Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120 Jaar Edition (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120 Jaar Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 78 km |
KM-stand laatst | 6.297 km |
Je moet alles een keer gehad hebben
- 1.880 km
Nadat de versnellingsbak van mijn Volvo V40 de geest gaf, fabricage probleem met het harden van tandwielen of iets dergelijks moest er snel iets anders komen. Binnen de keuze groep Golf was de keuze beperkt, Megane of Golf. “Doe mij maar een Megane, meer comfort, beter uitgerust en goedkoper dan de Golf.” Zei ik.
Groot was mijn verbazing toen een Opel Astra station in de kleur, 3 dagen oude cappucino in een plastic bekertje, werd bezorgt. Ik ben van nature een positief persoon dus stapte ik zonder vooroordelen in de Astra om de auto te verkennen. Radio, navigatie, airco, automaat en een USB poort voor een muziekstickje.
Okay…. Ik zoek dingen die mij aangenaam verrassen…
Uhhh,
Uhhhh,
Na een half uur komt mij vrouw koffie brengen. “En, gaat het een beetje?” vraagt ze. “Ik kan niets vinden waar ik blij van word.” Zeg ik.
Inmiddels heb ik er 1800km mee afgelegd. De stoelen zijn keihard en geven geen enkele steun. De navigatie is redelijk up to date. Echter, waarom een rit van Zeewolde naar Amsterdam over Nijkerk en Amersfoort moet gaan ontgaat mij. De 8 jaar oude TomTom die inmiddels op de voorruit zit is simpeler en sneller.
De 150 PK turbo motor is grappig en maakt de auto best vlot. Echter… de automaat snapt vaak niet wat het motorretje wil is je vol gas geeft. De bak schakelt snel terug, vaak 1 versnelling te veel en schakelt dan direct weer op. Daarbij zoekt de auto als je vlot vertrekt… Je schaatst in sommige gevallen de snelweg opritten op. Niet prettig!
De radio/USB speler. 2 speakers in het dashboard en een vracht lege roostertjes. Zenders vasthouden is niet zijn sterkste kant. Vanaf Eindhoven vallen 538, Radio 10 en Veronica weg. De handsfreekit klinkt goed en eenvoudige te bedienen via het touchscreen.
De airco heeft nauwelijks genoeg capaciteit om de auto te koelen bij temperaturen boven de 25 graden.
Het verbruik ligt momenteel op 1 op 14,8
Nu 5000km verder
- 5.412 km
De eerste 5000km gereden met de voorslopel :-) in deze 3 weken meerdere lange ritten gemaakt naar Aken, 2 x Nurnberg met een afsteker over Heilbronn. Daar hebben we een paar mooie bouwwerken uitgevoerd en opgeleverd.
Het verbruik ligt rond de 1 op 14,5 zoals je in mijn bijgevoegde excelsheet kunt zien.
Wat opvalt is de afwijking van de snelheidsmeter. 135 km/u op de klok en dan geeft TomTom 119 km/u. Mijn telefoon met Flitsmeister geeft dan 120km/u aan.
Inmiddels de opdracht gekregen om naar een definitieve oplossing te gaan zoeken.
En doooooor!
- 6.297 km
Vandaag is de Astra terug gegaan naar de verhuurder. Omgeruild voor een Huyndai i30.
Waar de Astra een kale auto was komt de i30 met alles drop en dran. Achteruitrijcamera, DAB+, 12 speakers, gescheiden aico systeem, goede stoelen, een verademing.
Op de bijgevoegde foto de kilometers en het verbruik (1 op 14,40).
Ik wens de volgende berijder van deze Astra veel plezier met zijn nieuwe bolide.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.