Opel Astra 1.4 Turbo 140pk SS Cosmo (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.4 Turbo 140pk SS Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Prachtige auto voor de gewone man
Wat vonden wij de Astra mooi. Vrij tijdloos en voor een middenklasser erg chique, zeker met de lederen bekleding.
Met de 140pk turbomotor is 't heerlijk rijden. Anders dan wat de autopers in het verleden schreef is deze ecotec motor een fijne soepele machine waarmee je geen moment het idee hebt tekort te komen. In 9.9 seconden naar de 100km/u vind ik een sterke prestatie, zeker voor een zware auto van pakweg 1450kg.
Dat de Astra J zwaar is klopt maar ik zag het niet als een belemmering. De Opel ligt als een blok op de weg. Geen verrassingen en ook windgevoeligheid heb je geen last van. En bovendien is extra gewicht ook nog eens veilig, je hebt veel staal en blik om je heen en dat geeft een veilig gevoel. De Astra is royaal uitgerust en de donkerblauwe lak en grote 17inch wielen staan hem goed. Helaas vond ik de laagprofielbanden niet erg comfortabel. Ik zou ze niet meer nemen.
Veel positieve reacties op het uiterlijk gekregen. De Astra is een strakke, nette en vooral forse auto geworden.
Als je bedenkt dat het ooit allemaal begon met een Kadett en kijkt wat er nu staat als opvolger van deze middenklasse auto voor de gewone man... tijden veranderen. Ook de prijs, helaas, want als particulier betaal je toch al gauw bijna 30 mille voor deze auto (een Astra!) en door zijn hoge gewicht en turbomotor (verbruik 1 op 14 als ik mijn best deed) is het een wat duurdere auto om te rijden. Maar daar staat dus veel vermogen en verwennerij tegenover.
De ruimte was afdoende want we hadden voor een auto van deze omvang meer binnenruimte verwacht. Reden tot aanschaf was de goede naam van Opel én het feit dat ik er gewoon zin in had. Een beloning voor gedane arbeid zeg maar. Mijn vorige auto, Corsa 1.2, was motorisch wat onderbemeten naar mijn zin dus had ik van de 1.4 turbo hoge verwachtingen. In dat opzicht heeft de Astra me niet teleurgesteld.
Waarin stelde hij me dan wel teleur? Kleine pijntjes en slordigheden. Zaken die onder garantie/gedeeltelijk onder garantie zijn verholpen maar toch een smet waren op het betrouwbaarheidsblazoen van Opel. Opel gaf aan met deze Astra een zeer betrouwbaar stuk Duitse techniek (gemaakt in Polen) neer te zetten. Wel dat klopt ook, de Astra heeft ons nooit in de steek gelaten maar wat ze om de motor heen gebouwd hebben had een aantal extra garage bezoeken nodig. Mijn familie rijdt al sinds de jaren '50 alleen maar Opel, in navolging heb ik ook altijd Opels gehad maar de Astra heeft mijn enthousiasme wat bekoeld. Wat gebeurde er:
14.000km: Herfst: bij vochtig weer starten loopt de motor niet mooi stationair. Heel stotend en trillerig. In garage is ontsteking vervangen. Probleem opgelost.
16.000km: Na een vakantierit door Wallonië met slecht wegdek en veel getril valt me op dat de dashboard elektronica het niet meer goed doet. De richtingaanwijzer bijvoorbeeld gaat niet meer parallel met de 't geluid ervan. Ook de gegevens op het infoscherm lijken ineens meer op Chinees dan Nederlands. De auto bij de garage laten nakijken, schijnbaar was er een stekkerverbinding los getrild.
20.000 Het dashboard kraakt en knispert. Steeds vaker tussen de 3500-4000 toeren én als de motor warm is ook bij lagere toerentallen. Zeer vervelend. Garage heeft het nagekeken. Ze konden niks vinden. Iets met siliconenspray gedaan, het was tijdelijk over. Een week later weer het zelfde. Toen heb ik zelf maar viltjes geplakt op een aantal strategische plaatsen/naden en kieren maar ik heb het nooit helemaal weg gekregen. Belachelijk dat ik bij een auto van bijna 30 mille zelf viltjes moet gaan plakken.
22.000. Stormschade. Er valt een zware plaat van een gevel op de auto. Zware schade aan de rechterzijde. Keurig verholpen door verzekering.
31.000. Herfst. Wederom niet mooi lopen bij starten bij vochtig weer. Bij garage weer ontsteking vervangen.
32.000. De centrale deurvergrendeling gaat kapot bij de achterportieren: kosten 600 euro, viel niet meer onder garantie want auto inmiddels 3 jaar oud. Ik heb 't niet laten repareren. Dan maar handmatig en zo vaak heb ik geen passagiers achterin.
Tevens: de blanke lak van de voorbumper begint los te laten. Grote stukken lak vallen eraf alsof iemand de bumper geschuurd heeft. De garage denkt dat het kwam door de elementen, regen/zon. Toch slordig dat de lak loslaat. Overspuiten 300 euro maar coulance gekregen.
41.000. Claxon stuk.
Bij 43.000km de auto verkocht. Redenen: gezinsuitbreiding dus meer ruimte nodig én ik begon me steeds meer te ergeren aan de kleine pijntjes en zeker het knisperende dashboard.
Ik heb voor de Astra een heel mooi bedrag teruggekregen, waardevast zijn ze dus zeker (iemand anders mag zich nu druk gaan maken over de kapotte vergrendeling/rammels) en ik zag dat 'ie binnen een week weer verkocht was. Voor het oog was 't ook een hele mooie auto in deze uitvoering.
Kortom: mooie auto, krachtige motor, veilig en solide rijdgedrag, goed voor lange afstanden. Leuk om te mee te rijden maar toch wat kleine pijntjes die niet bij een jonge auto mogen horen. Voorlopig heb ik 't even gehad met Opel en ben overgestapt op een Japanner (wordt in de familie niet gewaardeerd maar ach, ik heb ook nog een Agila) In de toekomst sluit ik de aankoop van een nieuwe Opel niet uit maar ik wacht eerst even af hoe de gebruikerservaringen zijn met de nieuwe modellen die zij gelanceerd hebben/eraan zitten te komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.