt auto (Opel) een mailtje. Hij heeft een update nodig (terugroepactie).
Dus, weer naar de dealer. Je krijgt er bij zo'n auto bijna een vriend bij, n.l. je dealer! Daar wist men van geen update of terug roepactie. Dat moest uitgezocht worden en men zou mij daarover terug bellen. Ja, maar ik heb ook nieuwe wisserbladen nodig, deze strepen heel erg. Doen we gelijk bij terugroepactie. Okay, pff.
Dag er op netjes terug gebeld door de dealer: Klopt! Er is een terugroepactie, maar die kunnen wij hier niet uitvoeren. Juiste testapparatuur niet in dit filiaal aanwezig, of ik maar even 40km verderop ging naar hun andere vestiging.

Dat doen we dus niet! Was het wel een beetje zat. Ben naar een andere Opel dealer gegaan en heb mijn hele verhaal gedaan. Eerste wat men deed was.....ruitenwisserbladen vervangen, want dat is veiligheid!! Kijk, zo hoort het.
Vervolgens werd de auto ingepland voor de update die zeker 3 uur tijd vergde. Vervangend vervoer mee, alles prima geregeld.
Lang verhaal kort; Bij deze dealer (Heerenveen) zijn alle problemen opgelost, houdt de auto nagenoeg niet meer in (rest is helaas een product eigenschap) en kreeg ik eindelijk plezier in deze auto. En dat verdient hij ook.

Je ziet hoe belangrijk de service en vakbekwaamheid van een dealer kan zijn en wat voor invloed dat kan hebben in het feit of je wel of niet plezier aan je auto beleeft.

Ondertussen zijn we ruim bij 85000km aanbeland, zijn er 5 verre buitenlandse vakanties met de auto gemaakt en kan ik met overtuiging zeggen dat de Astra een betrouwbare en zeer comfortabele reisgenoot is.
De Cross Climates zijn vervangen door gewone zomerbanden en nu is de auto ook nog fluisterstil, mede dank zij het lage toerental waarin deze auto opereert. Extreem lage toerentallen voor een benzine motor.

Ik heb meerdere reviews van dit type Astra gelezen en met sommige zaken kan ik me vinden (het lichtelijke inhouden) en met sommige ook niet. Ik vind het navigatie systeem bijvoorbeeld absoluut niet traag en omslachtig.
Wat wel erg irritant is, is de harde piep van de achterste parkeersensoren. Werkelijk, dit is hemeltergend! En, daar is niets aan te doen. Ja, (tijdelijk) uitzetten!
Verder geniet ik van elke kilometer met deze Astra. De comfort stoelen (verwarmd) zitten super, de LED matrix verlichting met automatisch grootlicht functie is werkelijk een sublieme uitvinding en werkt tadeloos. In de zomer genieten van het kantel/schuifdak, in de winter van de verwarmde stoelen en stuurwiel. De cruise control pakt nadat je gekoppeld, dwz op of terug geschakeld hebt, automatisch de snelheid weer op en dat doet hij werkelijk zeer goed! Heb ik nog nooit bij een andere auto mee gemaakt, Bij het aanraken van de koppeling was altijd de cruise weer uitgeschakeld. Bij de Astra niet. Handig.
Een gemis; een een wis/was functie op de voorste ruitenwissers, die de Clio weer wel had. Die wiste na het sproeien nog een paar keer na en na een minuut nog 1x.
De vlinderslag wissers van de Astra zijn dan weer veel beter en vegen nagenoeg de hele ruit schoon, zonder blinde hoeken.

Verder is het gewoon een fijne, ruime auto. Vaak rijden klanten van mij mee, en dat gaat prima in de Astra. Beenruimte genoeg. Dat was o.a. een belangrijke reden om de Clio weg te doen en niet weer voor een Clio te gaan. De Nieuwe Megane was er toen nog niet.
Het brandstofverbuik schommelt tussen de 6 en 7 liter per 100km. Niet slecht, maar ook niet super voordelig. Ik had achteraf misschien, ondanks de diesel hetze, beter voor een 136 PK diesel moeten gaan. Zeker gezien het aantal kilometers wat ik al afgelegd heb. Maar ja, die Diesel wil straks, net als de Clio, niemand hebben of inruilen, dus de volgende dan maar weer benzine. Maar dan de 1.6 200PK versie!

Mijn huidige dealer heeft er voor gezorgd dat de auto verlost werd van zijn kinderziektes. Vakkundig, klantvriendelijk, gewoon een warm bad gevoel daar in Heerenveen. Dat zal een belangrijk argument voor mij zijn om over pak hem beet anderhalf jaar weer voor een Astra te gaan.
Binnenkort 90.000km beurt. Bijzonderheden: Geen!


90,000km beurt

  • 90.040 km

Ondertussen aanbeland bij kilometerstand 90.000, dus afspraak gemaakt bij mijn Opel Dealer in Heerenveen. Vanaf pak-em-beet 10.000km ( na de eerste aanloopproblemen > zie boven) tot op heden gedraagt de auto zich voorbeeldig en is absoluut storingsvrij. Geen lampje stuk, geen druppel olie verbruikt, gem. brandstof verbruik 6,4L/100km. Bij langere afstanden is 5,9 het gemiddelde. Niet slecht. Kortom, de auto bevalt gewoon erg goed.
Grootste pluspunten: De ruimte in de auto, de fijne stoelen, het comfort en de bediening, de voor een standaard installatie goede geluidskwaliteit van de audio installatie. De (enige) minpunten: De 1.4 150PK motor houdt nog steeds licht in (producteigenschap) en de vreselijk irritante piepgeluiden van de parkeersensoren! (hemeltergend).
Zoals gezegd, de auto naar de dealer gebracht en ik had zelf geen bijzonderheden te melden. Ik kon daarom op de beurt wachten. Kopje koffie, krantje, af en toe een update van de monteur, gewoon super!
Omdat slijtage gevoelige delen één beurt verder beoordeelt moeten worden en er binnenkort een vakantie gepland staat, werd mij geadviseerd de achterremblokken te vervangen. Voor waren ze nog prima en konden makkelijk nog 30.000km mee. Dus, dat was het enige. Na anderhalf uur stond hij weer buiten! Op naar de 120.000km.

100,000km

  • 100.000 km

100.000km; Ach, het blijft toch altijd een klein mijlpaaltje die je even met je mobieltje vastlegt als je teller van 99.999 naar 100.000 springt. Vroeger kregen bestuurders van hun dealer dan een speldje. Je auto had dan een beste boodschap gedaan, dankzij regelmatig onderhoud. Tegenwoordig stelt het niets meer voor en rijdt een auto na het behalen van deze km stand nog als op de eerste dag. Zo ook mijn Astra. Na de hierboven beschreven aanloopprobleempjes die door de huidige dealer subliem zijn aangepakt, heeft de auto het perfect gedaan. Geen lampje stuk, geen druppel olie verbruikt, geen rammel of kraakje te horen. Het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 6L/100km, op langere afstanden ruim minder.
Dat mag best vermeld worden. De Astra wordt m.i. nog steeds te vaak en onterecht op bepaalde fora gebashed.
Onterecht dus. Ik vind het een hele fijne auto, die op nagenoeg alle punten ruimschoots aan mijn wensen voldoet en meer. Hij laat nergens echt steken vallen en blinkt nu ook weer niet écht in iets uit. Gewoon goed! En dat is goed. Heerlijk ruim, comfortabel, stil, absoluut sublieme Led-Matrix verlichting met automatisch grootlicht en echte bochtverlichting. Die gaat overigens ook aan als je, met licht aan, achter-uit rijdt, waardoor alles naast de auto perfect verlicht is. Het zijn maar kleine dingen, maar het is gewoon prettig. Zoals zoveel zaken aan deze auto.
Volgend jaar ben ik aan een andere toe, denk ik. Maar dat wordt nog een dingetje........De fijne 1.4 150 PK turbo motor gaat uit het gamma!! En wordt vervangen door een 3 cylinder!! 1,4 ook, 145pk en dan gekoppeld aan een 8 traps automaat. Dat laatste is tot daar aan toe, ik schakel namelijk liever, maar een 3 cylinder.........is gewoon niet mijn ding. Kan niet wennen aan dat geluid en die ongelijkmatige loop van een motor met oneven aantal cylinders. Ik weet, zal wel tussen de oren zitten, maar toch. Heel erg jammer, want ik wil graag weer een Astra, zelfde gewoon, alleen ander kleurtje en toch die mooie 18"velgen er onder. Misschien bedenkt Opel zich en blijft de 16 met 200 PK in het gamma. Nemen we die!
Over twee weken vakantiebeurtje en dan voor de derde x naar Zuid-Frankrijk. Heb er zin in! De Astra ook, wed ik.

120,000 km beurt.

  • 120.000 km

Afgelopen week mijn Astra bij de dealer gehad voor de 120.000 beurt.
Hoe zijn de afgelopen 30.000km verlopen? Welnu, gewoon goed, geen enkel probleem(pje), zelfs geen lampje stuk of zo. Olieverbruik: 1/4 liter op 30.000km. Gem. brandstof verbruik in deze periode: 6,5 tot 7 L/100km. Iets meer dan gebruikelijk, maar verklaarbaar in de winter. Moet trouwens wel vermelden dat de afgelopen stormen die we hebben gehad een behoorlijke negatieve invloed op het verbruik hebben. Als je lange snelwegritten, tegen de wind in, moet afleggen dan neemt het verbruik fors toe. Op een lange rit van zo'n 350 km, die ik regelmatig maak, scheelde dat zomaar een 1/4 tank! Moet wel zeggen, dat de snelheid ondanks de wind behoorlijk hoog was (130-140km/uur). Afgelopen winter weer heerlijk genoten van het comfort in deze Astra. De verwarming is gewoon super. Dankzij een systeem met gloeistiften wordt het interieur al na kilometer behaaglijk warm en de verwarmde stoelen en stuur zijn ook heerlijk. Dat winterpakket moet op de volgende auto zeer zeker worden aangevinkt bij de opties. De Intellilux Led koplampen ook. Ideaal! Helemaal niks negatiefs te melden dan? Nee, eigenlijk niet nee. Saai hé? Nou, misschien over de banden dan. Neem op deze auto geen Michelin banden als je moet vervangen! Dat is geen goede keuze. Ze gaan "happen," (cuppen noemen ze dat) eigenlijk alleen op de achteras, zodat het lijkt of je de motor achterin hebt zitten, terwijl de auto verder erg stil is. De dealer erkend het probleem. Bij andere merken doet het probleem zich volgens de dealer kennelijk niet voor. Vervelende is dat de banden op de achteras, ondanks dat happen, nauwelijks slijten, dus ik mag nog even mezelf ergeren of gewoon ondanks 5mm profieldiepte toch nieuwe van een ander merk laten monteren. Dat laatste zal het wel worden, denk ik. Ik had als leenwagen een hele nieuwe Astra mee, de facelift versie zeg maar, met de nieuwe 3 cilinder motor. Fijne auto, pittig zat, maar dat 3 cilinder geluid!!!!! Daar ga ik nooit aan wennen. Of met Michelin banden eronder misschien, dan hoor je dat toch niet!!
Op naar de 150.000km!

Bye, bye Astra

  • 147.500 km

Nog een paar weekjes en het zit er voor de Astra bij mij op! Tegen die tijd zal de 150.000km gepasseerd zijn en dat is een mooie stand om te wisselen. Ik had super graag weer een Astra besteld, ware het niet dat ik (tussen mijn oren??) niet aan een drie-cylinder wil! Ik heb nog geprobeerd een 1.6-200 PK te bemachtigen. Dat is een machtige machine voor de Astra, maar helaas die was niet meer te bestellen en de beschikbare voorraad voldeed bij lange na niet aan mijn eisen. Ik heb als vervangende auto bij een servicebeurt wel eens zo'n nieuwe Astra met 3 cylinder mee gekregen, maar...neuhhh, dat gaat hem niet worden, ondanks dat de Astra verder een top auto is. Omdat ik een super fijne dealer heb en nog heel erg graag een "echte" Opel rijden wil de komende jaren, ben ik nu gegaan voor een nieuwe Isignia Sports-Tourer Bussiness Elegance met nog een echte en nieuwe Opel motor, n.l. de 200pk sterke 2 liter benzine met 9 traps automaat. Over deze auto zal ik ook een review gaan bijhouden tzt.
Terug naar de Astra. Nou eigenlijk kunnen we hier snel klaar mee zijn. Op de aanloopprobleempjes in het prille begin na, heeft de auto tot op heden geen slag verkeerd geslagen, geen lampje stuk, geen druppel olie verbruikt enz. Gewoon goed! Hij blinkt nergens echt in uit, maar komt ook nergens te kort. En dat is gewoon goed! Jammer voor alle Opel bashers, maar de Astra is gewoon een ruime, comfortable, betrouwbare en indien in de juiste uitvoering ( innovation plus alle opties), gewoon een bere fijne auto!
Grootste plus punten: De zeer fijne LED-Matrix verlichting, de comfortabele stoelen en mooie interieur (best hoogwaardig) alle electronische systeempjes etc werken feilloos, goede geluidsinstallatie enz.
Grootste nadeel: De hemeltergende piepjes van de parkeersensoren. Werkelijk, die zou je eraf trappen! En je kunt ze niet permanent uitzetten.
En, ik heb veel pech gehad met de banden, n.l. Michelin Cross-Climate. Niet aan te bevelen voor deze auto. Alsof je de motor achterin heb zitten! En ze wilden maar niet slijten, dus uiteindelijk ruim vroegtijdig vervangen om van de herrie af te zijn. jammer dan, maar wat een stilte!!! Heerlijk.

Ik zal de Astra best met een weemoedig gevoel straks inruilen voor de Insignia. tenslotte heb je 150.000km door weer en wind, lief en leed en door heel Europa met die auto afgelegd en nooit één verkeerde slag geslagen. Da's best goed! Toch?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.