Opel Ampera (2013) #3

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf43.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ampera : Boekhouders tip voor ondernemers

  • 46.000 km

Als ondernemer zocht ik een auto om ongeveer 30.000-35.000 km. jaar te rijden.

Belangrijk criterium was dat ik zo min mogelijk prive kosten aan de auto had en dat de zakelijke kosten beperkt blijven. De business loopt iets minder dan eerdere jaren en ik moet op de kosten letten.

Toch nul procent.
Voor hybride auto's zijn de bijtellingskosten drastisch verhoogt en een vol elektrische auto is niet praktisch gezien de vele 300-400 km. ritten die ik per maand afleg. Ik zie mezelf niet telkens koffie drinken of lunchen terwijl de auto oplaad. Gezien de prijzen van koffie en eten bij brandstof punten zullen de lunchkosten hoger worden dan de besparing op vervoerskosten.

Gelukkig is daar de vijf jaren regel waarbij het bijtellingstarief van 0% zoals dat in het verleden gold gedurende 5 jaar mag worden gehanteerd. Het 0% tarief was tot 1 januari 2014 dus er moest auto worden gekozen uit eind 2013 die dan tot eind 2018 nog bijtellingsvrij is.

In de betaalbare klasse kom je dan uit op een ampera, prius plug-in, v60 of een outlander. Een korte scan op de tweedehands sites leerde mij dat de ampera/volt verreweg de goedkoopste is van dat viertal.

Na een proefrit en het lezen van wat gebruikersreviews heb ik gekozen oor de ampera. UIteindelijk is het een parelmoerwitte Ampera geworden van eind 2013 met slechts 43.000 km die bij een alfa romeo/chrysler dealer stond te niksen.

De auto is overgenomen voor 17.000 incl. btw wat impliceert dat deze auto in 2,5 jaar/43.000 km op 34% van de nieuwwaarde is gekocht. Zelfs lada's en cadillacs halen dit soort percentages niet. De vorige eigenaar heeft overigens het volledige bedrag (40.000 ex btw) van zijn inkomen kunnen aftrekken en daarmee zo'n 20.000 euro IB kunnen besparen. Zodra de auto is afgeschreven wordt er een Jeep gekocht (!) dus erg milieu vriendelijk heeft het allemaal niet uitgepakt.

Na deze boekhoudkundige inleiding iets over het rijden, wel met de focus op praktijkverbruik.

De auto is luxe uitgevoerd met een ipad ipv een dashboard achter het stuur en een groot lcd scherm voor navigatie/radio/klimaat e.d.

Dit vergt gewenning, de leesbaarheid is prima in orde maar de hoeveelheid nieuwe informatie is ronduit overweldigend.

Na het indrukken van de start knop lichten de schermen op met een soort Wooosh geluid en wat animaties. Het opstarten is vrijwel direct je hoeft dus niet zoals bij een computer 15 seconden of langer naar een opstartscherm te kijken.

De eerste 50 km waren fantastisch. Als een soort Tesla Light reed de auto op stroom en trekt behoorlijk snel op in een stedelijke omgeving en zoeft geruisloos over de wegen ook als je wat harder gaat dan 100 km/uur.

Mijn batterij streepjes waren na deze 50 km verdwenen en plotseling kreeg ik een blauwige tank in beeld (via een vloeiende animatie) met daarin het aantal liters benzine.

In de achtergrond hoor je dan de motor zoemen, echt storend is het niet totdat je gas begint te geven.

Zodra je gas geeft krijg je een brom te horen omdat de motor meer toeren maakt om voldoende stroom te leveren voor het versnellen. Eenmaal aangekomen op de target snelheid (120/130 km/uur in mijn geval) schakelt de motor weer terug naar het lage toerental. Het geeft toch een beetje een prius effect en haalt het niet bij die eerste 50 km waarin alles op stroom gaat. Voor mij genoeg motief om de auto zoveel mogelijk op te laden want hij rijdt dan veel fijner.

Ik heb daarom een laadpaal geplaatst op de zaak en een op de oprit. Totale kosten waren ongeveer 1200 euro voor twee laadpunten. Voordeel van de laadpaal is dat ik nu mijn ''eigen'' plek heb compleet met geschilderd elektro auto motiefje op de stenen.

Het verbruik

Nu ik mijn weg begin te vinden in de talloze menu-tjes heb ik ontdekt dat de vorige eigenaar 3.5 liter/100 km. heeft verbruikt over de eerste 43000 km. Dat is 1:30 (!). Let wel we hebben het over iemand die een Jeep kocht en niet uitzonderlijk zuinig rijdt is mijn inschatting. Ik denk dat hij tot dezelfde conclusie kwam als ik. Op stroom rijd hij veel fijner dus daarom laden waar mogelijk. Aan mij om hieronder te duiken natuurlijk.


Ik heb er nu 2000 km. opzitten en mijn verbruik is .......
3,1 liter (1 op 33).


Mijn ritverdeling is als volgt :

langere ritten
retour friesland, 300 km.
retour nijmegen, 250 km.
retour tilburg, 350 km.
retour groningen, 300 km.

Het restant is opgegaan aan kortere ritten zoals deze veel op het platteland (twente) waar ik woon plaatsvinden.

Ik rij veel ritten van rond de 60 km (retour hengelo, almelo, enschede, deventer etc) die nagenoeg helemaal op de accu plaatsvinden. Daarnaast doe ik boodschappen en haal mijn kinderen op en breng ze weg aangezien er vrijwel geen OV in Twente meer is.

Als lange ritten rijder kom ik toch nog op een aardig verbruik uit. Bijkomend voordeel is dat een bedrijf slechts 10 cent per kw/h betaald waardoor de eerste 60 km. slechts 1 euro kost (!). Zelfs fietsen is duurder.

De jaarlijkse (45000 km) onderhoudsbeurt was 128 euro bij de Opel dealer. Een verrassend laag bedrag.

Dus als je voor een bodemtarief comfortabel wilt rondrijden is de Ampera een prima keuze.

Kleine elektrische problemen

  • 83.000 km

Ik heb er nu 12 maanden/40.000 km. opzitten sinds de aanschaf. Een update over het eerste jaar :

Elektrische range in de winter zakt naar 40-45 km. ipv 60-70 km. Dit heeft in mijn geval behoorlijke invloed op mijn gemiddelde verbruik (over 40.000 km.) wat richting de 4.0 liter gaat. Nog steeds fraai maar niet meer spectaculair. Vanaf April loopt de range weer terug naar 60-70 km.

Onderhoud : Alleen banden en oh beurten 2 x. Totale kosten oh beurten was 250 en een setje banden (allweather) was 500 euro.

Storingen defecten :

Ca. 55.000 km. Accu leeg !. In een bijzonder koude nacht (-8 tot -10) start de auto geforceerd op benzine hoewel de lithium accu nog voldoende capaciteit heeft. Deze accu moet eerst iets opwarmen via de plofmotor en schakelt daarna (plusminus 1 km) weer over op elektrisch. Het starten op de benzine motor gaat met een gewone loodaccu zoals die in elke auto aanwezig is.
Op een zaterdag nacht om 5:00 uur bleek de auto niet te willen starten in verband met een slechte loodaccu. De Opel helplijn kon me niet helpen en adviseerde afslepen in verband met onbekend defect. Maar een ervaren wegenwacht wist de loodaccu (in een luikje onder de kofferbalk achterin!) te vinden en bij te laden. Waarna de Ampera weer wou rijden. Wel bizar dat een auto niet wil starten met een 16 KWh lithium cel aan boord.

ca. 60.000 km. Lader 1 defect : de geleverde thuislader deed het niet meer vervangen door een nieuw exemplaar (garantie ivm 7 jaar garantie op elektrische delen)

ca. 60.000 km. Lader 2 defect : Rond dezelfde tijd ging mijn laadpaal defect. Dezer keer was de malheur de stekker waarvan een van de contacten aan de binnenzijde was afgebroken. Garantie van de laadpaalfabriek.

82.000 km. Lager defect van de energie terugwin dynamo.
Een onheilspellend schurend geluid kondigde dit defect aan. Ik dacht zelf aan een lager rond de aandrijfas maar het bleek dus een lager van de dynamo te zijn. Garantie van Opel.

Dit laatste defect bleek ongeveer een week te duren. Rondgereden in een benzine Astra maar ben toch weer tevreden met mijn Ampera.

Inmiddels belangstelling gekregen voor de nieuwe Ampera. Helaas is het onduidelijk wanneer deze beschikbaar komen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.