Opel Ampera (2012) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 2.000 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Ik rijdt elektrisch!
- 4.000 km
Eerst alle misverstanden en vooroordelen de wereld uit: ik ben geen milieufreak! Ik ben vooral een freak van auto's en mijn portemonnee.
Zijdelings krijgt iedere volger van autonieuws wel iets mee van het elektrisch rijden. Zo ook ik. En als ik dan eens een plaatje van zo'n auto zag, dan was ik er meteen klaar mee. Neem de Nissan Leaf of Renault Fluence . Je moet wel heel graag elektrisch willen rijden als je je in een dergelijk apparaat op de weg begeeft. Mijn mening.
Vanuit interesse in auto's en hun techniek vond ik de nieuwe technologie wel interessant, maar de modellen in combinatie met de beperkte actieradius zorgden er voor dat ik het niet als serieuze optie zag.
Totdat ik het verhaal van de Opel Ampera eens goed tot me liet doordringen. Het is een elektrische auto met een oplossing voor langere ritten, namelijk de benzinemotor. En dat heb ik nodig, want mijn dagelijkse autoritten zijn bepaald geen stadsverkeer. En, niet onbelangrijk, het model is het eerste model van een elektrische auto of hybride dat er redelijk sportief uitziet.
Op een vrije zaterdagmiddag ben ik een proefrit gaan maken en dat verraste mij aangenaam. Het is een hele comfortabele en luxe auto. Dat had ik niet echt verwacht. Waarom niet? Gewoon, omdat het mijn beeld van een elektrische auto niet was dat hij ook compleet, comfortabel en luxe zou zijn...
Tegen de verkoper zei ik, op zijn vraag 'Iets voor u meneer?': 'Nou misschien in de toekomst ooit, maar nu nog niet'.
Thuisgekomen heb ik de brochure nog eens doorgekeken en op internet allerlei info gelezen. De rekensom die toen volgde was wel heel interessant. Vooral voor mij als iemand met een eenmanszaak. Geen BPM, 0% bijtelling, geen MRB en een extra milieuaftrek! Ik heb het tien keer nagerekend, maar het bleek echt een heel interessante investering. Een investering in een auto die ik ook nog eens heel graag zou willen rijden. Zoals Opel zo mooi zegt in de brochure: 'Je houdt niet van compromissen? Wij ook niet!'
Dit heeft er toe geleid dat ik er vrij snel een gekocht heb. Omdat ik geen zin had in de levertijd van 6 maanden, ben ik naar Autobedrijf Franken in Elspeet gestapt, die er een op voorraad had en die heb ik gekocht. Die had wel 2000 km als demo auto gereden, maar voor mij was hij nog nieuw. Ook is hij als nieuw afgeleverd!
Ik heb er nu zo'n 2000 km. mee gereden en ik ben er heel enthousiast over. Ik rijd een hele fijne auto, voorzien van alle luxe, zoals navigatie, climate control, leren bekleding, bluetooth handsfree, etc. Doordat de elektromotor zo goed als geen geluid produceert heb je een enorm comfortabele beleving bij het rijden.
Natuurlijk is het opladen best een gehannes met zo'n kabel en zijn er wat nadelen. Maar over het algemeen ben ik een blij man met deze auto.
Updates volgen. Voor meer informatie zie ook http://www.amperaforum.nl. Daar wisselen Ampera rijders hun ervaringen uit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.