Opel Ampera (2012) #7

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst4.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 1.000 km

Tijdens de proefrit was ik al verkocht.
Inmiddels rij ik er 1 week in.
De auto rijdt echt heerlijk. Goede wegligging en snel is hij. Jammer dat hij op 169 begrenst is. Rustige ervaring door de stilte en de traploze versnelling. Voor jet het in de gaten hebt rij je te hard.

Wat erg fijn rijdt is de L-stand waardoor je wanneer het nodig is met 0,2 G vertraagd en extra energie regenereert. Handig bij afslagen, kruispunten, rotondes of inlopen op een auto. Als de accu leeg is rij ik soms km's extra op accu door regeneratief te rijden. Als ik door omstandigheden vertraag met benzinemotor aan kan ik met een deel van de energie die normaliter verloren gaat weer via de batterij optrekken.

Vrienden, familie en collega's zijn wild enthousiast over de vormen van de auto en nog meer verrast over hoe lekker de auto rijdt.

Mijn versie heeft een bose radio systeem met subwoofer wat de ritten nog een stuk aangenamer maakt. Overzicht in de auto naar buiten is slecht, dus gelukkig heb ik parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera.

Er zitten zeker nadelen aan de auto:
- geen regensensor
- geen xenon verlichting
- geen hoedenplank, waardoor met regen er meer herrie in de auto komt via de spatborden
- geen elektrisch verstelbare stoelen. Het is moeilijk om de perfecte positie te vinden omdat ik vaak met mijn rechterbeen naar rechts hang en dan zit de middesnconsole in de weg. Zodra iemand anders erin heeft gereden kost het me dagen om de stoel weer perfect te krijgen.
- achterin heb je weinig ruimte. Maar ik heb 2 kleine kinderen dus de komende jaren heb ik daar geen last van.
- als het regent en je doet de achterklep open dan loopt het water eraf en valt op het achterlicht hetgeen resulteert in een gespetter in de kofferruimte en de achterste stoelen.

Het opladen geeft geen gedoe bij mij. Ik heb thuis een oprit en een eigen laadpaal laten neerzettetn van EV-Box met een vaste laadkabel. Hiermee voorkom je dat je 1-4 keer per dag de kabel uit je kofferbak moet ophalen/opruimen en aansluiten op paal en auto. Ik stap uit en hoef alleen 1 kabel in de auto te prikken. Erg makkelijk. Tevens zit er een stand op dat je kan programmeren wat je vertektijden zijn en wat piek en dal tarief is qua elektriciteit. Hierdoor laadt hij automatisch op in de nacht en hoef ik alleen maar de kabel aan te sluiten als ik thuis kom van mijn werk. Erg handig!

Eerste maand achter de rug

  • 4.600 km

Eerste maand achter de rug. De auto bevalt me uitstekend, ondanks de minpunten in mijn vorige post.

Wat tegenviel is dat op www.opel.de de Ampera uitgebreider en luxer te kiezen is dan in nederland. Jammer die verschillen. De auto rijdt fantastisch. Wat een heerlijke ervaring om op deze manier naar mijn klanten te rijden. Volop genieten.

Afgelopen zaterdag ging voor het eerst het motormanagement lampje branden. Een belletje naar Opel Service en die vertelden mij dat het geen probleem was omdat het een oranje lampje was. Advies was om wel een deze dagen naar de dealer te gaan. De volgende dag was de storing echter weg. De auto reedt verder overigens prima. Op het amperaforum las ik dat meerdere mensen dit meegemaakt hebben en net zoals ik hadden zij die storing na het laden aan een bepaalde publieke laadpaal. Ik had vlak voor de storing ook voor het eerst aan een publieke laadpaal geladen.

Het valt me op hoe zuinig de auto is als je puur op benzine (hybrid dus) rijdt. De laatste tijd rijdt ik veel afstanden van 270 km enkele reis. Ik rij dan 130-145 en behaal een gemiddelde van 1:21. Als ik de afstand op de accu eraf haal kom ik op 1:16 uit. Niet slecht voor die snelheid! Plus dat de btw van de benzine niet betaald hoeft te worden vanwege mijn bedrijf en de brandstof verder aftrekbaar is. Dan kom ik toch grofweg op zo een 80 cent per liter. En dat in combinatie met 0% bijtelling en geen wegenbelasting. Fantastisch!

Op internet las ik dat ze in Amerika al via inductie kunnen laden. Dat is een oplossing zeg! Geen idee wat de kosten zijn en hoe snel het laden dan gaat. Wel las ik dat ze vorige maand in Den Haag hier al mee aan het testen zijn geweest in een parkeergarage. Binnenkort maar eens in verdiepen. Ik ervaar het niet als ongemakkelijk, maar wat zou het toch voor veel situaties wel gemakkelijk zijn om geen kabel te hoeven gebruiken.

Een goede tip is om de banden harder op te pompen dan hoe deze afgeleverd wordt. Dat is namelijk de Comfort druk. Ik heb ze nu op ECO druk opgepompt en het rijdt nog steeds comfortabel en rijdt zuiniger nu.

Het oliepeil is volgens de boardcomputer gezakt tot 91%. Binnekort maar eens navragen of dit normaal is.

Conclusie: ik ben na een maand nog steeds overtuigd dat ik een heerlijk rijdende auto heb gekocht en er nog jaren in wil rijden. Na wat regenbuitjes meegemaakt te hebben is het echt een misser dat die regensensor er niet op zit.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.