Opel Astra 2.2i-16V Sport Edition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 2.2i-16V Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 260.000 km |
Still going strong
- 260.000 km
Ik ben sinds 2004 in bezit van deze Opel Astra G 2.216v. Ik kocht hem met 53000 kilometer op de teller.
Ik wilde iets wat wat stabieler op de weg lag en wat meer vermogen had dan mijn eerste auto, een Opel Astra uit 1996. Ik maakte een paar proefritten met verschillende auto's maar kwam toch steeds weer bij een Opel Astra uit. Toen ik hoorde dat er daarvan een 2.2 bestond, ging ik echt gericht op zoek.
Sinds de eerste rit ben ik dol op de motor. Hij is stil, heeft behoorlijk trekkracht onder in en maakt van de relatief lichte Astra (1145 kilo) een behoorlijk vlotte auto. Het opgegeven verbruik van 8.2l / 100 km is prima te halen. Rijden doet ie 'als op rails'. De stugge sport onderstel houdt hem mooi recht in de bocht en er is weinig onderstuur. Hij kan hard, maar stoppen gaat ook vlot en vooral voorspelbaar. Doordat je het remmen mooi progressief kan doseren sta je stil waar je wil, ook als dat plotseling moet. Ik heb maar een paar keer meegemaakt dat de ABS er aan te pas kwam.
De binnenruimte is prima. Ik rijd zelden met 4 volwassenen in de auto maar het kan heel goed. We hebben vaker de bank voorover en dan is het verrassend hoeveel spullen je kwijt kan. De sterke motor maakt ook dat je een grote kar met de maximaal wettelijk toegestane belasting makkelijk van zijn plek krijgt.
Minpunten zijn er natuurlijk ook. De airco is belabberd. Uit of aan. Aan is het echt steenkoud, tot hij stuk gaat en dat gebeurde voortdurend, ook toen de auto nog jong was. Na verschillende reparaties van honderden euro's heb ik de airco opgegeven.
De stoelen zijn ook niet best. De bestuurdersstoel, die natuurlijk het meest gebruikt wordt is volledig doorgezeten.
Nu, na 17 jaar zit ik op zo'n 260.000 kilomter. Bij 220.000 zijn koppeling en versnellingsbak vervangen door nette sloop exemplaren. Dat is eigenlijk het duurste wat ik met de auto heb meegemaakt (1.600, - euro).
Uiteindelijk was deze auto een prima koop. Hij staat er nog steeds netjes bij. Hij is blijft betrouwbaar, ondanks de ouderdom. En hij komt nog makkelijk mee met het verkeer.
Ja, ondertussen zijn er natuurlijk erg veel auto's die beter en zuiniger rijden. Maar als je maar 5000 kilometer per jaar rijd ga je de aanschaf natuurlijk niet snel terug verdienen op de lagere brandstofkosten. Op naar de 3 ton dan maar?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.