Opel Ampera (2013) #2

autoreview

Opel Ampera (2013)

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst4.043 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Er zijn al veel reviews, deze is toch anders denk

  • 4.043 km

Er zijn inmiddels al veel reviews over de Opel Ampera. Ik heb ze allemaal gelezen en veel video's bekijken. Mijn belangrijkste "twijfels" voordat ik overging tot de aanschaf waren:
1. Het energieverbruik elektrisch
2. Het energieverbruik op benzine
3. De ergonomie van het dashboard en bijbehorende navigatie
4. Ruimte achterin
5. de algemene rijervaring
6. Zou je hem nog een keer aanschaffen?
7. Klein probleempje met DAB+

Daarom hierbij een post om mijn ervaringen op die punten te beschreven. één negatieve review heeft namelijk bij mij ongeveer 10 positieve nodig om weer in balans te komen :-D

Algemeen: Ik rijd bij ieder stoplicht snel weg en op de snelweg altijd de maximale snelheid, dus ook 130.
1. Als ik puur elektrisch rijd (wat ik bijna alleen maar doe), dan verbruik ik gemiddeld (met een relatief lage buitentemperatuur (en ja die doet er blijkbaar toe)), 20 KWH per 100 KM, omgerekend in euro's is dat uitgaande van 0,22 cent per KwH. 4,4 euro per 100 KM
2. Als ik puur rijdt op benzine, verbruik ik gemiddeld 6.3 liter op 100 km. Dat is 10,71 per 100 KM
Algemeen, ter vergelijking met de Audi A3 2.0 TDI was dit 4,3 liter op 100 km is +/- 6,41 per 100 KM.

Conclusie, elektrisch rijden is economisch het meest slim om te doen.

1. en 2. Dan het energieverbruik algemeen, dit wordt vreemd weergegeven op het dashboard. Stel je rijdt 100KM waarvan 80 KM elektrisch en 20 op benzine, dit kostte jou 1 liter benzine. Dan zal het systeem voor jou berekenen dat je 1 op 100 hebt gereden. Dat klopt natuurlijk niet, want het benzinedeel was slechts 20 en geen 100. Ook laat de auto niet zien hoeveel KwH je per 100 km verbruikt. Alleen het totale KwH verbruik van de betreffende rit. Dit is al met al geen showstopper, maar natuurlijk we irritant. Ik zou zeggen, software updateje meneer GM.

3. In een aantal reviews wordt hierover geklaagd. Ik ben het hier niet mee eens. Natuurlijk is het geen Tesla interface. Maar je kunt je weg er prima in vinden. Navigatie is niet moeilijk en na 2 dagen rijden heb je het systeem helemaal door.

4. De achterbak is relatief klein, maar de stoelen kunnen helemaal plat en daarmee heb ik al verschillende grote objecten kunnen vervoeren. Dus wat mij betreft geen enkel probleem.

5. Het rijdt werkelijk fantastisch. Pure rust en toch een lekker vermogen onder het pedaal. Vergeleken met veel andere auto's is de auto erg stil (goed geïsoleerd). Ik rijd zakenlijk ook nog steeds de A3 en het is iedere keer weer een genot om in de Ampera weg te kunnen. Daarnaast, omdat hij voldoende gewicht heeft, ligt hij ook strak op de weg.
Omdat het vermogen direct beschikbaar is (ipv bij een bepaald toerental) trek je bijna iedereen eruit bij het stoplicht. Rijd je op de snelweg voor een langere tijd en schiet de electro motor aan? Als je bijvoorbeeld constant 100 rijdt hoor je dit zowat niet. Rijdt je erg hard of onregelmatig, dan hoor je de motor wel meer. Mijn voorkeur gaat dan ook altijd sterk uit naar het rijden op elektriciteit. En dat kan prima.

6. Zou je deze dan nog een keer aanschaffen? In de huidige omstandigheden (waar de Audi e-tron en Golf GTE nog niet verkrijgbaar zijn), ja. Eventueel zou je nog kunnen twijfelen aan de Outlander, maar dat is qua rijstijl een heel andere auto.

7. DAB+ is fantastisch. Super geluidskwaliteit. Echter, soms kan hij de zenders niet vinden en dat werkt pas weer als de auto opnieuw aan is gezet. De dealer snapt het nog niet helemaal, omdat het wellicht iets te technisch is. Ik heb personalisering van de sleutel (dus per sleutel eigen instelingen) nu recent uitgezet om te zien of dat het probleem oplost.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens