Opel Astra 1.4i GL (1992)

autoreview

Opel Astra

Signalement

UitvoeringAstra 1.4i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Januari 2005 heb ik mijn rijbewijs gehaald. Dezelfde dag ben ik begonnen met zoeken naar een leuke starters autotje voor niet al teveel geld (arme student). Na een paar maanden zoeken heb ik eindelijk mijn astra gevonden bij een handelaar in de buurt. Het was een zwart-met Opel Astra 1.4i. De auto was goed gebruikt want dat was te zien aan het interieur o.a. (hemel liet een beetje los) maar dat was niet genoeg om mij tegen te houden want de auto startte goed en de motor was kurkdroog. De astra had alleen de originele opel instructieboek erbij verder helaas geen afstempelboekje oid die de onderhoud van de auto weergeeft. Wel zaten alle apk-rapporten en onderhoud/reparatie rekeningen na 2003 erbij en dit waren er nogal wat rekeningen. Zie onderstaande lijst:
- distr-riem+waterpomp, spanrollen, diverse pakkingen
- 4 nieuwebanden


Na de bovengenoemde onderhoud/reparaties is er maar 10.000km met de auto gereden.
Na een proefrit (ik, mijn vader en oom), dus alle drie proef gereden was de koop snel gesloten. Ik kocht de auto met ongeveer 218.000 op de teller. Veel mensen schrikken van zo’n kmstand maar ik vind het een geloofwaardige kmstand voor een auto uit 1992. En Voor 500 euro kan je van alles verwachten maar dit versloeg echt alles (later meer).

Dit was mijn eerste auto, hierin heb ik leren rijden. Was wel ff wennen in het begin omdat ik alleen nog maar in de golf IV van de rijschool heb gereden met alle denkbare opties. Zo zit er bijvoorbeeld geen stuurbekrachtiging in(absoluut niet nodig) en elec-ramen etc.. maar goed wat er niet op zit kan ook niet stuk, bovendien wat wil je ook voor 500 euro?!. Mij ging het om betrouwbaarheid en goed verkrijgbare onderdelen omdat dit ook mijn eerste auto was en ik niet teveel te besteden had.

Deze auto kun je moeilijk vergelijken met andere auto’s uit dezelfde klasse vind ik. De design bijvoorbeeld was en is nogsteeds modern. De auto ligt als een blok op de weg en helemaal moet een goede setje banden eronder (bridgestones). De astra heeft absoluut geen last van zijwind ook niet wanneer het hard waait. Het laatste is vooral te danken aan zijn design en onderstel als je mij vraagt want ik heb ook in andere auto’s gereden van dezelfde formaat/klasse en die hebben vrijwel allemaal last van zijwind of hellen bijna altijd over in de bochten.

Verder is de 1.4 die erin zit is niet de snelste maar je komt goed mee met het overige verkeer, heb er 175 op de teller gehad daarna voelt de auto heel onzeker. Door zijn formaat ideaal in de stad, maar op snelweg is hij ook niet vreemd dus comfortabel en stil zelfs tot snelheden van 130km p/u. Ondanks zijn dat het maar een hatchback is voelt de auto heel veilig en solide aan. Dashboard is ook niet de beroerdste, geen vreemde geluiden o.i.d. De astra is ook echt een km vreter wanneer goed onderhouden, want zelfs na een lange rit van 2 uur of meer stap je onvermoeid uit de auto.


Ik heb de auto na een jaar verkocht omdat ik een snellere auto wou. Later is het een Nissan Sunny 1.6SR uit 1993 geworden ook een heerlijke auto trouwens, dit bleek later een zeldzame exemplaar te zijn waarvan in beperkte oplage in nederland is geleverd.


Ik kan pagina’s volschrijven over deze auto maar ik zal het kort houden. Ik heb in 1 jaar ruim 16.000 km met deze auto gereden en nog nooit wat mee gehad. De astra starte altijd of het nou 30 graden was of min 3 en heeft me nooit laten staan.Verbruikte bijna geen olie, had zelf na aanschaf de olie verversd en dat was na 16.000 km nog steeds netjes op peil tot de volgende apk waarna ik de olie weer heb verversd. Dus alleen maar tanken, regelmatig oliepeil en bandenspanning controleren.. en that’s it.
Een betere auto om mee te beginnen kon ik gewoon niet wensen.

PROBLEMEN

Niet allemaal problemen maar goed dat hoort wel bij een eerlijke review vind ik.

Bij de eerste apk moesten de volgende dingen verholpen worden:
- Veerpoot linksvoor : voor 25 euro klaar (2 veerpoten voor)
- Ashoezen links en rechts voor: 35 euro klaar (imitatie hoezen)
- Roest dorpel links achter: voor 100 euro (door kennis gelast)

Roest is het grootste probleem bij deze auto’s want bij goed onderhoud zijn deze motoren moeilijk kapot te krijgen. Een beetje roest is niet erg maar wielkasten en dorpels dat is het ergste, dus als je zo’n auto overweegt let vooral daar op letten.
Als er iets gelast moet worden neem dan altijd originele opel plaatwerk/dorpels want imitatie roest snel.

Deze astra had nog makkelijk 4 of 5 jaar zonder grote problemen meegekund, echt heel veel auto voor weinig geld.

Een aanrader voor elke beginner. Het is moeilijk om een exemplaar te vinden zonder roest voor een beetje geld maar bij deze auto’s moet je de roest gewoon als een ’feature/optie’ zien zoalang het maar niet teveel is, vooral de bodem is heel belangrijk en achterste wielkasten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.