Opel Astra J Sport 1.4 Turbo (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra J Sport 1.4 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 71.000 km |
KM-stand laatst | 120.300 km |
Aanschaf Astra J
- 71.000 km
Ik reed hiervoor een Corsa D.
Gezien de km stand die op begon te lopen, het (relatief) hoge verbruik en het belabberde comfort ben ik gaan kijken naar een nieuwe auto.
Op mijn werk rijdt ik vaak in een Astra J Sportstourer (helaas wel met de zwakke 1.4 100pk motor) . Ondanks dat het een ontzettend langzame auto is, rijdt hij wel heerlijk comfortabel wanneer hij lekker op snelheid is. Daarbij vind ik het, vooral van binnen, een erg mooie auto.
De eis voor mijn volgende auto was dan ook dat er minimaal een 1.4 Turbo in lag (bij voorkeur met 140PK maar 120PK zou ook voldoende zijn).
Daarbij wilde ik graag een ingebouwd navigatiesysteem en een KM stand onder de ton.
Met die 3 eisen bleven er helaas niet veel occasions meer over binnen mijn budget.
Ik had er 2 op het oog. Eentje betrof helaas de wat kale Edition uitvoering. Voor 500 euro meer kwam ik een mooie Sport uitvoering tegen met een KM stand van "slechts" 71000. Een stand die, gezien de prijs, erg laag was.
In eerste instantie had ik niet veel vertrouwen in de wagen, immers wanneer iets te mooi om waar te zijn lijkt is het dat vaak ook.
Toch ben ik gaan kijken en ik stond versteld van de auto. Zowel van buiten als van binnen verkeerde de hele auto in topstaat. Bijna als nieuw.
Zeker gezien de relatief lage prijs leek er voor mij een adder onder het gras te zitten.
Het bedrijf welke hem te koop aanbood bleek echter heel veel auto's voor spotprijzen te koop te hebben staan. Na diverse reviews te hebben gelezen op internet over het bedrijf bleek al snel dat ze over het algemeen weinig terug geven bij inruil, maar dat de occasions ook scherp geprijsd zijn.
Ik heb het de voordeel van de twijfel gegeven en de Astra J Sport gekocht bij het bedrijf (J Bogert in Dinteloord).
Wel heb ik er voor de zekerheid een jaar garantie bij genomen, een pakket waarmee ik bij pech gewoon bij de Opel dealer terecht kon voor alles wat er aan zou mankeren.
Zoals vermeld kreeg ik voor mijn vorige auto (Corsa D uit 2008) wel wat minder terug dan ik had gehoopt maar onder aan de streep zag het er erg aantrekkelijk uit.
De auto zelf rijdt in 1 woord geweldig. De 1.4 Turbo motor levert meer dan genoeg vermogen, de 6-bak schakelt soepel en de auto is ontzettend comfortabel geveerd.
Het turbo gat waar je vaak wat over leest is zeker aanwezig, maar ik ervaar dat absoluut niet als hinderlijk. Nou kan dat wellicht ook komen doordat ik nog nooit een benzine auto heb gereden met een turbo (laat staan een auto met zoveel vermogen) dus misschien kan het allemaal beter als bij de Astra, maar mij hoor je niet klagen.
Voordat je het doorhebt rijdt je zo 160 wanneer je eens een dot gas geeft in de 4e versnelling op de snelweg. Gevaarlijk voor de portemonnee maar leuk voor het rijgenot.
De Astra is uitgevoerd in de Sport uitvoering, dit houdt oa in dat hij is voorzien van AGR comfortstoelen. Deze stoelen zitten werkelijkwaar voortreffelijk en zijn ook geheel naar eigen wens in te stellen.
Verder is hij voorzien van het CD500 navigatie systeem. Helaas is deze nog nooit ge-update (draait nu met kaarten uit 2011) . Navraag bij de Opel dealer leerde me al dat de 2016/2017 versie nog niet beschikbaar is (wel 2014/2015 voor 109 euro). Op internet kwam ik de 2016/2017 versie al tegen, maar wel voor meer dan 200 euro.
Nu moet ik dit nog even gaan uitzoeken maar ik vind het vreemd dat Opel zelf mij de nieuwste kaarten niet kan leveren. Omdat er zulke oude kaarten op staan gebruik ik het ingebouwde navigatie systeem eigenlijk niet maar gebruik ik gewoon een losse TomTom die ik al had.
De radio speelt verder erg goed (de Astra is voorzien van het Infinity sound system). In mijn vorige auto's bouwde ik vaak nog een versterker in met verbeterde speakers, dit is iets wat ik bij mijn nieuwe Astra gelukkig niet hoef te gaan doen.
Helaas heeft de eerste eigenaar de optie Bluetooth niet genomen, ik kan helaas dus m'n telefoon niet koppelen aan de auto. Dit ga ik wellicht nog oplossen door een Parrot module in te bouwen. Voorlopig dus maar even niet meer bellen achter het stuur (en muziek afspelen met een Aux-kabeltje).
Het verbruik valt ietwat tegen vergeleken met de fabrieksopgave, mijn praktijk verbruik ligt rond de 1:14. Dit is wel zuiniger dan mijn vorige Corsa (1:12) maar ik moet er eerlijk bij vertellen dat ik vanwege de snelle motor ook vrij vlot rij nu.
De PDC (parkeersensoren) werkt niet goed. Die lijkt een eigen leven te leiden want hij piept wanneer er niks in de buurt van mijn auto is en hij piept niet wanneer ik in de buurt kom van iets. Gelukkig is het systeem uit te schakelen en kan ik prima zonder dus een ramp is het niet.
Al met al ben ik heel positief over mijn nieuwe auto. Over de betrouwbaarheid kan ik na anderhalve week nog niks zeggen uiteraard, maar ik hoop dat ik mijn afgesloten garantiepakket voor niks heb afgesloten. (En mocht er wat aan zijn, graag binnen de garantie haha)
Ik hou jullie op de hoogte!
Koelvloeistof lekkage
- 72.500 km
Allereerst even een correctie op mijn vorige bericht, waar ik schreef dat de PDC niet goed werkte. Blijkbaar zitten er ook parkeer sensoren op de voorzijde van de auto. Dit was mij niet bekend en dat verklaart dus ook waarom hij constant san het piepen was terwijl er achter mij geen obstakel was :)
Echter blijft het een onhandig systeem. Er zijn 2 verschillende piepjes, eentje die aanheeft dat er achter een obstakel is en eentje die aanheeft dat er voor een obstakel is.
En tja, zie die 2 maar eens uit elkaar te houden wanneer alles door elkaar heen piept wanneer je bijv aan het fileparkeren bent...
Verder helaas al een eerste pech geval. Koelvloeistoflekkage. Onder bij de reacties werd er al over geschreven en het duurde niet lang of ook ik had er problemen mee.
Keurig opgelost door Automotions Opel Roosendaal. Slang en koelvloeistofhuis lek. Had me normaliter 300 euro gekost maar het viel uiteraard in de garantie.
Verder moeten er nieuwe banden op en die blijken best wel duur te zijn (225/45/r18, een beetje merk is ong 150 euro per band excl. montage). Had ik niet voorzien, maar ach, dat zijn geen jaarlijkse uitgaven.
Tot slot nog een update vwb het verbruik. Dit ligt ongeveer op de 1:18 bij 120kmh. Ik rij meestal 130/140 op de snelweg en dan schiet het naar ong 1:11. Dusja, deze wagen straft sportief/vlot rijden gewoon keihard af. Maar het kan dus wel zuinig gelukkig!
Eind mei moet ik er al mee naar de apk, tegen die tijd plaats ik weer een update hier. Ik verwacht geen gekke dingen, maarja, die koelvloeistoflekkage verwachtte ik ook niet! ;)
Revisie versnellingsbak
- 86.000 km
Ja hoor, alsof de duvel ermee speelde... in de reacties hieronder werd al geschreven over 2 veel voorkomende problemen. Koelvloeistoflekkage (reeds achter de rug) en problemen met de M32 bak. Je raad al waar ik laatst mee bij de garage stond...
Eerst even wat verder terug. Afgelopen zomervakantie naar Italië geweest, en op de heenweg door de Fernpas in Oostenrijk. Helaas liep een van de remmen vast tijdens onze reis (rechtsvoor als ik het me goed herinner). Gelukkig vlak bij een Opel garage gestrand. De schade betrof 750 euro. Wat bleek, een van de remklauwen was door overmatige vervuiling vast gelopen. Tegen de tijd dat ik het door had was het al te laat en was het complete remwerk verbrand. 2 nieuwe remschrijven, remblokken en een nieuwe remklauw (+ een dag vertraging) zijn niet de dingen die je wil aan het begin van je vakantie.
Maargoed, shit happens zou je denken. Maar tijdens en na de vakantie merkte ik dat de auto tijdens het rijden meer herrie begon te maken. Lastig te omschrijven maar het leek op het gejank/gegier van een lager. Tijdens het onderhoud een monteur mee laten rijden en die wist na 10 seconden al waar het vandaan kwam. De beruchte M32 versnellingsbak dus. Gelukkig had ik nog garantie op de wagen. Een reparatie die normaal gesproken 1300 euro kostte ging mij nu 33 euro kosten; ik hoefde enkel de versnellingsbak olie af te rekenen. Helaas heb ik bijna 2 maanden op de onderdelen moeten wachten! Blijkbaar zijn de revisie sets voor de M32 erg gewild...
Die 2 maanden wachten resulteerde natuurlijk in een nog harder jankende versnellingsbak, en toen ook de kou zijn intrede weer maakte in ons land werd ook het schakelen steeds lastiger. De eerste 3 versnellingen kon ik alleen gebruiken door de pook met kracht in die versnelling te duwen.
Enfin, na 2 maanden waren de onderdelen er dus eindelijk en de bak is nu weer als nieuw. Ook zou de bak nu na deze revisie beter zijn dan daarvoor. Als ik de werkplaatschef mocht geloven zou ik de komende 200000km er niet meer mee langs hoeven komen.... ik mag het hopen, al denk ik niet dat ik die kilometerstand ooit nog ga bereiken met deze auto... Als je ziet hoeveel problemen ik er nu al mee heb gehad tot nu toe... (300 euro koelvloeistof, 750 euro remmen en 1300 versnellingsbak...).
Het blijft een fijne auto om mee te rijden en persoonlijk vind ik hem nog steeds erg mooi om te zien, maar mocht ik deze ooit verkopen of Total loss rijden, dan weet ik niet of ik nog dezelfde weer terug koop...
Betrouwbaarheid gaat bij mij dus een flink stuk omlaag....
Over de ton
- 104.000 km
Goed, inmiddels weer bijna een jaartje verder en de auto heeft afgelopen vakantie de ton aangetikt.
Uiteraard gaat dat gepaard met groot onderhoud (bij Opel noemen ze het de 100.000km beurt).
Nagenoeg alle slijtageonderdelen zijn vervangen (op de remmerij voor na dan, die is vorig jaar al geweest) en ik heb eenmalig de motor olie laten flushen.
Qua defecten is dit een goed jaar geweest, tot nu toe niks aan gehad. Bij het onderhoud kwam een lichte olie lekkage aan het licht ergens bij de krukas. Het was pas zweten en vervangen was nog niet noodzakelijk maar ik heb er toch voor gekozen het te laten herstellen.
Gezien het probleemloze jaar gaat betrouwbaarheid weet iets omhoog in mijn beoordeling :)
Over de auto zelf: het blijft een fijne wagen om in te rijden en op de ietwat hakerige versnellingsbak na heb ik eigenlijk geen grote kritiekpunten op de auto. De motor is lekker pittig maar kan ook zuinig rijden (mits mijn rechtervoet dat toestaat) en qua comfort is het elke keer weer een genot om een grote afstand in af te leggen.
Afscheid
- 120.300 km
Helaas kwamen er dit jaar weer wat dingetjes aan het licht bij een inspectie.
Naast dat de auto een beurt moest hebben en 4 nieuwe banden (á €150p/s) bleek er ook nog eens op 2 plaatsen een olielekkage te zijn. Een van die lekkages zat achter de distributieketting dus dat beloofde weer een dure te worden.
Daarom heb ik besloten afscheid te nemen van deze auto.
Altijd met veel plezier in gereden, de stoelen blijven fantastisch en op de snelweg eenmaal op tempo is het een fijne reisgenoot.
Met een kilometerstand van net boven de 120000 heb ik hem weg gedaan. Helaas dus net geen halve ton kunnen rijden met deze auto.
Of ik weer een Opel zou kopen? Voorlopig niet. Ik wist dat dit niet het meest betrouwbare model was, maar dat het zó erg zou zijn had ik ook niet verwacht. Het nieuwe model Astra (de K) vind ik mooi en rijdt ook erg goed, maar is helaas wat aan de dure kant nog als occasion.
Daarnaast wilde ik graag een automaat. Mijn nieuwe auto is dan ook een Lexus CT200h geworden. Men zegt dat deze niet stuk gaan. Ik ben benieuwd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.4 Innovation 1e eig.
- 2018
- 82.537 km

Opel Astra 1.4 Turbo 120 Jaar Edition 150PK, Adaptive cruise, Stoel/stuurverwarming, Camera
- 2019
- 45.993 km

Opel Astra 1.2 Turbo GS 130pk | Navigatie | 360 Camera | Adaptive Cruise | Stuur/Stoelverwarming | Comfortstoelen | Full-LED | !!
- 2024
- 38.114 km