Opel Ampera (2012) #9

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst4.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

super smooth rijden

  • 4.000 km

De Ampera werd in oktober 2012 mijn auto nadat ik jaren Audi had ervaren.
De A6 Avant was wel groter maar kon mij niet meer bekoren vanwege zijn stug weggedrag, onbetrouwbare motor en tegenvallende geluid, dure onderhoud en tegenvallende prestaties als geheel.

Het electrisch rijden was meteen een mooie sensatie. Met een koppel van tegen de 400 NM is het een heel lichtvoetige auto met een stabiel weggedrag. Het rijden is continu een feest: er komt een relaxed gevoel over je heen omdat je aangenaam wordt verrast door het rijden in deze auto. De stuurbekrachtiging in combinatie met de goede demping en het afwezig zijn van motorgeluiden zorgt voor rust. De combinatie van electro-drive met als zekerheid de range extender is ideaal. Je kunt electrisch blijven rijden omdat de range extender de taak van de accu overneemt als deze leeg is.
Wel zou het mooi zijn als de hoofdaccu voor een nog veel groter bereik zou kunnen zorgen van bijv 350 km. Nu is dat afhankelijk van je rechtervoet en de buitentemperatuur bij mij tussen de 55 km (als het vriest) en de 80 km als het warmer weer is. Ik ben geen racemonster en probeer de auto te gebruiken op de manier waarvoor hij ontworpen is. Er is een oplaadpunt door de dealer gemonteerd thuis dus laden is geen probleem. In veel parkeergarages is dit ook goed mogelijk. Er zijn app's die je de weg wijzen hier.
Op internet kun je ook info vinden, bijv naar A'dam parkeer je voor een E 8,-- per dag op de P+R parkeerruimten en kun je vervolgens gratis naar het centrum met 5 personen.

Het rijden van de auto is in de praktijk zodanig dat ik (gecombineerd accu en benzinegenerator - range extender) 1:90 rijd momenteel. Indien er langere afstanden gereden moeten worden en meer op benzine rijden nodig is zal dit uiteraard minder worden.

De banden geven nauwelijks geluid af (lage rolweerstandbanden.

Ik zou de auto willen omschrijven als een functionele auto met veel comfort en voorzien van alle luxe waaronder BOSE geluidssysteem, lederen bekleding, op afstand bedienbare cabin preconditioning cooling en warming, twee luxe stoelen achterin ipv een doodgewone achterbank, 60GB harde schijf, automatische airco,pilot parking systeem met achteruitkijkcamera, electronische bandenspanningscontrol, etc.

Wil geen fossiele plof-auto meer rijden.
De voordelen van electro-drive zijn groot.
Alleen al het feit dat je bijv geen zware motor hoeft te starten met dit koude weer als je voor kleinere stukjes weg moet.
Geen ingewikkelde versnellingsbak die onderhoud en dure olie nodig heeft.
Het rendabel zijn van een elektromotor (geen onnodige warmte ontwikkeling maar gewoon rijden = omgekeerde van een benzineauto, geen slijtage aan motor)
Het pre-cabin warming and cooling system
Het relaxte super smooth rijden
Het super regeneratief remmen..het wekt vanzelf weer energie op.
Hierdoor hoef zelf bijna niet te remmen dus geen onnodige slijtage van schijven en blokken.
Kortom: de auto is een aanrader.
Hij wordt in de USA gemaakt (Detroit/Michigan) en Opel heeft er een aardig design aan de voor en achterkant op aangebracht.

Nu is alleen nog het wachten op de mogelijkheid om electrisch te laden via een soort inductiesysteem dat in het wegdek is aangebracht. De japanners zijn er al mee bezig!!
Dan is het opladen ook totaal opgelost. Je kunt dan continu bijladen.

mvrgroet
Herman.



9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.