Opel Ampera (2012) #6

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf29 km
KM-stand laatst109.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Amper in gereden

  • 405 km

Eind januari besteld en 23 mei afgeleverd! Ondanks inspanningen van opel dealer Fred Janssen Huizen werd iedere keer de afleverdatum verschoven (opgegeven redenen waren de ombouw van de accu's vanwege de verder doorgevoerde beveiliging tegen brand na een ongeluk in de VS en de hogere vraag in Europa nadat de Ampera auto van het jaar geworden is), maar goed, uiteindelijk geleverd en meteen naar het zuiden gereden, een hotel in Slenaken en overdag naar Maastricht. Via Köln weer terug. Eerste indrukken: Electrisch rijden is een sensatie, je hebt meteen koppel, geruisloos,redelijke ruime 4 persoonsauto (met 4 volwassenen kan, hoewel van de ruimte achter mij (1.87m)niet veel over blijft. Stoel naar voren voor kleine stukken in de stad kan het, en zoeven maar.De BOSE geluidsinstallatie is grandioos idem de harde schijf van 60 GB, dvd kijken is ook geen probleem, IPod aangesloten (simpel met het orginele snoertje!). Interessant is ook het bekijken hoe de energie wordt teruggewonnen door op de motor af te remmen,hele duidelijke graphics!Jammer van t harde plastic om je heen en dat er niet meer opties zijn om de auto naar eigen smaak aan te kleden. in het hotel in Slenaken (Best Western)kijkt de eigenaar verbaasd op toen ik vroeg waar ik mijn auto kon opladen.....;-) Hij had er nog nooit van gehoord maar ging meteen in de weer. Nooddeur open, kabel ingeplugd en opladen maar.... Helaas, dit mislukte, het kastje sloeg na een paar minuten op rood, een aantal keren in- en uitgeplugd maar het hielp niets. Maar wat een interesse en bewondering voor de auto van de mensen om me heen!Ook het uiterlijk, vooral de voorkant, kreeg veel lof.
Vanuit Maastricht naar Köln gereden. Daar getankt (20 L)en gekekenn naar mijn verbruik:
3,6 liter op 405 km. Geweldi voor zo'n zware auto op benzine +E.! Ik had nog 8 km op de accu over! Als je de 405 km zou delen door de verbruikte 20 l benzine dan kom je op 1L op 20 maar goed, dat is natuurlijk niet eerlijk. Steeds max gereden in NL (100, 120, 130)en in Dtsl natuurlijk naar de 169 op de teller (je voelt dat de auto hogere snelheden makkelijk zou aankunnen. Geen kraakje of trillingen in het stuur) Op de snelweg in stand by gereden en in Limburg in de L (low). Komende week maar kijken wat het woon/werk verkeer aan verbruik gaat opleveren!
Comfort geef ik een goed, ik mis een beenverlenger en tja, zit er iemand achter me dan zal ik toch moeten inschikken (heb ik in alle auto's last van), prestaties goed, maar de max. snelheid moet ook schoner hoger!Betrouwbaarheid tot nu toe goed, jammer dat het opladen via het huis, tuin en keukensnoer mislukte maar daar zal wel een reden voor zijn. En ja, de gebruikskosten tot nu toe uitmuntend maar woon-werkverkeer kan deze waardering nog beinvloeden!Of ik weer een Opel zou kopen? Wie weet wat er over een paar jaar aan electrisch speelgoed op de markt is en voor mij is de hogere max snelheid wel belangrijk dus: misschien maar wel electriek!

Dag 1 woon-werkverkeer

  • 768 km

's ochtends en 's avonds file, 80% snelweg overige 20% stadsverkeer. Pittig rijstijl.
Totale afstand 68 km. Na 63 km ging de Ampera over op de Range Extender. Totaal verbruik 68 km 0,4l benzine volgens de boordcomputer. Temperatuur 12*-22*.

2e dag woon-werkverkeer

  • 786 km

Vandaag "rustiger"gerede en minder files.
Nu hield ik 8 km over op de electrische motor dus volledig C02 neutraal gereden! Het opladen duurde nu dus ook zo'n half uur korter. Het opladen gebeurt via een EV-box die ik in mijn garage heb laten ophangen.
Temperatuur 12*-24*, 20% stadsverkeer en 80% autoweg. Morgen ga ik "binnendoor", dus geen snelweg. Kijken of ik verschil in verbruik kan constateren. Het harde plastic heb ik al als een onmissie beschreven. Vanwege mijn lengte zit ik met mijn rechterbeen tegen de "middentunnel"aan. Wellicht kan Opel de stoelrail nog 5 cm naar achteren plaatsten? De strip aan de voorkant van de auto doet menig verkeersdeelnemer schrikken, ze horen niets en dan plotseling zo'n schrapend geluid! Gelukkig wordt er binnen drie weken een smallere strip gemonteerd door Opel. Tevens wordt de huidige "afdeklap"vervangen door een "stevigere"hoedenplank. Kosteloos uiteraard. Ik ben benieuwd!

woon-werkverkeer "binnendoor"

  • 848 km

Regen betekent onvermijdelijk file's. Is binnendoor dan een optie? In tijd niet (ruim een uur waar 25 minuten doorrijden via de snelweg kan), in afstand niet en in verbruik? Wel, ik zie geen grote verschillen. Weer volledig electrisch "heen en weer" (62 km) met nog 9 km over op de accu. Het lijkt erop dat alleen het daadwerkelijk rijden een beroep doet op de energiereserve. Een "rustige rechtervoet" zal het gebruik sterk bepalen. Vandaag mijn oplaadpas aangevraagd. Nu nog een goede app waar je laadpalen makkelijk kan traceren. Naar mijn gevoel loopt de uitrol hiervan niet zo voorspoedig als ik gedacht had. De recessie zal toch niet de "stekker"uit het electrisch rijden gaan halen?

2000km verder...

  • 2.395 km

Ik had me voorgenomen om weer een update te plaatsen na mijn volgende tankbeurt, maar dan kan ik nog lang wachten. Mijn laatste tankbeurt was in Köln, een maand en 2000km geleden..... Mijn totaal gemiddelde staat nu op 2L/100km! Het hoogst aantal gehaalde electrische km na een oplaadbeurt is 74,3km. Mijn woon-werkverkeer afstand blijkt dus ideaal te zijn. De electrische actieradius wordt wel sterk beinvloed door het voeren van stadslicht, ruitenwissers, airco, etc. Tevens vermoed ik dat de buitentemperatuur hierin een rol speelt. Mocht het toch nog zomer worden, dan ben ik benieuwd wat een temp. van bijv. 25C voor invloed heeft. Sta nog elke dag verbaasd over de techniek. Prima tot zover. Een enkele opmerking nog over het sluiten van de portieren. Het valt me op dat ze niet altijd goed sluiten, kan ook gewenning zijn, afwachten of het zo blijft. Volgende week krijg ikk een "smallere lip" aan de voorzijde zodat ik niet steed voetgangers en fietsers laat schrikken als ik over een drempel rijd. In de vakantie gaan we een rit van 4.000km maken naar de bloemenriviera, via de Franse alpen en terug via Oostenrijk, Munchen en het Zwarte Woud. De RE wordt dus aan het werk gezet en mijn gemiddelde zal dan, volgens verwachting, weer fors gaan oplopen. Ik ben benieuwd.

zegeltjes weggegeven

  • 3.059 km

30,2 L getankt. Ik ben nu maar gestopt met het sparen van zegeltjes, dat gaat niets meer worden. Rijd nu twee weken met een 'smallere" lip (kosten €80,-) en dat scheelt wel. De hoge drempels blijft hij raken maar dat is met stapvoets rijden te voorkomen. De techniek blijft me verrassen. Als je in standbye rijdt zie je de lading van de accu met een bereik van 2 km oplopen waarna hij overgaat op de accu tot de 2 km "weggereden" zijn en weer overgaat op de Range Extender, waarna weer 2 km wordt opgeladen en weer op de accu gereden wordt en ga zo maar door. Geweldig! Een minder punt vind ik de brede A en B steil. Je moet er naar mijn gevoel omheen kijken. Kan ook komen omdat ik mijn stoel in de achterste stand heb staan.
Nog steeds krijg ik waarderende opmerkingen, het is me nog nooit overkomen dat wegarbeiders je door het open raampje toeroepen wat een geweldige auto de Ampera is. In mijn achteruitspiegel zie ik vaak mensen wijzen en met elkaar spreken. Het is een bijzondere auto maar hoe lang nog?

Wakker geschrokken

  • 8.597 km

Zo'n 3800 km in de vakantie gereden (zie verbruiksmonitor)en wat een bekijks! Elke benzinepomp, elk wegrestaurant werd de Ampera nagewezen. Ik zag vaders aan hun kinderen uitleggen waarom ze niets hoorden (denk ik!). In hotels werden we aangesproken over de Ampera. Bij een hotel kwam de eigenaar aan het ontbijt een compliment maken over de auto. Ik mocht van hem de auto in zijn garage opladen en dat heb ik dan onder veel bekijks, gedaan. Dat was dan ook de enige keer dat het opladen gelukt is. In Italie waren ze ook gek met de auto maar helaas sloot de stekker niet aan op het stopcontact. Een Zwitser vertelde mij dat hij nog lang moet wachten op zijn Ampera. Gedurende de 3800 km ben ik twee Ampera's tegengekomen. Eén in Sirmione en één bij de raststatte Baden Baden. Allebei Nederlanders en zakelijke auto's (zaten onder de stickers van het bedrijf). De reis voerde over de Franse Alpen naar de bloemenriviera, naar het Garda meer, over de Brennerpas(op de stand BERG zomaar 20 km electriciteit weer teruggewonnen, het verbruik steeg hierdoor met 0,1L) naar Kitzbuhel. Vandaar via Munchen naar Badenweiler in het Schwarzwald. De Ampera heeft geen kik gegeven, geen rammeltje te horen en geen rugklachten of pijn aan mijn benen (lengte 1.87 m). Prima stoelen dus. Airco "vol" aan (buiten 37*)en genietend van de Bose installatie (fijn dat ook de IPad aangesloten kan worden zonder dat het snoertje afgeklemd wordt). Met de kofferak vol bagage ervoeren wij dat het niet eens zo'n slecht idee is dat de "hoedenplank" uit stof bestaat. Door de verschillende koffers en tassen had een traditionele hoedenplank er "scheef" op gelegen (ik wacht nog steeds op vervanging door een wat stevigere "hoedenplank". Zodra die binnen is zal ik mijn ervarin hiermee laten weten) Toen we vertrokken was ons gemiddelde bverbruik 1,7 L. Logisch want naar mijn werk op en neer kan helemaal electrisch en inderdaad bij ons dagelijks gebruik is de actieradius van circa 70km veelal toereikend. Het gemiddelde verbruik was aan het einde van de vakantitrip opgelopen to 3,7L en is nu weer gezakt naar 3,2L. DE 3800km met één keer opladen leverde een gemiddelde op van 5,7L op 100 km. Mijn insziens een keurig verbruik gezien de omstandigheden. Het verbruik komt ook overeen met de opgave van Opel. Fijn dat de fabrieksopgave eens een keer reëel zijn. Dat geeft vertrouwen.Olie verbruik uiteraard 0 (zero).
Zijn er dan geen enkele kritische opmerkingen? Jawel,de wijze waarop de begrenzer met 169 km op de teller opeens ingrijpt, mijn vrouw is daar een aantal keren van wakker geschrokken.....

Zo trek je de stekker uit het contact

  • 10.035 km

Dus niet! Met veel moeite kreeg ik de stekker uit de auto (zeker 10 minuten staan trekken!) en meteen door naar de opel dealer Fred Jansen. Ik had toevalligerwijs een afspraak staan daar de hemelbekleding van ded Ampera losliet (?). Zowel de stekkerproblemen als de het loslaten van de hemelbekleding waren bij Opel bekend. Beide zullen volgende week vernieuwd worden. Nu dus door op de Range Extender, jammer daar ik nu over de afgelopen 2400 km een gemiddelde heb kunnen bereiken van 0,6 L / 100 km! De techniek blijft weergaloos en nodigt je uit om zo veel als mogelijk electrisch te rijden. Als amperapionieer loop je natuurlijk een grotere kans op dit soort ongemakken. Terwijl ik aan de stekker stond te trekken begon ik al te bedenken hoe ik met mijn snoer hangend uit het raam naar de dealer zou rijden. Bij navraag blijkt dit helemaal niet te kunnen uit veiligheidsoverwegingen. Als je de stekker niet uit de auto krijgt zit niet alleen het snoer vast maar ook de be- en meerijders kunnen letterlijk geen kant meer op! Om nog meer CO2 neutraal te rijden, heb ik zonnepanelen besteld. Een goede en groene investering, zeker als de Ampera op en als een zonnenetje gaat rijden! Na de modificatie meld ik mij weer!

Lip correctie

  • 11.672 km

Ik heb inderdaad mijn spoiler aan de voorkant laten halveren en heb er elke dag profijt van. Van een hoger verbruik is geen sprake, wel minder ongemak. De hemelbkleding is vervangen, er is een nieuw contact aangebracht en ik heb een nieuw laadsnoer gekregen. Mijn tip aan Ampera rijders: Als de "bliksem" naar de dealer en laten vervangen om te voorkomen dat je niet meer wegkomt als je snoer "vastgesmolten" zit. Mijn oplaadpas heeft het een kleine maand niet gedaan, vandaar dat ik "extra" moest tanken. Wat schrik je dan van de opgelopen benzineprijzen. In januari, toen ik besloot dat de benzineprijs belachelijk hoog was, stond de benzineprijs op € 1,55 en nu op €1,85! Wat fijn dat je weet dat je geen stifoxiden en fijnstof uitstoot en je geld in je portemonnee kan houden!

"Vorst"elijk

  • 16.086 km

Nu de temperaturen oplopen tot 11 graden(!) vandaag neemt de actieradius weer toe. Met vorst is het teruggelopen tot circa 48 km/u. Nog altijd genoeg om op electra naar mijn werk te komen. Daar opladen en zo weer terug. Tijdens dienstreizen is het een uitdaging om locaties met oplaadpunten te vinden. Nog altijd tref je ergens één laadpunt aan ipv een hele rij naast elkaar zoals bijv. in Zweden. Naar mijn idee is het ruim voorzien van oplaadpunten cruciaal voor het doen slagen van electrisch rijden. Onduidelijk is ook nog of je tijdens het opladen ook parkeergeld dient te betalen. Opladen duurt al snel3 1/2 uur bij een "lege"accu. Ieder uur bij vullen is dan van de "zotte"!
Het effect van de winterbanden is naar mijn gevoel verwaarloosbaar als je tenminste op electra rijdt. Met mijn spoiler heb ik al menig stoeprand geraakt. De Ampera is zo laag dat de auto niet over een stoeprand gaat maar er tegenaan schuurt. Een camera aan de voorkant zou dan ook niet misstaan. Verder rijd ik als een "Vorst"rond in nog steeds een zeer bijzondere auto.

"Vorst"elijk

  • 16.086 km

Nu de temperaturen oplopen tot 11 graden(!) vandaag neemt de actieradius weer toe. Met vorst is het teruggelopen tot circa 48 km/u. Nog altijd genoeg om op electra naar mijn werk te komen. Daar opladen en zo weer terug. Tijdens dienstreizen is het een uitdaging om locaties met oplaadpunten te vinden. Nog altijd tref je ergens één laadpunt aan ipv een hele rij naast elkaar zoals bijv. in Zweden. Naar mijn idee is het ruim voorzien van oplaadpunten cruciaal voor het doen slagen van electrisch rijden. Onduidelijk is ook nog of je tijdens het opladen ook parkeergeld dient te betalen. Opladen duurt al snel3 1/2 uur bij een "lege"accu. Ieder uur bij vullen is dan van de "zotte"!
Het effect van de winterbanden is naar mijn gevoel verwaarloosbaar als je tenminste op electra rijdt. Met mijn spoiler heb ik al menig stoeprand geraakt. De Ampera is zo laag dat de auto niet over een stoeprand gaat maar er tegenaan schuurt. Een camera aan de voorkant zou dan ook niet misstaan. Verder rijd ik als een "Vorst"rond in nog steeds een zeer bijzondere auto.

Onderhoud nodig?

  • 19.532 km

De lange wintermaanden is de Ampera goed doorgekomen. Uiteraard ging het wel ten koste van de actieradius, het daalde naar 47 km. Bij strenge vorst ging de Ampera uit zich zelf in de stand bye modus. De motor sloeg dus aan, handig want dan kon het interieur verwarmd worden. Zelf terug zetten in de " normal" modus ging niet. Dan sta je toch gek te kijken dat de computer voor je beslist. Grip op de weg prima (winterbanden), geen glijpartijen.Alles dus in orde of.... daar springt een onderhouds alarmering aan.... het stuurslot heeft onderhoud nodig...... Na deze eerste melding niets meer vernomen maar komisch blijft het wel. Nu begin maart zit ik alweer, mede door het lengen van de dagen en de hoger temperatuur, op een actieradius van 72km. Spring is in the " electric" air!

Wisselen

  • 22.003 km

Op 12 april de winterbanden toch maar omgewisseld voor zomerbanden. En ja hoor, de temperatuur liep al meteen op naar de 20 graden;D. De actieradius loopt ook meteen op. Typisch dat de temperatuur zo'n groot effect op de accu's heeft. Na een klein jaartje elektrisch gereden te hebben, past maar een opmerking: TOP!
Natuurlijk, reisjes naar het buitenland loopt het gemiddelde weer op, logisch. Binnen NL is het goed te doen maar het zou nog beter kunnen als er meer laadpalen geplaatst worden. Het is nu toch nog vaak tevergeefs zoeken. Ik mis ze vooral bij vergadergelegenheden waar je vaak lang verblijft zodat opladen zin heeft. Ook bij (weg)restaurants zou ik ze graag zien. Kortom de Ampera is top, nu de infrastructuur nog op orde brengen.

Ampera hulplijn

  • 26.480 km

Zal je net zien. Nog twee weken te gaan voordat ik de Ampera 1 jaar in bezit heb, stopt de Ampera ermee! De auto startte maar had geen vermogen meer. Uitzetten ging ook niet meer. Waar is de " reset" knop? Ampera hulplijn gebeld (natuurlijk gebeurt zoiets op zaterdagavond....) Binnen een half uur stond er een takelwagen voor de deur. De Ampera met enige moeite (de stuurbekrachtiging liet het uiteraard ook afweten) op de bergingswagen gekregen. Inmiddels stond de vervangende auto bij de berger al klaar, dus mee gereden met de sleepwagen. Bij de berger aangekomen nog maar even geprobeerd of de Ampera het weer zou doen, en ja hoor.......... alles deed het weer! Weer contact met de Ampera hulplijn opgenomen wat te doen. in overleg afgesproken om de auto te laten staan zodat Opel dealer Fred Jansen in Huizen de Ampera kon nakijken. Er werd niets gevonden en woensdag kon ik de auto weer ophalen. Er was meteen gebruik gemaakt van het gegeven dat de Ampera toe was aan de jaarlijkse beurt. De olie was nog goed en werd dus niet ververst, voor de rest heeft men wat zaken nagelopen en werd er niets bijzonders gevonden. Oh ja.... op een gegeven ogenblik viel de dakverlichting uit de " hemelbekleding"..... terug geduwd en deze is door de dealer weer vast gezet. Blijft toch een gekke gewaarwording, zo'n bungelende verlichting. iets om in de gaten te houden. Rest mij nog de mensen van de Ampera hulplijn een pluim te geven voor de adequate wijze van hulpverlening. Voor de leenauto kreeg ik een rekening van € 80,39 waaronder de afkoop van het eigen risico. Ik zal nog nagaan of ik dit bedrag terug kan vorderen.
Wat betreft de verbruikskosten:
Benzine € 940,-+ €100,55 kosten opladen bij oplaadpalen+ €450 kosten opladen thuis (schatting) maakt een totaal van €1490,55.
26480 km : 1490= € 0,18 per km. De vakantie km (8.000km) hebben het gemiddelde flink opgejaagd daar in het buitenland opladen geen optie is. Naar mijn werk op en neer (totaal 66km) schommelen de kosten tussen de 3 en 6 cent per km (zomer / winter).

2e snoerwissel

  • 27.448 km

Ja hoor, daar begon het getrek en gesjor weer. het oplaadsnoer werd weer warm en liet zich pas na flink wrikken uit het contact trekken. Maar weer naar opeldealer Fred Janssen. Wat bleek? Bij de eerste wissel hadden ze niet het nieuwe oplaadsnoer en contact gemonteerd maar de oude.... Je vraagt je toch af hoe zoiets kan gebeuren en een excuus voor het ongemak was toch op z'n plaats geweest. Nu dan toch de nieuwe versie gekregen en die laat zich aanzienlijk soepeler hanteren.
Nog even een opvallend weetje. Bij de langdurige regenval in mei kwam ik er achter dat wanneer de ruitenwissers aan stonden na een paar minuten ook het dimlicht aangaat, terug naar stadslicht gaat niet..... Dit verklaar dus het hoger accu verbruik bij regen.
Nu bij zonneschijn en aangenamere temperaturen zit ik weer tegen de 8o km actieradius aan.

2 Ampera

  • 48.288 km

Een jaar in een ampera lijkt zo "snel als het licht te gaan;)!"
Dit komt m.i. door het geringe aantal tankbeurten. Zie mijn verbruiksmonitor. In het afgelopen jaar zijn twee palletjes waar het "netje" aan vast zit afgebroken en vervangen. De "update" van maart heeft de actieradius van de accu vergroot. Het bleek dat het stadslicht niet uitging als je weer uit een tunnel kwam en/of wanneer het lichter werd. Dit scheelt al snel een aantal extra kilometers!
Zoals gezegd, minder tanken, meer oplaadpalen hogere actieradius maakt het elektrisch rijden nog steeds waanzinnig! Kortom, nog steeds zeer tevreden over de Ampera, zelfs het mogelijke bezwaar van de matige afwerking valt weg tegen het rijgenot!

Still going quiet

  • 71.000 km

Het verbruik blijft met mijn huidige woon-werkverkeer en autovakanties nagenoeg gelijk (100 km / 1,8L). Afgelopen jaar heb ik meer thuis opgeladen en minder onderweg. Dit heeft te maken met de nieuwe prijsstelling van de oplaadpalen (60 cent starttarief, hogere prijs per kwh) waardoor het voor een half lege accu onvoordeliger wordt om op te lade. Door een alternatieve route te nemen (binnendoor ipv de snelweg) blijft de (milieu) schade beperkt. Wel thuis hogere kosten doordat er vol geladen moest worden. Dan komen de zonnepanelen goed van pas! Dit jaar toch nog geld teruggekregen, dus dat zit wel goed.
In de zomervakantie hebben wij in Cannes een storing gehad voor het hotel (gelukkig niet onderweg). na 20 minuten kon ik weer starten, de Amper had zichzelf gereset.
De vloermatjes zijn vervangen en voor het overige...... niets! Net een oproep binnen gekregen voor een update van de computer. Deze moet voorkomen dat wanneer je vergeet de Ampera uit te doen, bijv. in je garage, de auto overgaat op de motor als de accu leeg is. Het rijplezier blijft hoog. Zeker nu, wanneer de accu, met een rustige rijstijl, over de 80 km actieradius komt! Een afstand waar menig "stekkerauto" niet in de buurt komt. Kortom, we gaan het vierde jaar Ampera met veel vertrouwen tegemoet. Ondertussen blijf ik kijken naar een goed alternatief.

Bye Bye Ampera

  • 109.000 km

Na een kleine vijf jaar afscheid van de Ampera. Wat een geweldige techniek. De accu's presteren zeer goed en er is nog geen terugval in de actieradius te bespeuren. 's winters circa 45 km en zomers 90 km. Een keer heb ik met een tank (30 liter) 8.500 km gereden. Uiteraard met een ingehouden rechtervoet. Het totaal gemiddelde is 1,3 liter op 100 km. Dit komt omdat in 2012 en de beginjaren de oplaadpalen nog een zeldzaamheid waren, anders was het verbruik (benzine) nog lager geweest. De afwerking van het interieur van de Ampera blijft een zwak punt. De computer, navigatie en het BOSE systeem zijn sterke punten. De kosten voor onderhoud zijn zeer laag, hoe meer km op elektra, hoe lager de onderhoudskoste.
In de afgelopen vijf jaar is de key less entry gerepareerd en zijn de vloermatjes vervangen (wat slijten die hard!). En dat was het! :) Enthousiast geworden voor het PHEV rijden maar toch behoefte aan meer comfort heb ik gekozen voor de..... BMW 330e!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.