Opel Ampera (2012) #24

autoreview

Opel Ampera (2012)

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst146.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen en observaties

  • 117.227 km

Onlangs een elf jaar oude Opel Ampera gekocht. Het concept van die auto - ongeveer 50 kilometer elektrisch, waarna de range-extender de accu gaat voeden - past momenteel het beste bij mijn behoeftes. En bij mijn budget. Ok, vooral bij mijn budget. Maar, het moet gezegd, ik vind het best een knap ding. Ik pas er goed in, het rijdt prima en is bovenal erg stil. De elektrische Kia Niro van mijn vader is rumoeriger onderweg (Banden- en afrolgeluid).

De auto zat destijds goed in zijn spullen, tot de meest idiote zaken aan toe. Denk aan een dvd-speler of een harddrive, zodat je radioprogramma’s of CD’s kan opnemen. Vraag me niet waarom, maar het zit erop. Net als navigatie, al is dat systeem anno 2023 nauwelijks bruikbaar. Verder noteer ik een digitaal instrumentarium en een aanraakscherm. Daar kan ik nog goed mee voor de dag komen.

Over de techniek is al veel gezegd en geschreven. Ik beperk me daarom tot mijn ervaringen. De elektrische kilometers gingen er aanvankelijk er vlot door heen. Startte je een rit met een opgave van 55 kilometer, dan kwam je in totaal op zo’n 45 uit. Voor mij prima. En al helemaal voor een relatief oude auto.

Maar het lijkt alsof de auto nog aan het inleren was ( want nieuwe bestuurder). Ik heb inmiddels ook ritten gemaakt die me minder actieradius kostten dan het aantal afgelegde kilometers. Er stond toen overigens wel minder wind. Dat kan er uiteraard ook mee te maken hebben (of de eigenlijke reden zijn). De andere kant van de medaille was de eerste echt frisse ochtend van het jaar. Dan merk je dat de verwarming flink wat energie vreet. Volgende keer maar eens experimenteren voorverwarmen of met een start met de motor aan, om later op elektrokracht verder te gaan.

Het inschakelen van de motor verloopt naadloos. En ook als de motor loopt blijft de Ampera fraai stil. Wat je hoort is bovendien stiekem best een grappige brom. Bijzonder is dat het geluid van de motor achterloopt bij de gas input. Dat is uiteraard de aard van het beestje/concept. Ik kan me voorstellen dat het onnatuurlijk aanvoelt. Maar vooralsnog stoort het mij niet. Meestal springt de motor aan als ik bijna thuis ben, dus heel vaak hoor ik m sowieso niet. Op ‘langere’ ritten (meer dan 60 kilometer) schakel ik op rustige stukken snelweg zelf de motor in.

De bediening is even wennen, omdat je je bij het instappen geconfronteerd ziet met een orgie aan tiptoetsjes. Al snel merk je dat je ruim de helft niet of nauwelijks nodig hebt. Daarnaast biedt het aanraakscherm uitkomst. Het is klein, maar zit redelijk dichtbij. Daardoor is het toch vrij eenvoudig te bedienen. Een eigenaardigheid is dat je de radio niet uit kan zetten. Of misschien doe ik iets verkeerd. Als je op de off-knop drukt, gaat gelijk ook het aanraakscherm naar de 'screensaver' (Ampera-logo).

Dan het rijden zelf. De stuurinrichting is rond de middenstand een beetje vaag en doods, maar daarna is de installatie redelijk communicatief. En ondanks dat je te allen tijde voelt dat je met flink wat gewicht op pad bent - met bestuurder zit je al snel aan de 1.800 kilo - kun je best vlug een rotonde over met de Ampera. Snel is de auto niet, gezien het gewicht, wel voldoende vlot (in de sport-stand).

Al met al ben ik blij dat ik deze auto heb gekocht. De Opel benadert een 100-procent elektrische auto nog het dichtst. Ik heb nog een Lexus CT200h overwogen, maar ik ben te zeer verknocht aan elektrisch rijden. Er was ook even een Prius plug-in in beeld, maar het gegeven dat je op een goede dag dubbel zoveel elektrische kilometers kan maken in de Opel, gaf in die tweestrijd de doorslag voor mij. Daarnaast ervaar ik de Ampera als de modernere auto van de genoemde drie.

Kortom, als je geen achterbank nodig hebt (er zitten twee losse stoelen in), niet huiverig bent voor tiptoetsen en geen hekel hebt aan pluggen, dan heb je aan een Opel Ampera (of Chevy Volt) anno 2023 nog een prima auto wat mij betreft. Als er vragen zijn, laat het vooral weten.

Eerste 2,000 kilometer en onderhoud

  • 119.000 km

Vandaag het eerste onderhoud uit laten voeren. De auto is destijds via Marktplaats gekocht. De vorige eigenaar had buiten de apk en wat werk aan de remmen weinig laten doen aan de auto. Daardoor was er vanaf ongeveer 55.000 km geen regulier onderhoud meer uitgevoerd. Of althans niet volgens het boekje. Hier had ik mijn bod op aangepast. En daarom eerder vanmorgen de auto bij een Opel-garage achtergelaten, en niet bij een 'adresje om de hoek'.

Kortom, ik was al uitgegaan van een relatief hoge rekening. En dat kwam uit: 640 euro voor de grote beurt, apk en wat aanvullende klusjes. Daar bovenop kwamen de stabilisatorstangen voor, want ik vond de voortrein wat gehorig op korte oneffenheden. Dat deed voor mij afbreuk op de totale rijervaring. Onder de streep duizend euro. Ik had die stabilisatorstangen ook nog even kunnen laten zitten, maar heb ervoor gekozen om alles in een keer goed te laten doen.

Ja, het bedrag is zeer fors. Maar anderzijds heeft de auto 65.000 kilometer zonder regulier onderhoud gezeten. En wie weet hoe lang de verschillende filters en vloeistoffen er al in zaten. Persoonlijk krijg ik met het werk van een merkgarage een stukje gemoedsrust terug. Noem het naief, maar zo ervaar ik dat. Daarnaast krijg ik voor het meerwerk een stuk comfortbeleving terug. Ook dat vind ik wat waard.

Dan nog even over de achterliggende tweeduizend kilometer. Die zijn zeer prettig verlopen. Ik geniet van de elektrische kilometers, de stilte aan boord, de uitstekende geluidsinstallatie en het algehele comfort. Nu het wat kouder is merk je dat de verwarming flink wat stroom trekt. Ik heb dat geprobeerd te omzeilen door direct de hold-modus in te schakelen. Maar doordat ik de eerste kilometer met max 30 door de bebouwde kom is, doet de auto dat alsnog elektrisch en ben je zomaar 3 kilometer aan rijbereik kwijt voordat je op de N-weg richting 80 kilometer per uur gaat op de brandstofmotor.

Doordat ik niet altijd op werk kan laden, moet ik zo nu en dan terugrijden op de motor. Dat is geen straf. De auto is slechts iets luidrustiger en op kruissnelheid is het verschil met de puur elektrische-modus nauwelijks waarneembaar. Ik ben dan ook erg benieuwd voor de eerste echt lange ritten komende maand (Maastricht en Parijs). Het brandstofverbruik is nog niet slechter geweest dan 1 op 16, wat voor een auto van dit formaat en gewicht denk ik prima is.

Bijna pech

  • 119.100 km

Daags na de grote beurt begon de motor ineens in te houden en te stotteren. Gelukkig was ik toen bijna al op werk en had ik op dat moment nog voor 25 kilometer stroom achter de hand. Ik moest alleen nog wel naar huis. Dat ging zo'n 10 kilometer goed op de motor. Daarna hetzelfde probleem. Ik heb daarom zoveel mogelijk binnendoor gereden en zo min mogelijk vermogen gevraagd. Geen prettige ervaring. Ik was daarom ook blij toen ik op 20 kilometer van huis was en ik met een gerust hart over kon op stroom. Mijn conclusie was; 'iets met de ontsteking'. De Opel-dealer beaamde dat: 'waarschijnlijk de bobine, want die moet met nieuwe bougies voor het eerst weer eens echt aan de bak'. De volgende dag heeft het bedrijf een nieuwe, universele bobine geplaatst. Met de oude was optisch niets mis, maar zorgde wel voor een foutmelding. De nieuwe niet. Sindsdien gaat gaat het prima.

Inmiddels kan ik ook vaststellen dat je ook bij kou maar beter 'gewoon' kan vertrekken op stroom. Ja, er gaat in het begin flink wat kilometers verloren, maar ik heb ook gemerkt dat de de Ampera met koude motor drinkt als een uitgedroogde Brabander tijdens carnaval. Daarnaast loopt de motor dan vrij rauw. Als je pas na zo'n 30 kilometer verder gaat op stroom, lijkt de boel in het vooronder lekker op temperatuur en draait de motor een stuk rustiger. En een heel stuk zuiniger bovendien. Maar heel veel beter dan 1 op 16 lijkt het niet te worden.

Eerste echt lange rit

  • 122.000 km

Onlangs met de Ampera voor het eerst een echt lange rit gemaakt. Die ging naar Parijs over een afstand van ruim 375 kilometer. Wat dan allereerst positief opvalt is dat er voldoende ruimte is voor twee personen en bagage. Ook is er (voor ons) meer dan voldoende op- en aflegruimte. Zo zijn er alleen al voorin twee bekerhouders en twee flessenhouders. Ook het comfort bleek prima. De stoelen idem dito. Een waanzinnige stereo doet de rest.

Wat verder opvalt is dat je prima op snelheid kun cruisen. De ene keer zo'n 110 kilometer per uur, de andere keer 130 kilometer per uur. Op de heenweg heb ik vooral in de normale stand gereden. Dat ging prima, al viel het me op dat het landschap toch glooiender was dan verwacht (ik was er al even niet meer geweest). Op de terugweg heb ik daarom in de zogeheten mountain-mode gereden. Dan houdt de auto 20 procent acculading vast voor ondersteuning tijdens beklimmingen. Ik had de indruk dat dit veel prettiger ging, al is dat natuurlijk deels subjectief.

Wat verder ook is gebleken, is dat de Ampera op brandstof simpelweg geen zuinige auto is naar moderne maatstaven. Ja, met passagier en bagage was ik met ruim 1.800 kilo onderweg. En de klimmetjes zullen ook niet geholpen hebben, maar 1 op 14 viel toch een beetje tegen. Terug in Nederland zorgde enkele sukkelritjes op 80-kilometerwegen opnieuw voor 1 op 16. Zeker in de winter zie ik dit niet zo snel beter worden. Gelukkig kan ik meer dan de helft van mijn maandelijkse kilometers elektrisch doen.

Hoewel ik na twee maanden nog altijd erg tevreden ben met de Ampera, kriebelt het toch stiekem ook al om verder te kijken. Gelukkig staat het budget dat niet toe. Sterker nog, er is geen budget ;) Maar ik kan me niet voorstellen dat ik volgend jaar rond deze tijd nog in de Opel onderweg ben. Kortom, er wacht een mooie missie in 2024. Sparen.

Tanken

  • 123.000 km

Er is eigenlijk weinig nieuws te melden over de Ampera. Het apparaat doet z'n ding en dat doet ie prima. Ik realiseerde me dat ik voor het eerst sinds een maand weer moet tanken. Dat verzacht enigszins mijn 'geklaag' over maximaal 1 op 16.

Waardering voor de Ampera groeit nog altijd

  • 125.000 km

De afgelopen tijd redelijk wat kilometers gemaakt in andere auto's. Daardoor ben ik eigenlijk nog weer wat positiever geworden over de Ampera. Ok, de Peugeot 208 die ik kun je niet echt een referentiekader noemen, maar de Mercedes-Benz CLA wel. Vergelijkbare afmetingen en net zo laag ;) Ik reed een exemplaar van na de facelift, maar dan nog vind ik dat de Ampera in weinig echt onder doen voor de Benz. Je voelt in alles dat de CLA een kwaliteitsproduct is, maar voor mij ook een beetje te stug. De besturing is wel duidelijk beter in de Benz. Op de eerste meters is de Opel na overstap toch een beetje een boot. De (opgewaardeerde) stereo in de CLA is prima, maar niet zo goed als het Bosesysteem in de Ampera. De CLA is op kruissnelheid wel lekker stil, ook met een dieselmotor in het vooronder. Maar ik miste de respons op het pedaal van de Ampera. Want ook met de motor aan reageert deze als een EV. Dat wil zeggen: direct. De stoelen van de CLA zijn erg prettig maar, ook net even iets te sportief voor mijn smaak. Verder is het materiaalgebruik in de Benz een slag beter dan in de Ampera. Dat is wellicht geen verassing. Net als dat de CLA ruimer is dan de Opel. Zowel op de achterbank als in de koffer. 

Tenslotte nog even over het verbruik van de Ampera. Ik heb hierboven een aantal keer aangegeven het jammer te vinden dat de auto 'slechts' 1 op 16 loopt als je rustig doet. Maar hoe langer ik rij en hoe meer reviews ik hier lees, hoe meer ik tevreden ben met dit resultaat. De lezers hieronder geven terecht ook aan dat dit verbruik veel moderne PHEV's niet gegeven is. En ook aan de elektrische range kunnen veel moderne stekkerhybride's nog een puntje zuigen aan de prestaties van de Ampera. Zelfs met stevige vrieskou zat 37 kilometer elektrisch er nog in. En halverwege februari heb ik met rustig rijden op een traject van N-wegen, stad en snelweg nog 49 kilometer elektrisch gehaald. Weliswaar met hulp van enkele vrachtwagens, maar toch. Op een mooie dag in maart was 60 kilometer mogelijk op hetzelfde traject. Zonder hulp van vrachtwagens of andere aanpassingen aan het rijgedrag.  

Is de Ampera een efficiënt REV

  • 127.000 km

Nu fabrikanten steeds vaker relatief grote accupakketten in hun PHEVs stoppen, zie ik onder berichten daarover op AutoWeek discussie over hoe onzuinig/inefficiënt deze modellen zijn. Eerder vandaag nog onder een bericht over de Peugeot 3008 PHEV: 80 km uit 21 kWh.
De Ampera heeft een flink accupakket aan boord, 16 kWh bruto als ik me niet vergis. Maar bijna de helft ervan is buffer. Als ik mijn accu leegrij toont het display dat ik 8,8 kWh heb verbruikt. In een gunstig geval levert me dat een rijkbereik op van 65 kilometer. En ik gok dat als ik op een warme dag over uitsluitend provinciale wegen sukkel, er nog wel meer uit te halen valt. Kortom, ook op dit punt doet het oude beestje het (bij redelijk weer) alleraardigst. Tenminste, afgezet tegen andere PHEVs. En toegegeven, als ik het accupakket vervolgens weer helemaal volgooi, moet er soms wel 11 kWh in. Maar persoonlijk ben ik hier tevreden over.
Stel dat de Ampera een 64 kWh (netto) accu zou hebben, dan kom je op een goede dag 468 km ver (tenzij ik een reken- of denkfout maak). Daarmee lijkt de Opel niet onder te doen voor 'echte' EV's.

Terug van vakantie

  • 137.500 km

Tijdens een vakantie leer je elkaar pas echt goed kennen. Dat geldt ook voor mij en de Ampera. Voorafgaand aan mijn tocht had ik weliswaar al zo’n 15.000 kilometer afgelegd met de Opel, maar toch vielen er nog enkele zaken op. Niet zo gek, aangezien ik de afgelopen drie weken bijna 7.500 kilometer heb afgelegd: via Italie en Griekenland naar Turkije en weer terug via de Balkan.

Laat ik met het positieve beginnen. Ik zit er lekker in, ook over langere afstanden. De airco deed het prima en ook de zuinigheid van de auto verbaasde. Let wel, ik reed met zo’n 125 kilometer per uur door overwegend heuvelachtig, soms zelfs bergachtig terrein. Sowieso blijft de auto lekker stabiel op hogere snelheden. Buiten was het meestal dik over de 30 graden. En toch was het verbruik zelden slechter dan 1 op 15. Een consumptie van 1 op 17 heb ik ook gezien. Dat is voor de zware Ampera met een loeiende airco toch verdraaid netjes, al zeg ik het zelf. In dat opzicht is de auto ook anno 2024 nog een puik stukje techniek.

De negatieve zaken zijn toch wel het geluid uit de wielkasten op slecht wegdek, iets dat in Nederland nauwelijks opvalt. Ook valt het na langere tijd op slechte wegen hoe de Ampera stuitert en korte oneffenheden doorgeeft. Daar hebben meer plug-in-modellen last van, want het hoge wagengewicht moet toch op een of andere manier onder controle worden gebracht. Maar het deed zeker in Bulgarije, delen van Griekenland en in Turkije afbreuk aan het comfort.

Een klein zijstapje: de autostrada Adriatico kun je prima rijden met een volledig elektrische auto. Steeds wordt netjes aangegeven welk tankstation van snelladers is voorzien. Meestal staat er dan nog een A/C-paal naast. Langs de belangrijke (tol)wegen in het westen van Turkije struikel je haast over de snelladers. Erg goed geregeld allemaal.

Verkocht

  • 146.000 km

De Opel Ampera is verkocht. Niet omdat de auto niet beviel, maar omdat ik inmiddels zo weinig rij dat het zonde is zo'n relatief zwaar model in de garage te hebben. Ik kan niet anders zeggen dat de auto geweldig was.

En waarschijnlijk ook wel zijn tijd vooruit, zoals veel lezers en fans aangeven. Sterker nog, je ziet het REV-concept een beetje een comeback maken, o.a. bij Leapmotor. Ook in de kou richting de jaarwisseling haalde ik nog gewoon ongeveer 40 kilometer op een acculading. 

Ik zal de rust aan boord missen. Net als de puike stereo. Bovendien zat ik er heerlijk in. Ik denk dan ook met veel plezier aan de monstertocht van afgelopen zomer.

De Ampera is afgelost door een Renault Zoe Q210. Daarover later meer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.