Opel Ampera-e 60kWh Business+ (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera-e 60kWh Business+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 220 km |
De eerste kilometers
- 220 km
Daar er nog maar zeer beperkt Opel-Ampera-E rondrijden in Nederland heb ik na een paar dagen een eerste review op de site geplaatst.
Mijn werkgever heeft de keuze gemaakt dat alle nieuwe leaseauto's welken nieuw aangeschaft worden vanaf de zomer 2017 ontkwam ik er ook niet aan om volledig elektrisch te gaan rijden. Ik was al gewend om in een hybride auto te rijden wat in mijn geval een Lexus 200h was. Hier heb ik met heel veel plezier en zonder mankementen 5 jaar gereden. Daar is vanaf afgelopen maandag 15 januari dus een einde aan gekomen. Ik heb proef gereden in diverse elektrische auto's maar vond de actieradius niet voldoende, waarbij de Golf-E in positieve zin opviel in rijcomfort, maar de actieradius vind ik te beperkt. Auto rijd en zit fijn en is compleet uitgevoerd met alle denkbare veiligheidsvoorzieningen en heeft een luxe inrichting en is heel netjes afgewerkt. Jammer van de actieradius van de Golf-E, anders had ik hier wellicht voor gekozen. In oktober van afgelopen jaar kreeg ik een telefoontje van onze fleetmanager dat ik een Opel-Ampera-e kon gaan leasen. Er was door de leasemaatschappij te kennen gegeven dat er een beschikbaar zou komen. Uiteindelijk is de leverdatum uitgesteld naar 15 januari, voor mij geen probleem daar ik met veel plezier in de Lexus 200H reed.
De auto afgelopen maandag opgehaald bij Motorhuis in Den Haag. De auto is in de kleur Quantum Grey (grijs antraciet) en lederen bekleding kleur Athenes Jetblock/TASV (grijs).
Zoals bekend is er geen navigatiesysteem in de auto en dien je hiervoor je Apple of Android smartphone te gebruiken. Daar ik over een Android smarthphone (A3-2017) beschik en Android Auto nog niet vrij is gegeven door Google Nederland kan ik de telefoon niet integreren met de auto. Eea is bekend bij de dealer en doorgegeven aan Opel Nederland. Het gebruik van je telefoon en afluisteren van muziek via de telefoon is wel mogelijk. Tevens kun je naar de muziek luisteren via de radio inclusief DAB zenders en USB stick.
Rijgenot, tot nu toe slechts 220km gereden dus nog wat te vroeg om hier een definitief beeld van te kunnen geven. De auto is vrij stug afgeveerd, dit wellicht vanwege het hoge eigengewicht van ruim 1600kg. Tevens is de carroserie wat hoger waardoor ik wat meer last heb van wind als bij mijn vorige auto (Lexus 200h). De stoelen zitten goed en de wat hogere zit wordt door mij en mijn vrouw als positief ervaren en is ook prettig bij het instappen (ja we worden ook een jaartje ouder).
Het verbruik, tot heden heb ik slechts 220km gereden en ik kom nu uit op een gebruik van 24 kwH/100km. Dit is vrij hoog en ik zou eigenlijk rond de 18 kwH/100km uit moeten komen, wellicht wordt dit ook veroorzaakt dat ik in de auto heb gezeten met het contact aan om eea in te stellen. Dit beinvloed het verbruik ook negatief natuurlijk en dus nog niet als representatief te beschouwen. Dit geld ook voor de actieradius deze zou in theorie op 520km moeten uitkomen en praktisch op ca 380km. Op dit moment krijg ik nadat ik de eerste nacht had geladen de volgende waardes; bij een gunstig verbruik 326km, bij normaal gebruik 277km en bij een sportieve rijstijl 223. Thuis heb ik een laadvoorziening welke is voorzien van loadbalancing, wat er op neerkomt dat ik met ca 22A / 230V kan laden (4,7 kwH).
De acceleratie is zeer positief, er is hier al veel over geschreven, maar ik kan nu zelf bevestigen dat het een wolf in schaapskleren is.
Op dit moment rijd ik vaak in de stand L, in deze stand genereerd hij maximale stroom bij het inhouden van het gaspedeaal en kun je eigenlijk met een pedaal rijden en is remmen alleen nodig in geval van nood, vergt enige gewenning maar bevalt me tot nu toe goed.
Op de achterbank is voldoende plaats voor 2 volwassenen of als je wat wilt inschikken voor een kleinere afstand is 3 ook wel te doen. Er is voldoende hoofdruimte zowel voor als achter.
De audioinstallatie (bose boxen) ervaar ik als positief en ik hoop op korte termijn dat de telefoon geintegreerd kan worden met de auto zodat het navigatiesysteem ook gaat werken.
Voor de rest zitten er veel moderne voorzieningen op als cruise control, lane assist, automatisch lezen van verkeersborden etc.
Zodra ik wat meer kilometers gereden heb zal ik een update maken van de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh
- 2020
- 51.320 km

Opel Ampera-e Business executive 60 kWh | Origineel NL | PDC | Stuur- en stoelverwarming | ACC | Airco |
- 2020
- 92.563 km

Opel Ampera-e 65 kWh Carplay/Android Auto Business Executive Ecc Stoelverwarming PDC DAB Bluetooth Connected services Cruise Control Keyless Led Regen-Licht Sensor
- 2020
- 85.778 km