Opel Ampera (2012) #16

autoreview

Signalement

UitvoeringAmpera
Versnellingen1, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst66.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 2 jaar Ampera ervaring

  • 66.500 km

Eind 2012 heb ik de Ampera zakelijk gekocht en er sindsdien ruim 66500 km mee gereden. Ik ruil hem nu in voor een Outlander PHEV...

Wat kan het toch snel veranderen, eind 2012 was een elektrische auto nog een bijzondere verschijning, maar je veel vragen en reacties over kreeg. Mijn Ampera werd geleverd door Van Vliet in Woerden, waar het onderhoud de afgelopen jaren naar volle tevredenheid is uitgevoerd. Zij verdienen een pluim, niet goed is dat ik ze in die ruim 2 jaar te vaak heb gezien.

Wat beviel aan de auto:
Een Ampera rijdt gewoon lekker. Lage auto, redelijk direct sturend en veel koppel. De Ampera werd bijzonder compleet geleverd, met alle ongeveer alle denkbare luxe. De stoelen zitten goed, al kom je er op langere ritten niet al te fris uit. Daarnaast beviel de 0% bijtelling natuurlijk uitstekend ;-)

Wat beviel niet/minder:
Dat werd in de loop van de tijd steeds meer. Allereerst is de ergernis van de lage flap voor, die zelf bij de kleinste drempels een schrapend geluid veroorzaakt. Dan is er de A-stijl, die zo breed is dat er echt hele auto's achter kunnen verdwijnen. Het zicht naar achteren is zeer beperkt, ook in de achteruitkijkspiegel. Ergerlijk is dat er geen wisser op de achterruit zit. Verder is het feit dat de auto 4 stoelen heeft, toch vaker een beperking dan ik aanvankelijk dacht. Een Ampera is van buiten groot, en van binnen echt klein. Dit zijn allemaal 'producteigenschappen' zul je zeggen, had je van tevoren kunnen weten. Klopt, maar als een Ampera ook de rol van gezinswagen moet spelen, dan gaat het zwaarder tellen.

Dan zijn er de kinderziekten, die eigenlijk meer ontwerpfouten zijn:
- Oplaadklepje dat niet opengaat (komt steeds weer terug)
- Radio die steeds alle zenders kwijt is
- Storing in systeem, waardoor vast staat, niet meer uit gaat en ook niet meer rijdt (harde reset nodig)
- Condens in de achterlichten

Positief is het verbruik. Over 66500 km heb ik gemiddeld 2,7 liter per 100 km verbruikt. Op een KWh rijdt een Ampera 's zomers 6 km en 's winters 4 km. Met de batterij van 10 KWh kom je dus tussen de 40 en 60 km ver. Ik rijd vooral ritten tussen de 30 en 60 km enkele reis en ben bereid om naar laadpalen te zoeken. Zo doe je soms ineens een maand met een tank benzine. Maar op lange ritten en wat hogere snelheden (steady 130) doet een Ampera het ook niet beter dan 1 op 14.

Regulier onderhoud heeft een Ampera maar eens per 30.000 km nodig. Voor een beurt bij de dealer betaal je dan iets van € 230. Dat is prima. het batterijpakket lijkt zich overigens redelijk goed te houden. De capaciteit is in twee jaar ongeveer 5% teruggelopen.

Dan nu de restwaarde. Er zijn in Nederland een kleine 5.000 Ampera's verkocht in 2012 en 2013. In 2014 zijn er maar 9 verkocht en dit jaar een stuk of 10. Nu al staan Ampera's (die toch echt ruim €50.000 hebben gekost) voor rond de €18.000 te koop. Op de een of andere manier zijn ze volledig uit de gratie en de export lijkt ze ook niet op te pikken. Het lijkt er ook op er bij een inruilbod rekening wordt gehouden met het zakelijk voordeel dat de eerste kopers meestal hebben gehad.

De overstap
Ik heb simpelweg een rekensom gemaakt en zag dat het voor mij aantrekkelijker was om nog in 2015 een overstap te maken naar een 7% auto. Met opgroeiende kinderen (wat gaat dat toch snel) en zeer aantrekkelijk aanbod op een Outlander business edition, was toen de keuze snel gemaakt. Meer over die auto over een tijdje, als ik daar meer mee heb gereden.

Eindconclusie
De Ampera was de eerste plugin hybride op de Nederlandse markt en heeft dat 'first mover' voordeel goed benut. In het dagelijks gebruik vind ik hem prima voor woon-werk verkeer, maar voor al het andere (boodschappen, kindervervoer, vakanties) is hij gewoon niet handig. De aandrijflijn van de Ampera in een MPV zou een doorslaand succes kunnen zijn. Vooral als dan de kinderziektes nog een keer goed worden aangepakt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.