Opel Ampera (2012) #22

autoreview

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf260.000 km
KM-stand laatst288.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

“De Chevrolet Volt is voor idioten!” Aldus Audi.

  • 288.000 km

Volgens Audi U.S.A-baas Johan de Nysschen (in 2009) is het idiotie om USD 40.000 uit te geven voor zo een auto want Audi heeft Clean Diesel technologie. Tja met de kennis van nu!

Als ex-Audi 80/A4 rijder ben ik in ieder geval de uitdaging aangegaan.

Op naar 300.000 probleemloze Kilometers!
Voor de mensen die nu enige twijfel hebben over de duurzaamheid van een Opel, voor Audi liefhebbers een vloekwoord en zeker gemaakt door de amerikaanse Chevrolet!, dan is deze auto het bewijs dat niet alleen de duitsers of de japanners dit kunstje kunnen flikken.

Na jaren zonder problemen in een prius gereden te hebben hebben, was ik op zoek naar een betaalbare occassion van max. 5 jaar, die net uit de lease kwam (daar kan ik de onderhoudshistorie van opvragen) met een budget van minder dan Euro 10.000. Het moest een oplaadbare hybride auto zijn die mij een meer auto gevoel zou geven en een dito uitstraling, dit met een electrisch bereik van minimaal 50 kilometer, net die punten die de Prius dus niet had. Het merk Opel stond bij mij laag genoteerd , maar met name de ervaringen met de Volt op de amerikaanse fora hebben mij toch overtuigd.

Feit is dat ik in 2017 in het bezit ben gekomen van een nagenoeg afgeschreven Ampera met een Km stand van 275.000 Km !!!!.dat heeft dus alles met het budget te maken.

Maar kan een Volt/Ampera wedijveren met een diesel van VAG?

De verrassing is echter dat de auto op geen enkele wijze aanvoelt dat ie zoveel Km gereden heeft, van binnen en van buiten ziet hij nog als nieuw uit zonder een kraak of dat er toetsen verweert zijn. Voor de 3 jaren Prius heb ik dus bijna 20 jaar audi gereden, kwalitatief en dan bedoel ik de duurzaamheid, kon Audi wel aan deze Ampera tippen maar dat gaat je dan wel geld kosten. De laatste A4 uit 2003 die ik had, was het interieur toch flink aan het verouderen, enkele toetsen kapot gegaan of gewoon niet meer leesbaar en dan heb ik het nog niet over de diverse Stelmotoren en venstermotoren die ik heb moeten laten vervangen en dan nog niet te vergeten de dure distributieriem vervangen die ik steeds 2 jaarlijks moest laten doen en de turbo die ik steeds na 150.000 km moest laten vervangen.

Ik ben in het bezit van de hele onderhoudshistorie van deze Ampera. Buiten de enkele software updates (die essentieel zijn dat deze op de laatste stand zijn), zie ik maar een rode draad: de auto is probleemloos, geen reparaties gehad buiten het noodzakelijk onderhoud en een accupakket die geen merkbare veroudering heeft. Dit is ook de rode draad in de Volt/Ampera fora.

Dat de accu niet merkbaar verouderd heeft m.i. ermee te maken dat van het accupakket van 16 Ah maar feitelijk 10 Ah gebruikt wordt, met het goede batterijmanagement kan deze auto probleemloos naar de 1 miljoen Km, net als dit met de Prius mogelijk is. Dit zijn auto's die voor de eeuwigheid gemaakt zijn.

Ook het contact wat ik had gehad met Opel Nederland toen ik een geblokkeerde parkeerrem had (te wijten aan een vergeten software-update), was heel positief. Telefonisch hebben ze het probleem mooi opgelost.

Deze Ampera is een full-option auto, alles zit erin wat je maar wenst. Ik heb inmiddels wel de DAB radio vervangen door een DAB2 radio (ik ontving eerst alleen maar franse zenders op DAB) , 4 leren zetels die super zitten (helaas geen vijfde zetel), een interieur dat voor mij net die uitstraling heeft wat je verwacht van zo een auto. Heerlijke stoelverwarming, DagLed verlichting, een harde schijf voor de audio, alles werkt nog super.

Ik rijd dagelijks 100 km met deze auto, laad hem daarvoor twee keer op (zelf heb ik voldoende zonnepanelen om deze stroom (5.000 Kwh) zelf op te wekken,. Ik rijd op het accupakket 50-70 Km per lading, maar het is nu winter dus dan is het tussen 50 - 60 km per lading.

Toen ik de Ampera kocht was het lifetime verbruik 4,5 liter, er zijn dus veel snelweg kilometers geweest. op dat gebied is deze gelijkwaardig aan Clean Diesel. Mijn diesels reden op het best rond de 5 liter per 100 km en dan reed ik nooit sneller dan 120 Km.

Ikzelf zit inmiddels op een verbruik van 0,3 liter. Helaas heb ik al 2 keer benzine moeten tanken , er zijn altijd wel eens langere stukken :-(. Het leuke is dat ik de auto zo heb ingesteld dat als ik instap de auto al opgewarmd is via het stroomnet. Als je alleen de stoelverwarming gebruikt komt er zo 10 km electrisch bij. Feit is dat je op de tank van 35 km bijna 650-700 km aan een stuk kunt rijden als je optimaal gebruik van de hybride techniek maakt, dwz op de snelweg zoveel mogelijk op de range-extender en daarbuiten op de EV modus.

De rijervaring is super. Maar daar is al genoeg over geschreven en rij-ervaringen zijn te subjectief. Over de Prius was ik ook positief, maar nu ik in deze auto heb gereden, dan is er toch veel meer rijplezier.

Na 20.000 Km kan ik zeggen dat de Ampera mijn droomauto is, een groter electrisch bereik is niet nodig en ik heb totaal geen angst dat ik zonder stroom kom te zitten. Eerlijk is eerlijk, de amerikanen verdienen een pluim.

Ik heb maar een tip. Zoveel Ampera's zijn er niet op de markt. Als je hem als occassion kunt krijgen, kopen, ik kan hem blind aanbevelen.

Je kunt dus al een Ampera krijgen met een hoge Km stand voor minder dan €10.000,00. En last but not least, je koopt dan een exclusieve auto, volgens mij zijn er maar enkele duizenden in NL van verkocht. Op elke hoek van de straat staat inmiddels een statige duitser, maar zo een Ampera kom je niet vaak tegen en feit is dat deze auto nog altijd een aandacht trekker is.

Inmiddels heeft de duitse Autobild de Ampera als occassion aanbevolen en als tip gegeven om deze in Nederland aan te kopen omdat deze door de eerder afgegeven (zakelijke) subsidies nu zo goedkoop te verkrijgen is.

Het zal dan voornamelijk om het 20212 model gaan. Na 2012 is de bijtellingsgevoelige zakelijke markt massaal naar de Outlander Plug-in omgeschakeld , want een SUV was toen de hype. De 2012 auto's zijn dadelijk allen uit de lease gekomen, de kwalitatieve koopjes met onderhoudshistorie zullen dan voorbij zijn.

Ik vind het jammer dat de tweede generatie Volt hybride in Europa niet meer te koop is. Door de verkoop van Opel, zal de Ampera-2 en de Ampera-e amper leverbaar zijn, omdat General Motors zich meer richt op de USA markt en Opel nu achteraan kan sluiten met levertijden en geen kortingen meer zal krijgen om mee te kunnen concurreren.

En nu het leukste deel voor de mensen met zonnepanelen. Je kunt de Ampera gebruiken als power station om stroom te leveren aan je eigen huishouden. In de USA wordt dit in diverse fora verder beschreven. Mocht het moment komen dat wij niet meer mogen salderen, of er helemaal geen stroom aansluiting voorhanden is, dan is dat het moment om in te kopen.

Tot slot:
Is de Volt/Ampera voor idioten.Ook dat is subjectief. Wel weet ik dat voor mij voorlopig geen Audi meer. Nu ik genoeg geld overheb op mijn spaarrekening, hoef ik niet meer een statussymbool op mijn inrit te hebben. Ik spaar liever voor leuke dingen, dan mijn geld uitgeven aan een dure Audi. Als dit de definitie van idiotie is, dan zei het maar zo!!

Voor de kenners, Johan de Nysschen is inmiddels ook wakker geworden en is nu werkzaam voor General Motors USA, laat dat nu de moeder van Chevrolet zijn. Je moet wel idioot zijn om die overstap te maken (lol).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.