Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo 120 Jaar Edition (2019)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo 120 Jaar Edition (2019)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.0 Turbo 120 Jaar Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 250 km

Afgelopen woensdag was het dan zo ver en hebben we de Opel opgehaald. Na een korte uitleg over de opties en werking van de auto was het tijd om de eerste kilometers op de teller te zetten.
Tegelijkertijd lieten we onze "oude" auto achter bij de dealer, een Renault Megane III 1.5dci met ruim 3 ton op de teller, en het mag gezegd worden, met deze auto hebben we 5 jaar lang probleemloos in totaal 125.000 km gereden. Echter betrof dit een hatchback en waren we op zoek naar een auto met meer been - en kofferruimte.

Tijdens de aanschaf viel de keuze op de 1.0 benzine. De uitrusting betreft een 120 jaar edition met een pluspakket, bestaande uit climate control, parkeersensoren voor en achter, een DAB+ radio en een geluidswerende voorruit.
De kleur cosmic grey vinden we goed bij het model van de auto staan.
Ondanks dat het beiden auto's (zowel de Renault als deze Opel) uit het c -segment komen, valt het ruime verschil in ruimte achterin bij de Opel ons op. Best handig met twee opgroeiende kinderen.

Over de eerste kilometers zijn we aangenaam verrast, met name over de stilte en souplesse van de motor en de auto in het algemeen. Er heerst veel rust aan boord en auto zit logisch in elkaar. Het verbruik met 6.3 liter per 100km is wel aan de hoge kant volgens de opgave van de dealer, echter zal dit gaandeweg de komende maanden dalen. De rechtervoet zal hier de meest beïnvloedende factor in zijn.

Uiteraard is dit een eerste indruk. Over een x aantal duizend km een vervolg.

een jaar verder

  • 16.000 km

Inmiddels zijn we een klein jaar verder. Tijd voor een update. Korte conclusie vooraf: Behalve een paar garagebezoeken vanwege 2 maal een lekke band! een zeer prettig rijdende, zuinige auto die goed met het huidige verkeer kan meekomen en geen gebreken heeft vertoond.

De auto heeft nu ruim 16.000km gereden en het gebruik is daarbij gemiddeld 5.4 ltr. per 100 km geweest. Dit is voor mij als ex - dieselrijder meer dan acceptabel. Tel hierbij de stilte aan boord erbij op, de huidige brandstofprijzen en je zult snappen dat ik hierover meer dan tevreden ben.

Binnenkort zal de auto naar de garage gaan voor zijn eerste grote beurt maar hierin verwacht ik geen bijzonderheden. Oliepeil meermalen gecontroleerd, maar is niet noemenswaardig ondanks dat het een nieuwe auto is.
Het afgelopen jaar zijn me wel een paar zaken, positief en negatief, aan de auto opgevallen die ik hieronder graag wil opsommen:

Positief:
- een stille, zuinige en ruime auto.
- uitgebreide boordcomputer met veel informatie.
- degelijk en goed afgewerkt, geen rammels etc.
- zowel voor als achterin de auto veel hoofd - en beenruimte.
- DAB+ radio met goed geluid in de auto.

Nadelen:
- parkeersensoren voor en achter zijn niet alleen fanatiek qua geluid maar ook qua afstandsbepaling. Hierdoor al meermalen geconcludeerd dat de auto nog wel een ruim stuk naar achteren kan.
- Bij gebruik van de USB voor Android auto (die actueler is dan de Opel navigatie) geen USB poort over voor het draaien van muziek. Dit is met name in het buitenland minder handig.
- Op hogere snelheden het gemis van een 6e versnelling, wat zowel qua motorgeluid als qua verbruik zou schelen.
- bij het openen van de deuren na een regenbui drupt er altijd water naar binnen, precies op de bekleding.

Alles bij elkaar nog altijd dik tevreden over de keuze voor deze auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.