Opel Ampera (2012) #21
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
De eerste 1000KM...
- 151.500 km
We zijn twee weken verder en de eerste 1000 km zitten er alweer op. Ik moet zeggen dat ik het elektrisch rijden virus flink onder de leden heb zitten dus wellicht is deze review niet super objectief :-). Ik zal even met de statistieken beginnen. We hebben op de eerste 1000 km een gemiddeld verbruik van 3.5L/100 km behaald. Ik vind dat leuk want mijn oude Prius 2 zat in de wintermaanden meestal op 5.2L/100 km.
Geld besparen? Nou, een beetje...
Het gaat mij niet om geldbesparing, maar sommige particulieren zien dit wel als belangrijke overweging om een 2e hands plug-in of EV aan te schaffen. Mocht je dit net als ik ook niet zo interessant vinden, dan verwijs ik je naar het volgende blokje, opladen en rijplezier :-). Mijn voorlopige eindconclusie is dat - indien je thuis of op je werk voordelig kunt opladen - wellicht enkele honderden euro's per jaar kunt besparen. Dus even rekenen...ik heb de eerste duizend km ten opzichte van mijn oude Prius zo'n 17 liter bespaard. Als we dan 1,50 euro per liter pakken dan kom ik op het astronomische bedrag van 25,50 euro per 1000km, of 255 euro per 10.000 km. Dit geldbedrag neemt toen naarmate je hem vergelijkt met een minder zuinige auto. Dus in vergelijking met een benzine auto die 1:15 rijdt (6.66L/100KM) bespaar je 6.66L-3.5L=3.16L * 1,50 euro = 4,74 euro /100km = 47,40 euro per 1000 km = 474 euro per 10.000 km....
Tenminste....als je GRATIS kunt laden. Dat is niet zo natuurlijk, want je betaald stroomkosten. Thuis is dat ongeveer 20 cent per kwh en er gaat zo'n 10 kwh in het batterijpakket = 2 euro, waarmee je vervolgens (in de wintermaanden) 50 km kunt rijden. Je zit dan dus op 4 euro per 100 km. Dat is nog steeds aardig. Als ik mijn oude prius neem dan zou ik per 100km in de wintermaanden 5.2L*1,50 = 7,80 euro kwijt zijn, dus het is ongeveer de helft goedkoper op stroom. Deel bovengenoemde bedragen dus door 2 als je thuis kunt opladen. Aan de New Motion laadpaal in Utrecht (ik heb geen garage en het parkeerplek voor mijn huis is soms bezet) ben je op dit moment rond de 30 cent per kwh kwijt incl. BTW en je betaald een starttarief van 35 cent = 3,35 euro per 50KM = 6,70 euro per 100KM. Dat is nog maar 90 cent per 100 km. goedkoper dan op benzine rijden, 9 euro per 1000 km of 90 euro per 10.000 km. Dit neemt wel weer iets toe als je dit vergelijkt met minder zuinige auto's, maar rijk zul je niet worden van elektrisch rijden. Als je het slim aanpakt en vaak thuis kunt laden zul je hooguit zo'n 100 tot 250 euro per jaar in je zak steken schat ik in.
Opladen, het plug-in virus.
Dan nu de oplaadervaring. Ik ben meteen bevangen door het oplaadvirus. TIP: New motion en nextcharge apps zijn handig om laadpalen te localiseren en ze geven live door of de laadpaal al dan niet bezet is. De auto is ongeveer voor 50% door mijn vrouw gebruikt voor woon-werk verkeer. Ze pakt gemiddeld 2x per week de auto en rijdt dan een enkeltje van 35km waarna ze op het werk kan opladen...en daarna weer volledig elektrisch terug...nou ja, dat lukt meestal.
Op het parkeerterrein van het ziekenhuis waar ze werkt zijn nog geen laadpalen aawezig (hoe is het mogelijk). Er zijn gelukkig wel een aantal huis-tuin-en-keuken stopcontacten voor buitengebruik. Voordeel: opladen kan zonder pasje en is helemaal gratis (zie eerdere berekening en laat daar je eigen fantasie op los). Nadeel: meerdere EV's maken gebruik van deze 'optie', wat ertoe leidt dat soms de benodigde stroomkracht beneden een bepaald niveau komt om de EV's op te laden. Dit is 1x voorgevallen en dan ben je blij dat de Ampera een range extender heeft waardoor je gewoon op benzine kunt wegrijden. Ik vraag me af of het ziekenhuis in kwestie al doorheeft waarom er zoveel stroom verloren gaat de laatste tijd...:-).
De andere helft van de km's zijn opgegaan aan wat langere ritjes van rond de 100km naar familie en voor mijn werk naar Eindhoven . Even een voorbeeld van het oplaadvirus: de laadpaal op locatie Eindhoven (soms mijn werklocatie) was helaas al bezet door andere pluggers. Op ruim 1km afstand stond er een laadpaal. Ik ben daar zonder nadenken naartoe gereden om hem in te pluggen. Het zal mij niet gebeuren dat ik dat hele stuk op benzine terugrijdt, dan liever 15 minuten kwijt met lopen :-). Mijn vrouw vroeg om een langere verlengkabel van 20 meter om zo in te kunnen pluggen op haar werk :-).
Dat pluggen is kinderlijk eenvoudig. Gewoon een laadpas aanvragen bij een aanbieder (ik heb er inmiddels 3) en die heb je binnen 2 dagen binnen. Soms kun je ook direct via je smartphone contact maken met de laadpaal middels een app. Kaart of smartphone ervoor houden, stekker inpluggen en klaar. Thuis heb ik een gevalletje stekker door de brievenbus naar de openbare parkeerplek voor mijn huis. De ampera kun je dan gewoon inpluggen, het transformatortje aan de laadkabel kent 2 standen: 1.2KW/ per uur of 2.4KW/uur. Dus je auto is dan in 8 of zelfs in 4 uur weer opgeladen. Het opladen vertoont trouwens een curve-lineair patroon, net als je smartphone. Simpel gezegd duurt het veel minder lang om tot de eerste 80% op te laden, waarna het langer duurt om de laatste 20% bij te laden. Thuis zet ik de auto meestal in de lage oplaadstand (1.2KW per uur) en laat de auto dan s'nachts opladen zodat hij s'ochtends weer vol zit.
Elektrisch rijplezier:
Mijn conclusie is nu al: Ik wil alleen nog maar zoveel mogelijk op elektriciteit rijden. Moet ik hier opofferingen voor maken? Ja, want de opel ampera zit wat krap achterin. Ja, want door het batterijpakket kun je maar met zijn 2-tjes op de achterbank. Ja, want de laadruimte voor spulletjes in de kofferbak is niet heel groot. Ja, want het klepje voor het EV stopcontact blijft soms ergerlijk hangen. Dit alles vergeet je echter allemaal wanneer je elektrisch wegrijdt. Het is muisstil! En het leuke is, stoplichtsprintjes...niet echt zuinig, maar superfun! Er staat een auto met zo'n benzineplofmotor en schakelbak naast je...het stoplicht springt op groen. Je duwt het stroompedaal even wat dieper in en....achtbaangevoel :-). De benzinemotorauto verdwijnt in je achteruitkijkspiegel. En dit is dus een ampera, geen tesla. En ik ben van nature een zuinige rijder die met de prius het hybride rijden aardig onder de knie heeft. Maar deze ampera stuurt zo direct en is zo heerlijk sportief (tenminste, in vergelijking met mijn zwalkende prius), dat je soms gewoon moet accelereren :-). En dan in de winter de stoelverwarming aan..hoe heb ik ooit zonder gekund? Het is mij een raadsel.
Ander dingetje is het spelen met de 'hold' (stilhouden) drive modus. Voor ritjes van boven de 50km haal je het niet op stroom. De ampera heeft dan een 'hold' drive modus (ben even de Nederlandse naam kwijt) waardoor je overschakelt op de benzinemotor, waarbij de batterijstroom wordt behouden tot het moment dat je weer overschakelt naar een andere drive modus (bijv. normaal). Hierbij valt me het volgende op. Na een koude nacht (onder 0) verdwijnt mijn range de eerste minuten als sneeuw voor de zon. De auto verbruikt in het begin nl. stroom voor klimaatregeling (voor- achterruit verwarming, ventilator aan, stoelverwarming aan etc.). Wat je kunt doen is meteen de hold modus inschakelen bij het wegrijden. De benzinemotor gaat dan draaien en zorgt voor de benodigde verwarming zonder dat je al te veel stroom verliest. Ik vertik dat echter omdat ik in het centrum van Utrecht woon, het is dan een principekwestie om op stroom te rijden, haha. Een andere optie is dan de voorverwarmingstand. Op je sleutel druk je eerst deuren dicht en daarna op 'voorverwarmen', terwijl je auto ingeplugd staat. De auto kan dan met behulp van de stekker voorverwarmen, heerlijk!
Ecologische overwegingen...
Een vraag bij EV's blijft natuurlijk...zero emission is mooi, maar waar komt die stroom vandaan? In mijn geval heb ik zes zonnepanelen op mijn dak die ongeveer 40% van mijn stroomverbruik opwekken en ik participeer in een windmolen (de trouwe wachter) aan de Noord Hollandse kust die mijn andere 60% opwekt. Met de komst van de auto (10 KW per 50KM) zal ik dus op zoek moeten naar uitbreiding van mijn stroomlevering....wordt dat...zonnepanelen op het dakterras waar vrouw en buren ongetwijfeld over gaan klagen...een zonnepanelen project beginnen in de buurt en samen met buren de basisschool benaderen voor het huren van hun mooie dak op het zuiden? Wel grappig dat ik me opeens veel bewuster ben van het energieverbruik nu het in KWH uit te drukken is...bij een benzine auto reed ik gedachteloos naar het station om bij te tanken, uiteraard wel wat zuinig proberen te rijden, maar daar hield het wel mee op. even rekenen...ik denk dat we 15.000 km per jaar rijden. De helft daarvan zal elektrisch zijn schat ik in. Als ik dat deel in ieder geval wil compenseren moet ik dus 7.500/50KM*10KW = 1500KW extra duurzaam gaan opwekken, een nieuwe uitdaging! To be considered and continued...
Afin, dit was dus de eerste 1000 km. De batterij houdt zich voorlopig goed en het rijden gaat prima. Ik ga de komende maanden verder genieten en zal weer een update geven bij 10.000 km. Ik heb begrepen dat de ampera geen onbekende is bij de wegenwacht, dus ik hou mijn vingers gekruist...:-)
5000km verder
- 156.132 km
Verbruik - range
Inmiddels zit ik na 3 maanden op zo'n 6000 km en het verbruik is gedaald van rond de 3.3l naar 2.7l/100 km, fijn! Wij gebruiken de ampera als gezinswagen voor alles. Dus woon-werk verkeer, uitstapjes naar familie, vrienden, vakanties, etc. Onze ritjes variëren tot nu toe van korte stadsritjes (kinderen naar diverse hobbies) tot zo'n 130 km (naar familie of vrienden). Verder goed om op te merken dat ons verbruik aan het dalen is en de range toeneemt. Ik heb de auto in januari gekocht. Tijdens de winterse weken (rond of onder het vriespunt) kwam de ampera slechts zo'n 45 tot 50 km ver op een elektrische lading (mijn eerste 3.3 score was behaald in januari). Er zijn wel trucjes om tijdens de wintermaanden een hogere range te halen;
- alleen stoelverwarming aan, rest van climate control uit (brr...)
- climate control op minimaal (er is een standje "min")
- de eerste km. op benzine totdat de auto is opgewarmd en dan pas overschakelen
- de auto voorverwarmen als hij nog ingeplugd is (is een optie dat als knopje op je "sleutel" zit)
etc.
Dat scheelt dan meestal wel weer 5 tot 10 km. Mocht je dat allemaal niet willen doen, hou dan dus rekening met een range van zo'n 45-50km zo rond het vriespunt. Op dit moment (maart - april) neemt de temperatuur toe en de range gelukkig ook. We rijden nu rond de 60-70km op een volle accu . Met name op 80km wegen is de ampera lekker zuinig (maar dat geldt natuurlijk voor alle auto's). We pluggen wel braaf dagelijks in en we slaan bijna nooit over.
Ons uitstapje naar Landal Greenparks was ook aangenaam, met name omdat we de auto gratis vanuit ons huisje konden opladen....Landal bedankt :-).
Het inpluggen is inmiddels gewoon geworden. We proberen zo veel als mogelijk thuis op te laden, want dat is het goedkoopst. Inmiddels heb ik een nieuwe oplader die ongeveer 3.5kwh/uur oplaadt, wat dus betekent dat de Ampera thuis binnen een uurtje of 4 volledig is opgeladen. Pluggen is makkelijk en er komen steeds meer laadpalen bij. Oplaadpunten vinden op andere locaties is makkelijk, bijvoorbeeld via de nextcharge app: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.goelectricstations.nextcharge&hl=nl
Rijplezier
Ik vind het nog steeds heerlijk om elektrisch te rijden. Steeds als er een patserige BMW naast mij staat en mijn kids en vrouw zitten niet in de auto, dan is het toch heerlijk om heel even volledig het stroompedaal in te drukken, zodat de bmw tijdens zijn eerste schakelmoment in de achteruitkijkspiegel verdwijnt. Meestal rijdt ik natuurlijk wel "milieuvriendelijk" :-). Dat betekent concreet dat ik de lullige (L) stand gebruik, waardoor de auto regeneratief afremt, je laat je normaal gesproken uitbollen als het stoplicht op rood staat, je trekt rustig op (er is een bolletje op het dashboard waarbij je kunt zien of je dat netjes doet), enz. Verder rijdt de ampera gewoon lekker. Hij reageert heel direct, stoelverwarming is lekker, je kunt als je wil snel optrekken, in de file is een automaat altijd fijn. Natuurlijk is het een auto uit 2012 en dat betekent bijvoorbeeld dat de cruise control nog niet adaptief is (zelf opletten dus op drukke momenten). Ook heeft ie geen technische snufjes als automatisch parkeren e.d. Maar hij heeft dus een achteruitrijcamera en sensorpiepjes, als je dan nog ergens tegenaan rijdt is het je eigen schuld. Overigens moet ik altijd wel even de auto in de Reverse zetten voordat de sensoren en camera m.b.t. parkeren actief worden, maar ook dat is een kleine moeite.
Ruimte
Natuurlijk praten we hier niet over een gigantische hoeveelheid koffer. Maar toch, met z'n 4tjes op vakantie (2 kleine dochters van 5 en 7) is goed te doen, zolang je niet ook een tent e.d. meeneemt.
Conclusie
Na 3 maanden en 6000 km ben ik nog steeds erg positief over de ampera. Minpunten? Ja, die zijn er natuurlijk en dat komt in alle reviews wel aan bod. Je hebt een 2-zits achterin die voor volwassenen vanaf 1.85 echt wel (te) klein is om behoorlijk te zitten. Voor korte ritjes is dat nog wel te doen, maar het houdt niet echt over. Maar zoals gezegd, met kinderen is het prima te doen. Verder blijft het oplaadklepje vaak hangen, moet je dus even openwippen met je vingers. Kofferruimte valt me (na alle negatieve reviews) eigenlijk alles mee. Ik kan er genoeg in kwijt en de achterbank kun je gewoon neerklappen waardoor je ook voor ritjes naar de stort voldoende ruimte hebt. Al met al geniet ik dus nog steeds van mijn ampera. Ben benieuwd of de range in de zomer nog verder toeneemt en mijn verbruik nog verder afneemt. We zullen het zien.
10.000 km verder: hoe is het met de range?
- 160.900 km
10.000 km gereden. Dat vieren we natuurlijk met een eerste vlog.
https://youtu.be/pMGvxGcG9E4
Ik heb het over range, drive mode en opladen. En ik ratel nog wat door :-).
Woon-werk verkeer test
- 163.000 km
Dag allemaal,
Ik heb een vlog gemaakt over mijn woon-werkverkeer van Utrecht naar Eindhoven. In deze rit test ik hoever ik op elektriciteit kan rijden. Met de smartphone dus niet heel stabiel gefilmd, maar goed :-). Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=qlXJUL_40N0
90KM/U over de snelweg
- 162.500 km
Hierbij weer een video-tje. Ik was benieuwd naar de range van de batterij bij 90km/uur. Dat viel alles mee!
https://www.youtube.com/watch?v=Uz4nI2XfqrA&t=
Groeten,
Wido.
Alles over laden en een ioniq
- 168.000 km
Ik rijd inmiddels alweer een vol jaar met mijn ampera. Gemiddeld verbruik ligt na een jaar op2.4l/100km. Rond de 1:40 dus! Een andere aangename verrassing is dat mijn auto dit jaar nog niet gekeurd hoeft te worden. Ook weer een meevaller...maar gezien het feit dat we er ruim 18k mee hebben gereden zal ik hem toch maar eens wegbrengen voor een beurt.
De laatste tijd kreeg ik weer best wat vragen over het laden. Ik heb daarom even een video gemaakt waarin ik laat zien hoe ik thuis en aan de paal laadt. Omdat de ampera niet kan snelladen ben ik even vreemd gegaan door via car sharing in Amsterdam een Hyundai ioniq te huren. Met de ioniq ben ik even naar fastned gereden om te bekijken hoe dat werkt. Boven verwachting makkelijk. En die ioniq...die rijdt op de snelweg al redelijk autonoom met lane assist en adaptive cruise control. Ik kan alvast gaan dromen mbt mijn volgende auto :-). Zie hier het filmpje:
https://youtu.be/TRt3AwAyCsI
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.