Opel Ampera (2012) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 125.513 km |
Ampera - 9 maanden
- 70.552 km
Toen ik in januari 2018 vrij onverwacht in de markt was voor een nieuwe (tweedehands) auto, was ik gelukkig al wel aardig voorbereid. Mijn achtergrond in engineering had de interesse gewekt in EV's en de vervangende auto moest zeker minimaal gedeeltelijk elektrisch worden. De sommetjes had ik ook gemaakt: 150 km range was genoeg voor 85% van de ritten, 300 km range voor 99%. Ik had zelfs al het potentiële aanbod eens gemonsterd, maar om uiteenlopende redenen de Tesla, Nissan Leaf, Renault Zoe en BMW i3 afgewezen.
Zo kwam ik dus snel terecht bij de plug-ins. Ik kan het rijtje afgaan, maar al snel bleven de Mitsubishi Outlander en Opel Ampera over als serieuze kandidaten. Nu ben ik helemaal geen SUV-liefhebber, dus de Opel bevond zich in pole position.
Toen reed er in december iemand pardoes tegen m'n vorige auto aan, met wat oppervlakkige schade als gevolg. De uitkering van de verzekering was echter dusdanig royaal, dat de schadeauto inruilen ineens veel interessanter werd dan repareren. En ik viel met m'n neus in de boter, want de winnaar van mijn voorselectie kwam net bij bosjes uit de leasecontracten gedwarreld.
En hier treedt een raar fenomeen in werking. Waar de leaserijder blijkbaar tot op de laatste cent calculeert wat een auto hem gaat kosten, doet de privé-consument, die de auto met eigen geld betaalt, dat blijkbaar niet. De Ampera's werden opgekocht door handelaren, die het grootste deel door heel Europa doorverkochten. Ik had in januari werkelijk de keus uit enkele honderden modellen, in maart was er nauwelijks nog een op de tweedehands markt te vinden.
Het betrof allemaal 2012-modellen en die waren er maar in een, behoorlijke complete uitvoering. Een enkele miste de Bose-geluidsinstallatie of achteruitrijcamera en sommigen waren uitgerust met grotere wielen. Uiteindelijk beperkte de keus zich tot kilometerstand, vraagprijs en kleur. De keus viel uiteindelijk op een parelmoer exemplaar met 55.000 km op de teller, die voor goed 17 mille werd aangeboden door Kroon Auto's in Nederhemert. Dhr. Kroon is overigens een voorbeeldig handelaar: goede informatie, nette afwikkeling en geen moeilijkdoenerij.
Aangezien de Nederlandse consument nog maar een kans heeft om zo'n Ampera te bemachtigen, modeljaar 2013 was de laatst verkrijgbare, als de leasecontracten binnenkort allemaal gaan aflopen, heb ik besloten een review te schrijven over 9 maanden Ampera. Is de wagen het overwegen waard, of is het geen verlies als ze allemaal naar Zweden, Spanje of Hongarijë verdwijnen?
Aandrijving
De techniek van de Ampera is fascinerend. Er zijn maar liefst drie motoren, die in grote harmonie samenwerken. De belangrijkste motor is de elektrische tractiemotor van 110 kW. Zolang er energie in de accu zit, drijft deze de auto aan. En laat me daar onmiddellijk het grootste voordeel van de Ampera aanstippen: een elektromotor is een veel fijnere aandrijving voor een auto dan een verbrandingsmotor. Er is een vlak koppel, 370 Nm, van stilstand tot topsnelheid. De koppelafgifte is perfect te doseren, altijd precies wat je verwacht en onmiddellijk aanwezig. Je hoeft niet te wachten tot het juiste toerental. Bovendien is de elektromotor in de Ampera vrijwel onhoorbaar.
De tweede motor is een elektrische motor/generator. Deze dient voornamelijk voor het regenereren van remenergie. Onder sommige omstandigheden voorziet hij ook direct de tractiemotor van stroom. Er zijn twee standen voor regenereren en ik rijd vrijwel altijd in de zwaarste stand, dan hoef je het rempedaal vrijwel niet meer te gebruiken.
De laatste motor is een benzinemotor, die in actie komt als de accu leeg is. Tot 110 km/u drijft de benzinemotor de generator aan en dus niet de wielen, waardoor je de prettige karakteristiek van de elektro-aandrijving behoudt. Het toerental van de motor correspondeert niet helemaal met de stand van het stroompedaal, waardoor er een lichte "CVT-sensatie" kan ontstaan. Het went heel snel. Boven de 110 km/u drijft de benzinemotor de wielen direct aan, maar dan rijd je toch meestal op de snelweg en mis je de elektromotor niet zo snel.
Er zijn een aantal standen, die het mogelijk maken handmatig de aandrijving te beïnvloeden. De sport-stand is leuk, maar overbodig (de Ampera is snel genoeg in de normale modus). In de stand-by stand schakelt de benzinemotor in, terwijl er nog energie in de accu zit. Deze energie bewaar je dan voor later. Dit is handig als je reis langer is dan de elektrische range, je kunt dan handmatig de snelwegkilometers op benzine doen en de stadskilometers elektrisch. De bergstand schakelt de benzinemotor in en laadt daarbij de accu op. Dit kost veel benzine en is in Nederland meestal niet nodig.
Ondanks dat de techniek complex is, werkt het in de praktijk probleemloos. Zolang je volledig elektrisch rijdt, is het een fantastische aandrijving. Ook met een terughoudend stroomvoet voelt de wagen rap aan, met een anticiperende rijstijl is prima mogelijk met 1 pedaal te rijden en de koppelafgifte is perfect vloeiend. Als de benzinemotor aangaat, verandert de ervaring niet noemenswaardig. Enkel een lichte brom van de viercilinder gooit wat roet in het eten.
Rijeigenschappen
De Ampera is geen lichte auto, rijklaar met bestuurder gaat'ie al snel over de 1700 kg heen. In normaal verkeer merk je er gelukkig weinig van. De Ampera stuurt vergelijkbaar met de gemiddelde middenklasser. Lang blijft de wagen redelijk neutraal, voordat er onderstuur ontstaat. Natuurlijk is het stroompedaal vloeren in een krappe bocht geen goed idee. Het enorme koppel trekt de wagen onmiddellijk naar de buitenkant van de bocht. Gelukkig is het koppel perfect te doseren en kun je met gemak balanceren op de grens van het onderstuur. Op een bochtig traject, voel je je al snel een coureur.
De accu ligt laag in de middentunnel, dus het zwaartepunt van de Ampera ligt gunstig. Je voelt wel dat er massa verplaatst moet worden, maar de wagen helt weinig over en doet wat je hem vraagt. De besturing zelf is een tikje aan de lichte kant en rond de middenstand van het stuur vrij indirect. Ook had van mij het stuurwiel zelf een paar centimeter kleiner gemogen. Er is niet veel keus in A-merk banden vanwege de minder populaire maat (215/55R17), maar de nu gemonteerde Goodyear Efficient Performance doen het prima.
Zoals ik al zei, remmen doe ik niet zoveel. De overgang tussen regenereren en remmen met schijven gaat niet helemaal ongemerkt, maar dat is vooral een audio-verschijnsel. Je hoort de generator schakelen, in het pedaal voel je geen merkbare overgang. Bij stevig doordrukken voel je eindelijk het gewicht van de wagen, al is de remweg volstrekt aanvaardbaar.
Het stevige gewicht zorgt wel voor een rustige rechtuitloop. Ondanks de aerodynamische carrosserie heeft zijwind weinig invloed. Lange oneffenheden worden ook prima weggewerkt en de combinatie van vering en demping is goed in balans. Alleen op korte richels moet de ophanging hard werken en die voel je dan ook wat steviger doorkomen. Eigenlijk hoor je dat soort hobbels en putdeksels vooral, door de afwezigheid van ander geluid, waardoor ze harder lijken aan te komen dan ze eigenlijk doen.
Waar je overigens wel mee moet uitkijken, zijn drempels, opritten en andere steile obstakels. De Ampera heeft een zeer lage voorspoiler, gelukkig voorzien van een verende schutplaat, waardoor je drempels neemt alsof je in een Lamborghini zit.
Manoeuvreren is sowieso een aardige uitdaging, aangezien de Ampera zeer slecht te overzien is. De neus van de wagen is vanaf de bestuurdersstoel onzichtbaar en de parkeersensoren voor moet je steeds handmatig aanklikken. Middenachter zit er een extra ruitje onder de achterspoiler, dat overigens snel vervuilt, maar ook de hoeken zijn niet te zien. De achteruitrijcamera helpt hier, al merk je wel dat de resolutie van 6 jaar geleden is.
Interieur
De bestuurdersstoel is een prettige verblijfplaats. Er is lederen bekleding, verwarming en een prima instelbare zitpositie. In mijn geval betekent dat, dat de stoel prettig laag kan. Met mijn bijna 1.90m kan ik een goede positie vinden. De stoelen zelf zijn niet al te glad en ze omsluiten je voorzichtig. De passagier geniet dezelfde prettige omgeving als de bestuurder.
Achterin is het een iets ander verhaal. De accu's zitten in de middentunnel, dus de Ampera is een vierzitter. De stoelen zitten op zich redelijk prettig, maar voor volwassen zal de hoofd- en beenruimte al snel wat tegenvallen. Ik heb geen kinderen, dus ik kan niet inschatten hoe zij het achterin de Ampera zouden vinden.
De bagageruimte is beperkt en bovendien afgedekt met een beetje armoedig zeiltje. De boodschappen passen erin, vakantiebagage voor twee lukt ook nog wel, maar een wasmachine verhuizen wordt al een hele uitdaging. Het zeiltje heeft als bijkomend nadeel dat het flink begint te klapperen als je de zijruiten een beetje opent.
Qua uitrusting heb je weinig te klagen in de Ampera. Cruise control, airco, keyless entry, elektrische ramen en spiegels, DAB-radio, navigatie, etc. zit er allemaal op. Eigenlijk is alleen de automatische ruitenwisser een opvallende afwezige, maar daar ben ik eigenlijk wel blij om: de wisser in m'n vorige auto ging altijd te snel of te langzaam. In de Ampera zit een ouderwetse variabele interval.
Het multimediasysteem kan nog net mee. De telefoon kun je uiteraard koppelen via bluetooth en er is een CD-speler, usb-aansluiting en harddisk voor muziek. Navigatie zit er ook in, alleen worden de kaarten niet meer geüpdate. Ik zou er graag wat meer over vertellen, maar de radio heb ik nog nooit gebruikt, net als de bediening via stemcommando's.
Het dashboard is niet helemaal mijn smaak. Ik ben niet zo'n liefhebber van plastic met glimmende lak. De middenconsole is bovendien een wirwar van knoppen, niet erg ergonomisch. De display achter het stuur is wel overzichtelijk. Ik reed laatst een auto met ouderwetse ronde metertjes en dan ontdek dat zo'n digitaal display een stuk sneller af te lezen is.
Het gebruik van de verwarming heeft een duidelijk effect op de elektrische range. De verwarming kent drie modi: uit, eco en comfort. Als je hem uitzet, blaast er alleen wat buitenlucht door de roosters, maar is er geen temperatuurregeling. In de eco-stand is die er wel, alleen probeert de auto dat zo zuinig mogelijk te doen. Snel warm wordt het niet, wil je dat wel, dan moet je voor de comfort-stand kiezen. En dan daalt je range aanmerkelijk.
Ik heb de verwarming en airco tot nu toe grotendeels uit staan. In de warme dagen schakelde ik de eco-stand wel eens in, dan gaat de airco aan. Ik merkte daarvan nauwelijks effect op de range.
In de winter reed ik met jas en stoelverwarming aan. Dat is tot temperaturen iets onder nul wel vol te houden zonder het koud te krijgen, al parkeer ik 's nachts wel in een parkeergarage. Eventueel kun je, als je alleen in de auto zit, de luchtroosters van de bestuurder nog dichtzetten, zodat je niet in de koude buitenluchtstroom zit. Als je de eco-stand kiest met de temperatuur op een graad of 21, dan kost je dat al snel 15% aan range. Je kunt de auto aan de stekker voorverwarmen en dat is prettig als deze buiten geparkeerd staat.
Energieverbruik en laden
Voor velen is dit natuurlijk waar het om gaat. Wat kost het? Hoe moeilijk is laden? Ik dacht dat ook, maar dat gaat heel snel voorbij. De grootste ergernissen worden niet veroorzaakt door de auto, maar door de laadinfrastructuur. Publieke palen die achter een hek blijken te staan, palen die het om onverklaarbare redenen niet doen, onduidelijke prijzen, etc. Dat overkomt je allemaal. Met de Ampera is het geen probleem, omdat je altijd nog die benzinemotor achter de hand hebt.
Goed, eerst de cijfertjes. De Ampera heeft een 16 kWh accu, waarvan je maximaal 10.5 kWh kunt gebruiken. Dit komt omdat de accu nooit helemaal leeg of helemaal vol is, dit om de levensduur te verlengen. Mijn bereik op een volle accu is 55 tot 70 km, afhankelijk van de temperatuur. Laat ik het anders stellen, een enkeltje woon-werk is voor mij 2 km bebouwde kom, 14 km provinciale weg en 34 km snelweg, totaal dus 50 km. Als ik hier allemaal de maximum snelheid rijd, gebruik ik 7 tot 8.5 kWh per ritje, oftewel 14-17 kWh/100km. Zoals ik al in de inleiding zei, ik had mijn sommetjes gemaakt en ik rij dus mijn woon-werk-route altijd geheel elektrisch.
De benzinemotor gaat bij mij dus niet zo vaak aan. De paar keer dat ik een langere rit maakte of niet op tijd beschikte over een laadpaal en dus op benzine verder moest, reed ik gemiddeld zo'n 1:16 (6.2 l /100km). Ik heb sinds januari ruim 15000 km met de auto gereden en in totaal zo'n 48 l benzine gebruikt. Omgerekend heb ik dus zo'n 14500 km elektrisch en 750 km op benzine gereden.
Laden kan met een gewoon stopcontact of een laadpaal. Bij een gewoon stopcontact gebruik je de meegeleverde lader. Deze kan theoretisch 3.7 kW laden, maar dan moet je wel zeker weten dat het stopcontact goed afgezekerd is (16A). In de praktijk zal deze lader vaker op 2.2 kW laden en dan duurt het 6 tot 7 uur om een lege accu geheel op te laden.
Bij een laadpaal is de maximum laadsnelheid ook 3.7 kW. Dan ben je in minder dan 4 uur klaar om de accu geheel op te laden. Ik heb wel een keer in een parkeergarage gestaan met uitsluitend 22 kW laadpalen en daar wilde de Ampera niet laden. Snelladen gaat uiteraard ook niet.
Waar je overigens wel rekening mee moet houden, is laadverlies. Hierboven noemde ik mijn elektrisch verbruik, maar dat is het verbruik zoals afgelezen op de boordcomputer van de auto. Bij opladen treden er verliezen op. Als ik bijvoorbeeld 7 kWh gebruikt heb volgens de boordcomputer, laad ik 8 tot 8.5 kWh uit het stopcontact om de accu weer vol te krijgen.
Ondanks dat zijn mijn kosten zeer laag. Ik moet daarbij vertellen dat ik op mijn werk gratis kan opladen (ik werk bij een industrieel bedrijf, dus die paar kWh per dag kan mijn werkgever niet terugvinden op zijn energierekening). Thuis laad ik aan een publieke paal, waar de prijs een niet malse 24 ct/kWh ex. BTW bedraagt. Dat levert een rekening van €50-60 per maand op, bij gemiddeld zo'n 2000 km. Bij de huidige brandstofprijzen moet je met een benzine 1:60 rijden of met een diesel 1:45 om aan dezelfde kilometerkosten te komen.
Hier noem ik ook maar even de enige andere kostenpost tot nu toe: de jaarlijkse "grote" beurt plus APK kostte me €200,-
Voorlopige conclusie
Ik begon dit stuk met te zeggen dat de laatste golf (ha ha) tweedehands Ampera's beschikbaar komt voor de particulier. Vorig jaar verdween het overgrote deel van deze wagens naar het buitenland, omdat de gemiddelde consument nog enigszins huiverig staat tegenover het fenomeen elektrische auto of plug-in. Mijn ervaring van dit jaar is dat die aarzeling in het geheel niet nodig is. Sterker nog, als de wagen aansluit bij je persoonlijke omstandigheden, heb je hier de mogelijkheid om een zeer prettig rijdende wagen met zeer lage kilometerkosten en heel weinig uitstoot aan te schaffen.
Hier is het best case scenario. Als je werkt (en daar kan laden) en slaapt, kan je met de Ampera probleemloos 140 km per dag laden (dat is 2x een volle accu). Als die 140 km per dag genoeg is voor de meeste dagen, dan hoef je vrijwel nooit meer naar een tankstation. En wil je een keer spontaan een weekendje Parijs, dan is dat geen enkel probleem, omdat je gewoon op benzinemotor verder kan. De situatie wordt alleen maar beter als je gunstige afspraken kunt maken met je werkgever en je thuis aan je eigen stopcontact, desnoods gevoed door zonnecellen, kunt laden.
Bovendien rijdt je een heel fijn sturende auto, die met regelmaat een grote smile op je gezicht zal toveren. Ook als kilometerkosten of CO2-uitstoot je niets interesseert, dan is de Ampera een serieus alternatief voor Golf, Megane of Astra. Die elektromotor alleen is al genoeg om de wagen te overwegen.
Er zijn natuurlijk ook mensen die ver weg van deze wagen moeten blijven. Zit je regelmatig met meer dan twee volwassen in de auto, weet je van jezelf dat je die stekker regelmatig gaat 'vergeten' of wil je je niet een klein beetje verdiepen in de techniek van de wagen, loop er dan met een grote boog omheen.
Verbruiksupdate
- 103.000 km
Twee weken geleden een memorabel moment: de lifetime verbruiksmeter (die het benzineverbruik over de hele levensduur, dus inclusief vorige eigenaar bijhoudt) daalde onder de 3 l/100km: hij staat nu op 2,9 l/100km.
Mijn eigen gegevens zeggen (ik heb bij aankoop een van de dagtellers op 0 gezet en sindsdien niet meer aan geweest): 48.500 km afgelegd, 132,6 liter benzine gebruikt. Da's een gemiddelde van 1:365.
Het gemiddelde stroomverbruik kan ik helaas niet nauwkeurig uitrekenen, want de laadpaal op mijn werk heeft geen meter. Als ik echter van de boordcomputer uitga dan varieert het van 12,5 kWh/100km (vorige week bij 18 graden buitentemperatuur) tot 20 kWh/100km (van de winter bij lichte vorst en regen, kachel op 20 graden) voor een rit van 20 km snelweg + 15 km proviniale weg + 5 km bebouwde kom en een gemiddelde snelheid van ongeveer 75 km/u over de hele rit.
Afrekenen
- 125.513 km
Een druilerige dag, file op de snelweg, de laatste rit in de Ampera bracht een lichte droefheid in me boven. 3,5 jaar en ruim 70.000 km brachten we met elkaar door en het afscheid had een zonnige vrijdagmiddag en vlotte rit verdiend. De Ampera laat alleen positieve herinneringen achter, de tekst van m'n uitgebreide review uit 2019 onderschrijf ik nog steeds. Dit is een fantastische auto, die z'n werk met enthousiasme en onverzettelijkheid heeft gedaan.
Bij het afscheid hoort een eindafrekening, dus hier volgen de koele cijfers.
Km-stand aankoop: 54818 (2018/01)
Km-stand verkoop: 125513 (2021/06)
Totaal: 70695 km
Verzekering: WA+ Casco (max no-claim): €1134 (1,6 ct/km)
Houderschapsbelasting: €1342 (1,9 ct/km)
Onderhoud: €2179 (3,1 ct/km)
Onderhoud inclusief wasbeurten etc. Het totaalbedrag wordt vooral bepaald door twee grote posten: 1x een nieuwe set banden van €500 en 1x een nieuwe buitenspiegel van €400. Die spiegel is een apart verhaal. Er zit een knipperlicht in en die deed het niet meer bij de laatste APK. Dat is een afkeurpunt. Het knipperlicht kon echter alleen vervangen worden door hele spiegelmechaniek te vervangen. Dit mechaniek had blijkbaar ooit een opdoffer gehad, want het was intern beschadigd. Zelf ben ik nooit ergens tegenaan gereden, dus ik denk dat iemand anders er in een parkeergarage ofzo een keer tegenaan is gereden.
Verder heeft de Ampera geen enkele storing of defect gehad. De wagen is perfect betrouwbaar. De jaarlijkse beurt was tussen de €200 en €300 euro en dat is inclusief Opel Service met pechhulpdienst.
Brandstof/Stroom: €2035 (2,9 ct.km)
Ik kan het stroomverbruik niet helemaal nauwkeurig berekenen, aangezien ik vaak opgeladen heb bij het werk, een laadpaal zonder meter. Ik heb daarom een schatting gemaakt van het totale verbruik.
Totaal stroom: 10500 kWh (149 Wh/km)
Totaal benzine: 330 l (0,45 l/100km = 1:220)
Ik zal benzine en stroom proberen te scheiden. De benzinemotor gebruikte ik vrijwel uitsluitend op de snelweg. Dan gebruikte de motor ongeveer 6,5 l/100 km (1:15,5). Doorrekenen geeft dat in ongeveer 5100 km op benzine heb gereden en 65600 km op electriciteit. Het gecorrigeerde gemiddelde verbruik wordt dan:
Stroom: 65600km a 160 Wh/km (= gemiddeld 64 km op 1 acculading)
Benzine: 5100 km a 6,5 l/100km (1:15,5)
De accu vertoont hoegenaamd geen enkele degradatie. De laatste paar weken met zomerweer had ik na opladen een electrische actieradius van 75 km beschikbaar. De NEDC-opgave van de Ampera is 80 km. Het verste dat ik ooit op een enkele lading ben gekomen is ongeveer 85 km.
Afschrijving: €9800 (13,9 ct/km)
Ik heb de Ampera duur gekocht en goedkoop verkocht. Toen ik de wagen aanschafte, had ik keus uit tientallen modellen. Mijn keuze viel toen eentje met een lage km-stand, die daarmee ook een van de duurste beschikbare versies was.
De Ampera is nu nauwelijks meer op de tweedehandsmarkt te vinden, maar de enkeling die er wel is, staat nog voor bedragen rond de €10000 aangeprezen. Als ik de moeite had genomen de wagen particulier te verkopen, had ik misschien in de buurt van dat bedrag kunnen komen.
De verkoper van m'n nieuwe auto bood echter €7600, een bedrag dat net genoeg was om aanvaardbaar te zijn en waardoor de inruil precies binnen het beoogde budget viel. Ik heb me er dus makkelijk vanaf gemaakt.
Totale kosten: €16491 = 23,3 ct/km = €393/maand (bij 1700 km/maand)
De km-kosten zonder afschrijving zijn veruit de laagste van alle auto's die ik heb gehad, ongeveer de helft zelfs. En hiervoor reed ik auto's op LPG, dus die hadden ook geen hoge running costs. Als ik wat beter onderhandeld had bij aan- en verkoop, had dit een absurd goedkope vorm van vervoer geweest kunnen zijn. Uiteindelijk zijn 60% van de kosten afschrijving.
...And now for something completely different...
Een waterig zonnetje probeert door te breken en de file op de A12 is aan het oplossen. Terwijl ik achter het stuur zit van m'n nieuwe bolide, zie ik in m'n ooghoek de Ampera verderop op de parkeerplaats. Nog 1 brede glimlach dan, iets wat de Opel al zo vaak bij me heeft opgeroepen. Het is als het afscheid van een goede vriend, ik hoop dat hij nog een lang, prettig leven tegemoet gaat. Hij heeft het verdiend.
En dan is het tijd om eens kennis te maken met de vervanger van de Opel, een Tesla Model 3 Long Range AWD Performance. Eens kijken of wij ook zulke goede vriendjes gaan worden...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.