Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (2016) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 179.500 km |
Waarom een astra? + De eerste km's
- 155.400 km
Afgelopen jaar hebben we onze Volvo V70 diesel uit 2014 helaas total loss gereden. En dus moest er een andere auto komen. Bij aankoop van de V70 reden we jaarlijks rond de 30000 kilometers, echter door veranderde omstandigheden is dit de laatste jaren niet eens de helft.
Als volvo liefhebber kreeg ik het moeilijk. We willen het liefst een grote auto (handig met 2 pubers), premium rijcomfort en lage vaste kosten. Een diesel willen we niet weer. En gezien de brandstofprijzen ook niet een auto die 1 op 10 rijdt. En dat met een budget tot ongeveer 12500 euro.
Uiteindelijk bleven er op papier 4 auto's over: een Mercedes B klasse, een volvo S60, een Mitsubishi ASX of een Opel Astra. De B klasse viel al snel af door het (naar mijn smaak) oubollige model. De ASX viel af door rij-eigenschappen en gebrek aan luxe uitstraling en comfort. En zo bleven over de Volvo S60 en de Opel Astra. De S60 vind ik best mooi, rijdt goed en zit mooi in de prijsklasse als ik er eentje zou kopen uit 2010 - 2012.
En alhoewel nooit een fan geweest ben van Opel (geen mooie modellen, en geen kwaliteits indruk) toch de Astra geprobeerd. En tja, ik schrok er een beetje van. De Astra overtrof mijn verwachting nogal. Luxe, stil, rijcomfort en veel ruimte. Bovendien: het beoogde model is gemaakt tot 2021, zonder grote facelift, zeer zuinig (1 op 16) en slechts 54 euro in de wegenbelasting.... Na een proefrit bij een handelaar was ik om: het moest een Astra K Sport Tourer worden...
De eerste proefgereden Astra is het niet geworden. Pas na een zoektocht van 3 maanden en in 5 auto's een proefrit gemaakt te hebben, een exemplaar gekocht met 155000 km op de teller. Met 4 nieuwe banden én een nieuwe turbo. Elektrische spiegels, chroompakket, mistlampen, trekhaak, appel carplay, getinte ramen, parkeersensoren, licht- én regensensoren en natuurlijk cruise control en automatische airco. Wel in de kleur wit, maar dat vond ik oke. En ja een 1.0 turbo motor. En ja, voor minder dan 10.000 euro gekocht van een particulier.
Ik heb er nu 400 km in gereden. De 5 versnellingen zijn langer dan normaal, waardoor het gebrek aan een 6e versnelling me niet stoort. 110 km/u met rond de 2600 toeren, dat is prima. Natuurlijk is het geen strepentrekker, maar hij komt echt prima mee.
Veel ruimte, net niet Volvo waardig, maar het scheelt helemaal niet veel. Met name de achter passagiers hebben echt veel ruimte.
Rij comfort is goed. Vind dat hij precies goed is afgesteld: niet bonkerig over kleine oneffenheden, maar ook niet een zweefgevoel of overhellend bij een rotonde. Hij stuurt precies, gevoelvol en zeker niet zoekerig. Niks op aan te merken.
Wat ik fijn vind is dat je de stoel echt laag kan zetten. Ik kan net als in mn volvo heerlijk in de stoel 'hangend' sturen. De auto zit laag en is zelf is ook laag. Ik houdt daar van, maar als je uit een hoogziter komt is het denk ik wel even wennen. Helaas zitten er in mijn exemplaar niet van die extra goede stoelen die nieuw tegen meerprijs leverbaar zijn. Dit wil niet zeggen dat ze slecht zitten, zeker niet - maar bovengemiddeld goed is het ook niet. Een 7 zou ik zeggen.
Er heerst rust aan boord. Hij is behoorlijk stil. De motor is goed weggeisoleerd, alleen bandengeruis is wel wat meer aanwezig dan in de Volvo.
Van binnen geen kitscherig uitstraling, maar zeker ook niet goedkoop (zoals bij de ASX). Gewoon netjes, modern en logisch. Precies draaiknoppen voor de zaken waar je die voor wil hebben (airco, radio). En een touchscreen dat prima werkt. Audio is bovengemiddeld goed. Prima geluid! Zeker niet blikkerig of dof.
Een check bij mn eigen garage bracht enkel naar voren dat over een jaar of anderhalf, als de remblokken voor versleten zijn, ik ook de remschijven zal moeten vervangen. Als het stuur bij remmen eerder gaat trillen dan weet ik hoe laat het is en is een investering vereist. Hopelijk komen er verder geen andere vervelende zaken naar boven, maar we zullen het zien.
Op dit moment heb ik het idee dat een tweedehands Astra echt veel value voor money biedt. Voor minder dan 10K rijdt ik in een grote auto die gemaakt is tot en met 2021, er naar mijn smaak netjes uitziet, comfort biedt en goede rijeigenschappen bezit.
De komende maanden zal ik mijn ervaringen met deze auto delen.
3000 km
- 158.200 km
We zijn 3000 km verder. De Astra voldoet goed. Hij rijdt comfortabel en soepel. Ik reed laatst in een BMW 2 serie...man man, wat is dat in vergelijking met deze Opel een stugge auto…niks voor mij! Maar ik reed ook weer even in een Volvo V70 richting Parijs...tsja, da’s dan toch net weer even comfortabeler….
De Astra heeft slechts 5 lange versnellingen, maar het toerental (en het geluid) blijft heel beperkt. De rust in de auto blijft ook bij hogere snelheden. Opmerkelijk is dat gevoel van luxe langer langer en meer bij mij blijft hangen dan verwacht. Ik had zelf nooit verwacht dat een Opel Astra me dat gevoel zou geven, zeker niet omdat ik mijn vorige auto een jonge Volvo V70 in Nordic+ uitvoering was. Maar het is toch echt zo. Daar doen ze dus iets goed. Waar het precies in zit weet ik niet. Zijn het de klokjes die op een bepaalde manier een startmodus hebben? Zijn het de opties? Of is het toch doordat de stoelen zo laag kunnen? Zeker is dat je niet ‘op’ de stoelen zit, maar echt ‘in’ de auto gaat zitten. Als je begrijpt wat ik bedoel…. Ik weet het niet of dat het is….het zullen een aantal dingen bij elkaar opgeteld zijn. Door het zitcomfort van de stoelen komt het zeker niet. Die zitten wat mij betreft nog steeds gemiddeld goed maar zijn niet onderscheidend. De start-stop functie werkt wel goed - bijna altijd wanneer het logisch is schakelt hij de motor voor een stoplicht uit.
Onverwacht ongemak hebben gelukkig we nog niet gehad, op 1 lekke band na. We halen een verbruik van 1 liter op 16,5 km. Dat is netjes. De Astra maakt mn verwachtingen op veel vlakken zeker waar.
Maar er zijn wel ook een paar opmerkingen te plaatsen… De 1.0 motor is toch wel aan de lichte kant. Als je gewoon zelf optrekt naar de 110 - dan rijdt het plezierig. Niet supersnel, maar de auto geeft me dan geen onder-gemotoriseerd gevoel. Wil je echter vanaf 90 of 100 km per uur versnellen om in te halen, dan moet je vaak terug naar de 4. En oeps….dat is toch wel een beetje jammer!
Monteer je een gerepareerde band– grote kans dat de boordcomputer de bandendruk sensor niet vindt. Je hebt dan zelf een apparaatje aan te schaffen of 39 euro te betalen aan de dealer als je geen foutmelding wil in je dashboard. En dan de velgen...ik dacht een auto gekocht te hebben met aluminium velgen. Echter Opel heeft design-stalenvelgen (hoe verzin je het) waar speciale wieldoppen op passen zodat het lijkt alsof je aluminium velgen hebt, maar dat is beslist niet het geval. Tweedehands velgen kopen gaat trouwens ook niet zomaar, velgen met de steek 5x105 hebben slechts weinig auto’s.... Het was even zoeken om hier in de buurt de juiste te vinden….
Op wintersportvakantie merkte ik daarnaast nog dat de auto bij afdalingen opmerkelijk weinig afremt op de motor. Als je er op let, merk je het ook in ons vlakke Nederland. Dat moest even wennen, hij schiet bergaf echt door waardoor je veel moet (bij)remmen. Het is bovendien jammer dat het trekgewicht niet gewoon 750 kg is, het draagvermogen van een standaard ongeremde aanhangwagen. Nu moet je toch steeds een beetje blijven opletten. En last but not least: de parkeersensoren...die zijn zeer zenuwachtig van aard, maken veel lawaai, zijn irritant.
Kortom: ja, het is een ruime, zuinige en comfortabele auto met een zeer aangenaam rijgedrag. Het is een jonge auto met een moderne, sportieve ‘look’ en hij is voorzien van mooie opties. De prijs in ogenschouw genomen biedt hij heel veel value for money. Maar enkele kanttekeningen bij deze 1.0 versie zijn er ook zeker te maken. Na 3000 km vind ik het – voor mijn wensen en budget – opgeteld echter wel een hele goede koop. Ik ben er blij mee.
pech in zuid frankrijk
- 161.500 km
Voor de vakantie heeft de Astra een kleine beurt gekregen en is de airco bijgevuld. Hier miste minder dan 80 gram, dus dat viel mee. Kosten in totaal 185 euro. Zo waren we na de jaarlijkse inpak exercitie klaar voor vertrek.
Niet eerder maakten we in de Astra zo'n lange rit met 4 personen en volop bagage . De trekkracht van de 1.0 motor viel me nu - na een halfjaartje rijden in deze auto - alleszins mee. Natuurlijk af en toe een beetje extra toeren maken om bergop het tempo er netjes in te houden, maar forceren was beslist niet aan de orde. Ook het zitcomfort viel mee. Die standaard stoelen blijken zo slecht nog niet! En de auto was in het noodweer waar we uren lang door heen reden, koersvast. Tel er een goedwerkende airco bij op en dus kwamen we helemaal happy aan op onze bestemming. Echter tijdens een uitstapje ontstond vanuit het niks ineens veel vrije slag op de koppeling. Dit werd steeds erger totdat ik bijna niet meer kon schakelen. Uiteindelijk zijn we met wat kunst en vliegwerk ter nauwer nood op de camping teruggekomen. Door grote drukte was reparatie binnen 2 dagen in de buurt geen optie, zodat we na enkele dagen in een huurauto (gloednieuwe opel mokka) terug zijn gereden. De Astra wordt waarschijnlijk over 2 a 3 weken afgeleverd bij mn garage. Deze gaf aan dat het waarschijnlijk ofwel het druklager is of de koppelingscilinder (de gever) De eerste oorzaak is een grotere operatie dan de tweede, maar we moeten even afwachten wat de schade is. Op de diverse internetfora is mij duidelijk geworden dat deze Astra K 1.0 drie kwetsbaarheden heeft: het multimediascherm, de turbo en de koppeling. De eerste twee waren al vervangen en bij de eerste de beste ferme belasting ontstond nu dus het koppelingsprobleem. Hopelijk blijf ik na deze reparatie van andere rampspoed verschoont.
1 jaar in bezit
- 166.000 km
Binnenkort rijden we de Astra 1 jaar. Nog steeds ervaar ik de auto als een fijne, soepel rijdende auto met relatief veel comfort en luxe. Met name de zitpositie is wat mij betreft uniek - in vergelijking met andere auto's die binnen mijn budget liggen. Hij rijdt gewoon verdomd lekker.
De koppeling is gemaakt (800 euro) voor de rest waren geen bijzonderheden. We rijden de laatste tijd ook erg weinig moet ik zeggen. Dus echt getest wordt hij dan ook niet. ..
Als je in de markt bent voor dit model: let echt op of de turbo, multimediascherm en koppeling reeds vervangen is. Want grote kans dat die vanaf 150.000 km zeker een keer op de reparatielijst komen (op het K-forum zie ik deze euvels dikwijls voorbij komen). Zonder bijzonderheden zal ik me in de zomer van 2024 weer melden...
update
- 174.000 km
Terug uit Frankrijk tijd voor een update.
Gisteren zijn we terug gekomen uit Frankrijk. In totaal 2200 km gereden zonder toestanden. De 1.0 houdt zich kranig, ook bergop. Zolang je boven de 2500 toeren blijft (en als het echt wat steiler wordt boven de 3000) is er niks aan de hand en komt hij prima mee (ook al zou ik er geen caravan achter gooien....). Over die 2200 km was het gemeten verbruik 1 liter op 19 km. Dat is toch erg netjes! Voor de vakantie heeft hij een kleine beurt gehad, heeft ie 3 nieuw bougies gekregen en zijn de remmen even los en schoon gemaakt. Kosten 500 euro ongeveer. De motor gebruikt helemaal geen olie gelukkig.
Van binnen en van buiten is de auto nog bijna als nieuw, op wat steenslag op de grill na. Op bekleding en interieur zijn opmerkelijk weinig slijtage plekken. De zitpositie, de relatieve luxe, het stuur/rijgedrag en uiterlijk: ik waardeer het nog steeds. Ook wil ik het zitcomfort nogmaals noemen: ik heb de gewone stoelen en die zitten op het lange eind toch goed, beter dan verwacht! Wel wil ik bij de aanschaf van andere banden een zo stil mogelijk merk kopen. Op bepaalde soorten asfalt hoor ik nu (te) veel banden afrol geluid. In november moet de auto gekeurd worden. Indien daar wetenswaardigheden tevoorschijn komen laat ik het weten.
APK
- 179.500 km
Gelukkig kwam de Astra voor slechts 75 euro door de APK-keuring. Alleen een andere gelpleister voor de regensensor was nodig (wist niet dat die bestonden). Dus dat was keurig. Ervaringen tot nu toe op een rijtje:
Pluspunten Astra K Sport Tourer / 1.0 T
+ zitpositie (en ook zit comfort)
+ veel ruimte in het algemeen en in het bijzonder voor de achter passagiers
+ rijcomfort / rij eigenschapen
+ relatieve luxe
+ slijtvastheid interieur
+ sportieve looks (subjectief natuurlijk)
+ licht en zuinig
+ value for money
Minpunten
- enkele kostbare kwalen (koppeling, turbo, mediascherm)
- 1.0 motor is aan de lichte kant
- Lak is gevoelig voor steenslag
- Bandenlawaai
- Over ijverige parkeersensoren
- Remt bijna niet af op de motor
In principe ben ik van plan nog 3 jaar door te rijden in deze auto. Ik ben benieuwd hoe die gaan verlopen en of ik idd nog 3 jaar in deze auto rijdt. We zullen zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.