Opel Astra 1.7 TD GL (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.7 TD GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit was mijn eerste leasewagen. Destijds was ik er apetrots op, want ja, het is wel wat als je voor het eerst zomaar een wagen van de baas ’krijgt’.
Nouja, met deze Astra 1.7 diesel was er eigenlijk niet zo veel om trots over te zijn. Het was een absoluut basismodel, dwz. geen metaalkleur, geen airco, geen elektrische ruiten, zelfs geen verstelbaar stuur! Het eerste jaar wist ik eigenlijk niet goed wat van deze auto te denken. Hij had mij alleszins op geen enkel moment in de steek gelaten en dat zou hij later ook - bijna - nooit doen.
Wat mij wel al direct begon te irriteren was de sloomheid van deze Astra diesel. Aan de verkeerslichten werd ik keer op keer op ruime achterstand gereden, niet alleen door snelle Audi’s, BMW’s en Mercedessen, maar eigenlijk zo een beetje door iedereen! Alleen tegenover vrachtwagens was ik sneller. Bestelwagens kon ik meestal de baas, hoewel, Sprinters of Volkswagen Transporters moest ik ook laten gaan. Positief was dan wel dat de Astra, eens op snelheid gekomen, vlot en zonder veel lawaai de 140 haalt.
Hij heeft mij dus nooit echt in de steek gelaten, maar dat kwam volgens mij door het gepaste preventief onderhoud (garage wist uit ervaring al wat de achillespezen waren van dit type auto). Echter was de zwanenzang van deze auto het begeven van de ruitenwissers op ca 225000 km’s. Deze gingen al geruime tijd erg traag om en weer en tijdens een stortbui gaf de aandrijfmotor er de brui aan. Enige seconden later begon er rook in het interieur en vanonder de motorkap te komen. Toen had ik er genoeg van en heb ik deze wagen prompt ingeruild.
Positief:
- Tamelijk goeie wegligging, zolang de schokdempers ok waren.
- Goeie geluidskwaliteit audio op basisversie.
Laten we zeggen: een aanvaardbare wagen voor wie weinig rijdt en een onuitputtelijke bron van ergernis voor wie dagelijks de baan op is. Alles ging relatief goed tot ca. 85000 km. Daarna ging de kwaliteit pijlsnel achteruit.
PROBLEMEN
- Vanaf 90000 km. regelmatig problemen met elektronica en wegvallen van het (weinige) vermogen.
- Afbreken van raamopeners. Erg handig als je op het werk steeds voorbij de slagbomen moet!
- Op 150000 km. vervangen achterste schokdempers.
- Vreet H7 lampjes. Bijna 2 paar per jaar gingen er bij mij door.
- Interieurlampjes gaan erg snel kapot , al vanaf 40000 km.
- Interieurbekleding wordt vuil en is moelijk te onderhouden. Vooral plastic op dashboard.
- Vroegtijdig ’schreeuwen’ van de distributieriem (voor 100000 km.)
- Onoplosbaar gerammel vanonder de motorkap bij stationair draaien
- Vanaf 100000 km trillingen in het stuur vanaf 120 km/u. Komen steeds terug, ook na nieuwe banden en uitlijnen.
- Piepende remmen
- Erg kleine ruitenwisser vloeistoftank en dus veel bijvullen.
- Vanaf 160000 km vallen stootstrips gewoon eraf.
- CD speler hapert meer dan hij speelt
- Krakende deuren achter bij openen, zelfs na smeren.
- Gloeikaarsen vervangen op 180000 km.
- Krasgevoelige vooruit (ruitenwissers).
- Ruitenwissers begeven het finaal.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren