Opel Astra 1.7 CDTi 80pk Enjoy (2004)

autoreview

Opel Astra 1.7 CDTi 80pk Enjoy (2004)

Signalement

UitvoeringAstra 1.7 CDTi 80pk Enjoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 376.000 km

Op 2 juli jl heb ik na ruim 375.000 km in deze Opel Astra gereden te hebben de auto ingeruild. Aangezien mijn review grotendeels verdwenen was na mijn laatste up-date (in 2009), volgt hier een kort verslagje van de afgelopen 6 jaar.
De Astra diesel heeft een behoorlijk zwaar leven gehad: vele kilometers over slechte wegen in Litouwen en vooral Oekraine, en daarnaast vele kilometers met een grootte trailer. Desondanks heeft de auto zich erg goed gehouden; de kwaliteit van de Opel Astra 1.7 cdti is boven elke twijfel verheven: zo is de 375000 km volbracht met de originele uitlaat en koppeling en de auto heeft me slechts eenmaal met panne laten staan wegens een kapotte dynamo. (ook nog twee maal wegens een lege tank, maar dat is niet de schuld van de auto)
Daarnaast is ook de motor bij ca 250000 km vervangen tgv een vastloper. Maar ook die "stilstand door panne" had niet gehoeven als ik alerter was geweest. (maar ja; de astra heeft geen koelvloeistoftemperatuurmeter en met een waarschuwing op het centrale display van "te weinig koelvloeistof" die verdwijnt als je de radio/cd aanzet moet je het doen....; geen waarschuwingslampjes van te hete motor of te laag koelvloeistofnivo.......)
Naast de algemene kwaliteit vindt ik de wielophanging en wegligging het sterkste punt van de astra: de vering is misschien wat hard, maar ook op slechte wegen hield de auto zich goed; zelfs bij zware belading.
Minder fraai is dat de boordcomputer het verbruik 18 tot 20% mooier voorsteld dan dat het feitelijk is: aanvankelijk dacht ik al die jaren tussen de 1 op 20 en 1 op 22 te rijden, maar dat is "slechts" 1 op 19 a 20. Op zich nog goed, maar ik reed geen korte eindjes in de astra en nooit harder als 120 km/uur (dit omdat de laatste 200.000 km boven de 120 km/uur lampjes op het dashboard gingen branden die alleen door re-set-ten door de dealer uitgingen)
Het meest vervelende wat ik meegemaakt heb in de astra is een roofoverval in de Oekraine. Op zich is de Oekraine wel een redelijk plezierig land om in te reizen en te verblijven, maar niet altijd.
Slechts eenmaal heb ik bij de grens kenbaar gemaakt dat in cash geld bij me had om machineonderdelen te kopen, en juist die keer kreeg ik 50 km over de grens (in the middle of nowhere) om 23.30 uur een lekke band. Vervolgens kregen mijn vrouw en ik bezoek van 7 mannen in het zwart, en die kwamen dus niet helpen met wielverwisselen...
Ook voor de Astra was dit niet leuk: met die lekke band en 7 tot 9 personen in de auto volgde toen een wilde rit naar een afgelegen plek waar de auto volledig overhoop werd gehaald.
Sinds die tijd had de Astra een rammel in de voortrein en heb ik besloten een andere auto te kopen. Het is uiteindelijk geen nieuwe Astra geworden; deze vond ik niet zo mooi en daarnaast te duur en te zwaar maar de nieuwe Astra heeft zowaar wel een koelvloeistoftemperatuurmeter......

PROBLEMEN

Tot 267410 km zijn kapot gegaan: de luchtdrukmassameter, de achterklepvergrendeling, de ophanging van de hoedenplank en het koelvloeistofexpansievaatje.
De laatste ruim 100.000 km: de motor, de radiator, de condensator van de airco en de dynamo. Al met al heb ik in 375000 km ca 8500 euro uitgegeven aan reparatie en onderhoud en zo'n 22.000 aan diesel, waarmee de variabele kilometerkosten uitkomen op 8 cent per km. Hier komen afschrijving, verzekering en belasting (ca 28.500 in 6 jaar) nog bij waarmee de totale autokosten stijgen tot 16 cent per kilometer.
Niet bijzonder hoog, maar wegens de vele kilometers een heleboel geld. Vandaar dat ik sinds 2-7-2010 rondrij in een VW Polo 1.2 tdi bluemotion.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.