Opel Astra 1.6i GL (2000)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf22.105 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update Jan ’08:
Beetje late update maar de auto is verkocht in mei bij een km stand van 113.000. Hij heeft me nooit laten staan en altijd goedkoop mee gereden. Geen bijzondere auto, maar als je tegen lage kosten een praktische auto zoekt voldoet hij volledig. Ook de laatste APK Jan ’07 was zonder opmerkingen. Na 113,000km en ruim 7 jaar nog originele achterbanden, remmen + schijven, accu en alle niet-normale slijtage onderdelen, op waterpomp+thermostaat na..
____________________

Nu de 100,000km gepasseerd is is het maar eens tijd voor een ’review’. Ruime gebruikservaring, want heb de auto eind April 2002 overgenomen van mijn ouders, die een 5-deurs wilden met wat meer luxe. Derhalve is de gehele historie vanaf nieuw bekend.

Was destijds als eerste auto op zoek naar iets leukers, maar wilde een niet al te oude auto hebben omdat hij ook voor vakanties e.d. geschikt moest zijn en ik geen zin had in hoge onderhoudskosten. Na wat zoeken in prijsklasse tot E10,000 vielen de Alfa 156 af (reputatie, destijds alleen nog als ex-leasers voor dat bedrag te koop en toch vaak wat afgeragd) en ook de BMW 3-serie (oud model rond ’96, niet zo’n mooi model, wilde er toch een paar jaar mee rijden). Dus een rationele keuze: jonge Astra met weinig kms, in perfecte staat, herkomst bekend, betaal- en betrouwbaar en goedkoop te rijden in verzekering (AR) en wegenbelasting. Eerst maar eens een paar jaar no-claim opbouwen (tot nog toe gelukt).

Het hiernavolgende is natuurlijk allemaal in context tot de (prijs)klasse van de auto. Het was in Januari 2000 het basismodel, met als enige opties lichtgrijze metallic lak en een radio-cd speler

Rij-eigenschappen: Vallen in het algemeen mee. De wegligging is heel behoorlijk en vooral geringe zijwindgevoeligheid valt positief op. Dit komt waarschijnlijk door de standaard redelijk stugge vering. Auto is niet zo snel onderstuurd, met als voornaamste beperkingen waarschijnlijk de (standaard) energy banden. Met lichtmetaal en bredere sportbanden kan hier nog wel mee worden gewonnen. Verder voelt het rempedaal goed doseerbaar aan en lijkt de auto met het klimmen der kms eerder wat soepeler te gaan rijden (m.n. schakelen)

Prestaties: de 1.6 8V met 75 trappelende pk’s kan natuurlijk geen wonderen verrichten. Met een beetje alert rijden kan je echter met een ’nieuwe rijden’ rijstijl (vlot gasgeven, opschakelen rond 3000 - 3200 toeren) vlot met het verkeer worden meegekomen. Extra doortrekken / gasgeven levert niet heel veel meer snelheid op. Klein pluspuntje: doordat de 1.6 een ’acceptabel’ koppel levert en redelijk veel toeren maakt hangt ’ie bij snelheden van 130 - 150 nog aardig aan het gas. Dit heb ik bij andere auto’s uit deze klasse met een 1,4L motor wel eens anders meegemaakt: vut er bij 130 volledig uit.

Comfort: motor is bij stationair draaien en snelheden tot 120 erg stil. Daarboven (zeg vanaf 3700 toeren) wordt het allemaal snel rumoeriger en moet de radio duidelijk harder. Windgeruis ook vrijwel afwezig (als je tenminste geen volle wind tegen hebt) tot ca. 110km/u. Dissonant in het geluid zijn de Energy banden: lawaaiig, zeker op klinkers. Daarnaast heb ik de indruk dat deze toch wat harder zijn, wat het veercomfort deels verklaart. Ben er geen fan van. Voor het overige ben ik wat minder positief: zitcomfort stoelen is vrij matig, veercomfort matig (vooral bij het schuin nemen van drempels e.d.), en erg luxe is hij ook niet. Standaarduitrusting is vrij karig: wel een buitentemperatuurmeter, op afstand bedienbare centrale vergrendeling en middenarmsteun in de gedeeld neerklapbare achterbank en 6 speakers maar dan heb je het wel gehad. In deze klasse waren/begonnen toen ook ABS, in hoogte verstelbare stoel en electrische ruiten wel een beetje gemeengoed (te worden). Geen airco is ook wel een gemis

Kwaliteit: positief: lak is sterk en ziet er (netjes onderhouden) ook na bijna 7 jaar nog als nieuw uit qua glans en kleur. Niet erg steenslag-gevoelig. Koplampen (reflectoren) en achterlichten zien er ook nog als nieuw uit. Gemengd beeld bij afwerking: materiaal dashboard oogt goed, 2e airbag ligt er ook strak in, maar overige kunststoffen zijn wat krasgevoelig. Regelmatig rammels (lijkt wat minder te worden: is alles op zijn plek gevallen?), en kraken van de rubbers van de achterklep bij lage temperaturen. Ook is het stangetje van het dashboardkastje afgebroken, hoeft niet echt denk ik.

Kosten, onderhoud en betrouwbaarheid: het grote pluspunt van deze auto: hij is in al die tijd nog nooit stil komen te staan, altijd starten & lopen. Verder valt het onderhoud erg mee, met als enige dissonant kapotte thermostaat bij ca. 75,000km een jaar geleden. En een koplampje kan je ook nog gewoon zelf vervangen, is niet bij elke auto meer zo. Naast de gewone beurten zonder extra werkzaamheden zijn vervangen:

- Juni 2004: achterste uitlaatpot preventief vervangen voor vakantie. Was waarschijnlijk niet nodig maar zekerheidshalve de aanbieding bij Opel maar genomen
- Sept. 2005 / 71.500km: originele voorbanden vervangen, zat nog 2,2mm op
- Dec. 2005 / 78.600km: beurt met nieuwe thermostaat: bij het dalen van de buitentemperatuur viel op dat de motor niet meer helemaal op temperatuur kwam. Nadeel is dat je er bij Opel nauwelijk bij kan en dus de distributieriem er ook af moest (was nog net geen jaar oud :-( ). Gelijk is de waterpomp maar vervangen want deze lekte iets, en anders sta je een jaar later weer alles er af te halen. De auto wordt onderhouden door een kennis (zeer ervaren automonteur), dus dan valt de financiele schade nog mee. Toch wel handig trouwens zo’n koeltemperatuurmeter, tegenwoordig missen steeds meer auto’s deze en dan ontdek je zo’n defect toch minder snel. En mazzel dat thermostaat in standje ’open’ het begaf (anders sta je met een oververhitte motor...)
Ergo: origineel zijn o.a. nog: remblokken (! Net beurt gehad, kunnen nog minimaal 20,000km mee!), achterbanden (nog bijna 5mm profiel, cuppen wel, dus nog meer lawaai), accu, dynamo etc.

Olieverbruik bedraagt ruwweg 1:15,000. Ik rijd tegenwoordig iets langer door tussen de beurten (met 23,000km/jaar, weinig korte afstanden en nette rijstijl kan dat makkelijk), dus tussendoor een half litertje erbij volstaat. Benzineverbruik is ook gunstig. Toen ik nog alleen in de auto reed heb ik over een afstand van 30,000km het verbruik nauwgezet bijgehouden, komt neer op een overall-gemiddelde van 1:13,87. Ongunstigst was 1:11,8 een keer in de winter. ’Zomers regelmatig ruim 1:16 gereden. Later op vakantie in Noorwegen een keer 1:17,8 gereden (803km op een tank!), daar mag (en kan) je toch (bijna) nergens harder dan 80. Gemiddeld over de hele vakantie 1:17, ook op de heenweg in Duitsland met snelheid 125 / 130 en met vakantiebagage bijna 1:17 gehaald. Terug flink doorgereden kwamen we rond de 1:13 uit.

Totale onderhoudskosten inclusief APK’s, stuk of 5 H7 lampjes, wat vloeistoffen, beurten en de rest E1750 over ruim 78,000km en in 4,5 jaar (niet bij de garage. Ga voor APK wel naar de dealer, nooit opmerkingen gehad). 2,24cent/km en de volgende beurt nog 16,500 a 17,000km weg; netjes toch?

Conclusie: betrouwbare auto, rijdt altijd en goedkoop, met voldoende rij-eigenschappen, comfort en veiligheid. Geen emoties. Duur jaar gehad dit jaar (huis gekocht, trouwen, gaat veel geld in zitten) dus ik rijd nog een jaar door. Auto is toch al grotendeels afgeschreven, er zitten geen voorzienbare kosten aan te komen. Eind volgend jaar bij +/- 125.000km gaat de Astra eruit in ruil voor iets leuks...

PROBLEMEN

Weinig:
- rammels interieur (niet dramatisch, kan beter)
- stangetje (plastic) dashboardkastje afgebroken
- klein deel instrumentenverlichting werkt niet meer
- lampje dashboardkastje bleef branden (eruit gehaald)
- thermostaat defect bij +/- 75,000km. Waterpomp ook vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.