Opel Astra 1.6 Enjoy (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.6 Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 129.000 km |
Fijne wagen
- 125.000 km
Beste lezer,
Intro:
Nadat we ons als gezin hebben gesetteld in Frankrijk moesten ook onze auto’s worden ingevoerd.
Ik reed in een Alfa 147 (review staat ook op de site) en de waarde was zo laag dat het zich niet loonde om deze in te voeren en is daarom ook verkocht voor €900.
Ik liep via via in Oktober 2014 tegen een Opel Astra aan van 26-12-2006 met 102.000km welke ik na een bod met nieuwe beurt en APK (Controle technic in Frankrijk) heb kunnen kopen voor €3500.
Of het een goede koop was moest nog blijken na ik deze ongezien had gekocht.
De auto was erg vuil van buiten en zat het nodige verf van andere weg gebruikers aan de bekende hoeken van de auto. Binnen in had vaak een hond gezeten, dus je kunt je een voorstelling maken hoe dat eruit zag.
Goed, na een dagje wassen en poetsen en vooral veel stofzuigen en interieur soppen ziet het er redelijk uit en moet ik zeggen dat het een goede koop is.
Het rijden:
Het is een 1.6 benzine met 100pk en rijd zoals je kunt verwachten van zo’n motortje. Bij 130km/h echte GPS kilometers draait deze 4000rpm. Onder de 2000rpm is er niemand thuis maar met wat schakelen kan je jezelf vlot door het verkeer bewegen.
Op snelweg tempo is hij behoorlijk lawaaiig, zeker in vergelijking met de Alfa en ook de Ford Focus die we hebben en deze is ook behoorlijk lawaaiig.
Problemen:
De auto aangeschaft met een beurt bij de Opel dealer en nieuwe APK. Daarnaast zijn er de volgende dingen kapot gegaan:
Thermostaat bij 109.000km
Achterklepslot bij 112.000km
Lambda sensor voor de katalysator bij 121.000km
Kosten:
Qua onderhoud valt het me niet tegen ook al is het behoorlijk vervelend om steeds bij de garage te staan voor kleine dingetjes.
Volgend onderhoud is op 132.000km
Verbruik is natuurlijk afhankelijk van je rechtervoet en ik rij stevig door en trek de auto ook vaak door in de toeren om er een beetje gang in te houden. Ik heb dus niet zoveel met het nieuwe rijden en toch is het brandstof verbruik over 22.000km 7,5ltr/100km.
Ik ben een pietje precies in het bijhouden van cijfertjes en heb mijn vrouw er ook mee opgezadeld dus ze schrijft telkens netjes de kilometer stand op de tank bonnetjes.
Wegenbelasting kennen we niet in Frankrijk wat zeker wat scheelt.
Verzekering is ook iets goedkoper dan met Nederland, maar het scheelt niet veel. Nu €280 per jaar WA met pech hulp.
Kosten per kilometer zonder afschrijving zijn €0,10 voor de brandstof en €0,08 voor onderhoud en verzekering. Totaal €0,18/km. Niet verkeerd vind ik.
Afscheid
- 129.000 km
Gisteren is de auto ingeruild op een nieuwe BMW. Daar volgt nog een review van.
Terug kijkend op deze auto welke ik iets meer dan een jaar heb bereden is overwegend positief.
`Ik vind de vering erg week en soft, zeker in vergelijking met de Ford Focus die we ook hebben en van ongeveer hetzelfde bouwjaar is.
De motor zelf is meer dan voldoende, onder de 2500rpm gebeurd er weinig, maar er zit goed gang in.
Over de laatste 12.000km is de gemiddelde snelheid 76km/h en het verbruik over de hele periode ligt op 7,2ltr/100km.
Ik gebruik de auto voor om naar het werk te rijden en deze route is 26km en bestaat vooral uit de typische franse binnenwegen en route national. dus 90/110km/h.
Vaak staat de cruise control op 145km/h op de route national en trek de motor goed door om de gang er een beetje in te houden. M.a.w. ik let totaal niet op het verbruik en toch maar 7,2ltr/100km. Dat vind ik zeer netjes.
Ik weet niet wat het is, maar ik vind het leuk om de kosten van een auto bij te houden in Excel. Vraag me niet waarom en ook de vrouw niet, maar ze schrijft keurig de kilometer stand op na het tanken.
Het resultaat is dat ik de kosten precies weet.
brandstof: 10cent/km
verzekering: 30€/maand
verbruik over 21.000km: 7,4ltr/100km
onderhoud: 7cent/km
afschrijving: 600€ over 16maanden (niks dus:-))
Problemen:
Thermostaat 109.000
Achterklep slot 112.000
Airco bijgevuld, maar de pomp blijft gieren. 115.000
Lambda sonde 121.000
Conclusie: Een fijn rijdende auto die erg goedkoop is in gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.