Opel Ampera (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 17 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Gekozen voor bijtelling vrij rijden, valt t tegen
Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver, nadat ik de auto eind september 2011 had besteld werd deze dan eindelijk met een flinke vertraging geleverd. Zoals de meeste wellicht weten moest er een modificatie worden gedaan waardoor de auto niet 1e week januari werd geleverd maar nu pas.
Afgesproken bij de dealer in Breda, hier hadden ze 2 verkopers welke op cursus waren geweest en dus het meeste van de auto af wisten.
Ik had eerder 1x circa 10 minuten in de auto gereden dus wist al een klein beetje wat me te wachten stond, wat me toen en nu ook weer opviel waren de veeeeeeelle knopjes, op het eerste oog erg onrustig waarbij je denkt, kom ik daar wel uit!? Als je audi of bmw gewend bent is rust hetgeen je gewend bent, kijkende in een Insignia leert je dat t een opel kwaaltje is al die knopjes.
Nu goed, na een korte instructie (45 minuten) ben ik vertrokken.
Na een uurtje op de snelweg allle knopjes geprobeerd te hebben was/is het je eigenlijk allemaal wel duidelijk, gelukkig, een meevaller.
De rij-eigenschappen: persoonlijk vind ik m op electra lekkerder rijden dan op de range-extender, volgens de dealer maakt het qua prestaties niet uit dus wellicht zit dit tussen mn oren, het is namelijk erg raar dat wanneer je flink gas geeft (korte acceleratie) en je dan weer inhoud het motortje meer lawaai begint te maken op het moment dat je het gas los laat. Het koppel is overweldigend, met name van 0 tot 70 rij je iedere andere auto eruit! Daarna zie je dat een reguliere auto op toeren is, zijn maximale koppel heeft bereikt en je van 70 tot 100km je het gaat afleggen, desalniettemin gaat tie van 0 tot 100 in 9,1sec, das dus best oké. Op electra merk je niet hoe hard je rijd, je hoort enkel de wind en banden dus rij je snel te hard. De wegligging is ook best oké, de auto is erg zwaar en je ligt dus als een huis op de weg. Al met al vind ik de wegligging 100% meevallen, zelfs in de bochten blijft ie strak op de weg. Ik ben een erg sportieve rijder dus als het mij al meevalt...
Het verbruik, op benzine valt dit tegen. Wanneer je puur op benzine (range-extender) rijd behaal je gemiddeld 1 op 12,5. Je winst zit m dus op elektra rijden, ik reed 63km puur elektrisch. Kortom, ondanks dat gekloot met zo'n snoer is mijn advies, zoveel mogelijk opladen, hij rijd (iig voor het gevoel) dan beter en je verbruik is dan tot 65km 0,0 benzine... Om laadpunten te zoeken heb ik een app op mijn Iphone geïnstalleerd, deze helpt je overal het dichtstbijzijnde punt te zoeken, erg handig dus.
Het comfort, de stoelen zijn prima tot goed te noemen, als kritiek puntje zou de zitting willen noemen welke iets langer had gemogen (ik ben 185cm lang).
De navigatie, radio (met Bose speakers), de USBaansluiting, achteruitrijdcamera allemaal zaken die prima in elkaar steken.
De ruimte, voorin is deze erg ruim, achterin voor de passagiers erg klein al is deze voor kinderen prima.
De bagage ruimte, met 300liter niet groot, daarop heb ik gezocht op dakdragers, deze kunnen ze bij opel (nog) niet leveren maar van Thule passen deze erop, kortom, met een beetje dakkoffer is het tekort voor de vakanties prima op te lossen.
Nu de echte - punten:
* Het bagage netje, wat een armoede, waarom op zo'n auto niet een gewone hoedenplank!?
* De velgen, deze zijn verschrikkelijk en er zijn GEEN alternatieven. Van een Insignia passen ze wel enkel wil niemand het risico nemen ze erop te schroeven ivm garantie vanuit Opel Nederland
* Er kan GEEN opendak in, ook niet via Hollandia die daken achteraf in bouwt.
Om toch nog wat te luxe erop te krijgen heb ik tv's in de hoofdsteunen in laten bouwen, onafhankelijk dvd's kijken en een televisie (digitenne) ontvanger erin. Dit is overigens erg goed gedaan door een bedrijf uit Naarden.
Conclusie, tot zover een prima keuze, we kunnen er eerlijk over zijn, het is geen audi A6 enkel kunnen we zeggen dat een ieder die deze auto gaat rijden het om de bijtelling doet. De auto kost met alle opties zo'n 50mille, das circa 6000euro netto bijtelling p/jaar die je bespaart op een auto met dezelfde cataloguswaarde.
Er is dus best wat te wensen maar voor die NETTO besparing van 6k moet je dat voor lief nemen en gewoon lekker 2x extra met vakantie gaan.
Ik ben dus heel tevreden en blij met de Ampera, het leuke is voor nu dat werkelijk iedereen er naar kijkt en foto's van de auto maakt.
Zal van de week nog wat foto's erop zetten en een update maken zodra ik wat meer km's heb gemaakt.
11-3. Mbt de vraag die werd gesteld over het opladen. Via de stichting E-laad is er een laadpaal aangevraagd welke over circa 3 weken wordt geplaatst in de straat. Je krijgt dan een pasje waarmee je dit jaar nog gratis op alle oplaadpunten kunt laden. Daarna dient er een abonnement op genomen te worden welke door mijn werkgever wordt betaald. Voor nu laad ik hem op het oplaadpunt op het werk op en thuis heb ik nu af en toe de haspel uitgerold liggen. Het opladen duurt dan enkel wel lang en wat ik begrijp kost dit circa 2,50 per volle lading.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.