Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport (2008)

autoreview

Opel Astra GTC 1.6 Turbo Sport (2008)

Signalement

UitvoeringAstra GTC 1.6 Turbo Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst81.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Astra GTC 1.6 turbo sport uitvoering

  • 11 km

Een review van dit type zie ik niet terug, dus in de pen geklommen voor een beschouwing.

Aan mijn Astra 2.2 3-deur zou ik in 2007 behoorlijk wat kosten moeten maken, oa de airco (ca. 1300 Euro), 4 banden en een grote beurt. En aangezien ik vanaf moment 0 de GTC een prachtige model vond heb ik er een besteld.

Wel eerst een proefrit in zowel de 1,8 als de 1.6-turbo. In vergelijk met mijn 2.2 was die 1.8, qua vermogen en koppel, onder de maat. De proefrit in de 1.6-turbo (die speciaal voor mij uit Breda werd gehaald) ging prima. Dus de 1.6-turbo besteld in de sport uitvoering en zonder dat enorme glazen dak.

De eerste 2000 kilometer een beetje voorzichtig aan, de dealer vertelde mij dat tijdens het inrijden het toerental niet boven de 2500 mocht komen. Wat direct opviel was dat de versnellingsbak niet bepaald soepel was. Van 1 naar 2 gaat niet in ene keer (tenzij je geweld gebruikt en een partij knarsen wilt horen). Ontkoppelen, uit de 1, tegen de 2 aanhouden, even wachten en ja dan wil ie, met het nodige geluid, in de 2 vallen. Verder gaat schakelen als het bekende mes in een zacht pakte boter. Bijkomend nadeel is, bij het schakelen van 1 naar 2, dat de auto in snelheid behoorlijk terugvalt.

Ben er bij kilometerstand 2000 mee naar de dealer geweest en deze heeft een smeermiddel aan de olie toegevoegd. Die extra smering kon ik wel merken maar het was geen vergelijk met de 5-bak uit m'n vorige Astra. Vanaf zo'n 30.000 kilometer gaat het schakelen beduidend beter.

Over inrijden gesproken, vanaf zo'n 10.000 had ik het gevoel dat de auto er klaar voor was.

En dan wil ik het wegrijden vanuit stilstand noemen. In reacties in het forum heb ik er al eens een opmerking over gemaakt.

Op een gegeven moment merkte ik dat bij bv. het wegrijden bij een verkeerslicht, elke auto sneller was dan ik (bij wijze van spreken). Het optrekken in de versnellingen 1 en 2 was naar mijn mening onvoldoende. Dit gedrag kon ik mij niet herinneren van de proefrit die ik had gemaakt en al helemaal niet van mijn oude 2.2.

Tja even naar de dealer dus. Volgens de monteur die ik sprak was het een gewone 1.6 waar een turbo aangeplakt was. Er was geen sprake van een 'ontwerp' maar eea was gedaan vanwege milieu redenen. En dat mijn GTC wat moeite had bij het wegrijden was te wijten aan het gewicht (1235 kg) en het feit dat bij wegrijden de turbo niets doet (maw als een gewone 1.6 wegrijden). De turbo gaat pas vanaf zo'n 2500 toeren een partij blazen, en dat merk je!

Tijdens een proefrit met die monteur bleek dat het niet te snel oplaten komen van de koppeling de acceleratie ten goede komt. Ik was die 2.2 gewend met z'n enorm koppel onderin, en liet uit gewoonte de koppeling te snel (bij een laag toerental) opkomen.

Een kleine opmerking. Als het koud is, zeg buitentemperatuur onder de 10 graden, dan kan ik de richtingaanwijzer niet vastzetten. Als ik dan de bocht aan rij dan houd ik met het vingertje de handel vast. Na een paar kilometer is dit verschijnsel voorbij. Naar ik heb gehoord is dit een typisch Opel probleem?

Wat opvalt (voor mij is dat geen nadeel en is inherent aan het model) is dat het zicht naar achteren nihil is. Met gemak verdwijnt er een auto in de dode hoek. Dus bij het invoegen opletten!

De mijne is zwart metallic en de laklaag is niet zo goed dat je ermee de wasstraat in kunt zonder die kleine krassen te krijgen die je vooral ziet als de zon er op schijnt. Overigens is het met de hand wassen van mijn GTC beslist geen straf, integendeel!


OK, en nu niets anders dan positieve opmerkingen van mij.

Zodra het blok op temperatuur is en de 3de versnelling is bereikt dan voel je voortdurend die druk in je rug bij het gas geven. Als een speer gaat ie. En lekker lui rijden op de snelweg, schakelen hoeft praktisch niet. Zet 'em dan in z'n 6 en wat een trekkracht, zelfs vanaf 80 km/u. En voordat je het weet zit je ver boven de maximaal toegestane snelheid in Nederland.

Op de binnenwegen kun je sportief rijden en dat houd je dan ook aan het werk. Het is dan een rijders auto, het sturen gaat ook dan vrij zwaar en je voelt wat er onder je gebeurd.

De stoelen in dit model zijn beter dan die uit de vorige. Daar had ik zo'n uitschuifbaar stukje zitting waarvan de bekleding direct losliet. Je kont blijft goed op z'n plaats.

Verbruik:
Op de snelweg, waar ik veel tijd doorbreng, is 1 op 13,0 geen probleem. Wanneer er sportief gereden wordt dan zakt het verbruik uiteraard. Al met al vind ik dat ook dan het verbruik behoorlijk is, zeg zo 1 op 11.

Reparaties:
- bij 50.000 km de motor van de spiegel (rechts) vervangen, dit kostte mij ca. 100 Euro;
- bij 71.622 de voorbanden vervangen (nu Contisport 3), bij de Kwikfit (was ca. 80 euro goedkoper dan de dealer);



Pluspunten:
- rijgedrag en wegligging
- stevig afgeveerd en zwaar sturend
- verbruik
- afwerking (binnen en buiten)
- snelheidsbeleving
- model/vormgeving

Minpunten:
- schakelen van 1 naar 2
- acceleratie bij het wegrijden
- lak
- geen midden-armsteun
- stuurkolom kraakt en resoneert tussen de 1800 en 2200 toeren

nb
Mocht ik een aspect zijn vergeten dan hoor ik dat graag.

update 13 december 2010 bij 76.000 km.
De afgelopen maanden kreeg ik meer en meer problemen met de sleutel. Dwz het drukken op de sleutel resulteerde steeds vaker niet in het gewenste resultaat (openen danwel sluiten). Enkele weken geleden is door de dealer de batterij vervangen maar helaas. Dus maar een nieuwe sleutel besteld, kost ca. 105 Euro.


update februari 2016
motor van spiegel links defect
veer linksachter afgebroken
remschijven voor vervangen

update juni 2016
raambediening links defect, nieuwe 'knopjes' voor 160 Euro

update juli 2016
Bij een stand van 150 k de distributieriem laten vervangen.



Ik blijf jullie op de hoogte houden van mij GTC

corrosie

  • 81.000 km

Op rechter portier en op dak verschijnen bobbeltjes. Navraag bij de garage (ze hebben fotos opgestuurd naar Opel) leert dat het corrosie is.

Aangezien de auto van 2008 is valt dit buiten de garantie, Opel komt me tegemoet door 70% van de kosten te vergoeden.

Hebben jullie ook ervaring met Astra uit 2008 en corrosievorming ?

En zal ik alleen het dak en de portier laten spuiten of de hele auto?

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.