Opel Ampera (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Eerste review na 14.000 km
- 14.000 km
Na dik 6 maanden wachten heb ik eind augustus 2014 mijn nieuwe Opel Ampera ontvangen. Het betreft het modeljaar 2014.
Hierbij de eerste review van mijn Ampera, na 6 maanden gebruik en 14.000 km op de teller. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de auto en is het benzineverbruik zoals verwacht en gehoopt. (nu gemiddeld 1:250). Ik heb tot nu toe 1 kleinigheidje gehad, namelijk dat het stuur in de middenstand iets stick-slip vertoonde, maar dit is met een software update opgelost.
Onderstaand de belangrijkste voordelen en nadelen van de auto, zoals tot nu toe ervaren:
Voordelen:
- Goede rijeigenschappen
- Vlotte acceleratie (elektrisch en op benzine geen verschil)
- Elektrisch aangedreven bijzonder stil.
- Comfortabele leren stoelen, ook achterin.
- Elektrische range is in de zomer 60-70 km en zakt in de winter naar 40-50 bij vorst (met de kachel aan). Er zijn hiervan ook wel grafieken te vinden op internet, waarbij de range tegen de temperatuur is uitgezet op basis van een heleboel praktijkgegevens.
- Overgang naar benzine rijden gaat soepel en vrijwel ongemerkt bij hogere snelheden.
- De elektrische verwarming (6000W max) werkt goed en is snel warm.
- De voorverwarm functie (aan de stroom hangend) is in de winter erg fijn en helpt in verlengen van de range.
Nadelen:
- De auto is erg condens gevoelig, met name bij temperaturen net boven het vriespunt. Dit is wat mij betreft het grootste minpunt, al is het met de ontwasemingsknop wel vrij snel weer weg. Dit vreet echter stroom.
- Je hebt maar 2 stoelen achterin (maar dat weet je als je hem koopt en is voor mij geen probleem)
- Bij vrijwel alle Ampera's ontstaat vocht in de achterlichten, met name bij wassen van de auto. Tot nu toe lijkt het bij mij ook wel weer te verdwijnen na langere tijd.
- Bij een haperende laadpaal gaat je motorlampje branden en dat gaat dan pas na 1 of 2 ritten weer uit. Ik heb dit 2 keer gehad.
Al met al ben ik erg tevreden en rij ik elke dag met erg veel plezier in de auto. Laden kan ik thuis en op het werk. Doordat mijn woon-werk afstand 48 km is, benut ik de auto dus optimaal qua elektrisch rijden. Als je voornamelijk lange afstanden rijdt, haal je de 1:250 uiteraard bij lange na niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.