
Opel Ascona 1.8i GT (1985)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ascona 1.8i GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 1985 |
KM-stand laatst | 0 km |
Autoreview met 0 km ervaring
Enkele dagen geleden kwam ik een foto tegen van mijn vaders auto in 1985.
Ik vond het wel leuk om er iets over te schrijven want het is de familiale auto die me het meeste is bijgebleven.
Hij kocht de auto toen ik 10 jaar was en gaf/ruilde/verkocht hem aan zijn neef rond 1992.
Ik was 17jaar in 1992. Net te jong om er mijn rijbewijs mee te halen. Was met moeders Ford Escortje 1.3
Ik heb 10.000den km's meegereden op de achterbank of naast de bestuurder. (vader/moeder)
Het was in mijn ogen een snelle auto. Vader reed er snel mee. 160kmh op de autostrade was normaal.
De boetes kwamen regelmatig binnen, maar dat zou anno 2019 nu wel veel vaker gebeuren.
Hij was er wel fier op. de sportieve lijnen, de brede banden (in die tijd) en de goede prestaties.
Voor mijn broer, zus en mezelf op de achterbank was er voldoende ruimte. Maar na 2h kibbelden we dat zien en horen verging. de nodige strenge hand en dreigementen waren nodig om ons stil te houden :-) :-).
In het begin was het onze enige wagen en het lukte net om alle bagage in de koffer en aan onze voeten te proppen om op vakantie naar zuid-Frankrijk te vertrekken. (in 1 trek 1100km aan een hoog gemiddelde)
Airco was er niet. In de beruchte tunnel van Lyon op de autoroute du soleil zaten we te puffen van de hitte en te vergaan van de smog. Maar we leefden nog in de wereld waar veel gerookt werd.
Het was gewoon andere vuiligheid die we inademden.
De auto werd niet ontzien. Altijd hard rijden en gezwind optrekken. Nooit heeft de motor van 0 km tot 140.000km enig probleem gehad .
Het was een sterke auto.
De top was rond de 200kmh teller.
Met een zweem van nostalgie vind ik het een mooie auto en met vele herinneringen.
Nog een laatste vraagje voor de ascona liefhebbers :
Mijn vader had dus een hatchback 1.8.
Ik was een autoliefhebber toen als jong knaap en heb zeer zelden een hatchback ascona gezien zoals de onze en nooit een 1.8 motor. Wel heel zelden een 1.6 (of 2.0) en of een sedan.
Was dit een zeer beperkte reeks of een fiscaal minder interessante auto?
Dit model lijkt zeldzamer dan ze eruitziet of is dit niet waar?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook
Waarom deze Civic de ziel van Honda is
De goedkoopste Honda CR-V in jaren is bepaald niet kaal – Back to Basics
Autoverkoop-top 10 nummer 5: Kia Picanto blijft (vrijwel) onverminderd scoren
BMW Concept Speedtop: ook deze gaat in productie!
Voor €13.000 koop je een van deze enorme SUV's: trailertrekkers met vleugje chic
Lezersreacties (9)
Reageren





De motoren van die tijd hadden nog wel een behoorlijk koppel onderin, zweten ook ook behoorlijk olie, bij de 1.8 ook bij de keerring naar de verdeelkap die nog wel eens vettig was aan de binnenkant. (duur ding trouwens als je die vervangen moest)
zwaar sturen is herkenbaar, niet alleen door de brede banden, maar vanwege het zware blok had de kadett 1.8 de voorwielophanging van de diesel



Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.