Opel Ampera (2012) #15
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | -1, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 72.300 km |
KM-stand laatst | 129.500 km |
Nog steeds zeer tevreden!
- 93.854 km
Aankoop:
Ik zocht een andere auto, de Honda CRV beviel nog prima, maar na een jaar of vier wil je weer eens wat anders. De eisen: Ivm de crisis in die tijd groeit het niet aan de bomen, dus niet te veel bijtelling liefst & weinig verbruik. We zijn met zijn 2e, dus eisen in ruimte had ik niet.
Aan bod zijn geweest (nieuwe): Clio station, Octavia, Outlander phev, Volvo V40 en MB A classe.
Doorslag gaf de totaal kosten, vormgeving en proefrit. Ik vind hem mooi, en hij rijd door de elektrische aandrijving buitengewoon comfortabel. En het milieu? Dat was niet echt een issue met mijn auto, hoewel ik groene stroom thuis en op mijn zaak heb, en daar ook milieu waarde aan hecht. Nadeel, geen station, de hond moet op de achterbank. Als laatste, ik houdt wel van wat aparts.
Rijervaringen:
Direct bij de proefrit viel mij al op dat de Ampera strak stuurt, extreem soepel rijdt en snel optrekt, dat gevoel is gebleven. Op sport stand trek je menig GTtje er tot een km of 80 uit, en dat is best hilarisch voor een accubak ;-). Eerlijk is eerlijk, de trekkracht neemt daarna snel af. De wegligging is goed (*mede ivm 19"banden), als je de extra kilo's van de accu meetelt kun je verbazend snel een klaverblad en lange bochten nemen. Bij korte snelle bochten is het andere koek, de kilo's spelen hem dan duidelijk parten. Verder is de auto stil, zeker als je op de accu rustig over dijkjes rijdt is het een rust. Ik zet op een tour ritje het systeem vaak op accu sparen tot we de snelweg af zijn, om dan van de rust en stilte op de accu te genieten als we binnendoor rijden.
Tot slot is het oppassen geblazen bij rotondes, want regelmatig verdween er een fietser achter de absurd brede A stijl. Ik heb in het begin wel eens een fietser de stuipen op het lijf gejaagd.
*Banden: Over de banden nog een extra opmerking. Ik kreeg de auto inclusief een "prachtig setje 19" lichtmetaal met Bridgstone Potenza 225/R40 er op. De originele Ampera 17" velgen hadden Michelin winterbanden. Toen ik deze vorig jaar november er op liet zetten besefte ik hoeveel verschil banden/velgen kunnen geven in wegligging, maar ook in comfort. De wegligging op de zomerset is veel beter en hij stuurt merkbaar strakker. Daar integen zijn de winterbanden een stuk comfortabeler, het afrol geluid is veel lager en vooral op baksteen wegen is het geluid lager als de erg platte 19".
Comfort:
Ik heb de meest aangeklede versie, navigatie, bose systeem etc alles zit er op en aan. Op het feit na dat het touchscreen soms (zeer) onlogische en lastig te bedienen is en er ook enkele merkwaardige storingen in zitten, is het wel mooi en heb ik er na wat gewenning verder weinig moeite mee.
Stoelen, ze zijn mooi en op zich goed en duurzaam gemaakt, helaas zijn ze vrij kort en geven ze onder in de rug wenig steun.
Heel handig is de voorverwarming, of juist koeling(!). Je kunt op afstand (2x) 10 minuten het climate systeem laten draaien.
Betrouwbaarheid:
1. achterlamp condens
2. laadklep blijft hangen (bekend probleem).
Tot op heden geen enkel mechanisch probleem gehad. Wel, kwam er net na de 2 jaars garantieperiode flink condens en uiteindelijk water in de rechter achterlamp. Opel gaf niet thuis, ik kreeg alleen na een flinke briefwisseling een compensatie bon twv € 100,-. Belachelijk! Uiteindelijk heb ik bij een kennis met een merkloze garage er een heel klein gaatje in geboord, dat kan precies achter een afdekplaatje onzichtbaar en helemaal onderin, probleem opgelost (had Opel dat niet even kunnen doen?). Verder heb ik bij aankoop gelijk de voorspoiler/diffuser laten verwijderen. Ik had gelezen op het Ampera forum dat deze elke drempel raakt, en die hebben we veel hier. 10 schroefjes los en nergens last van, behalve misschien 1 liter benzine & 2 euro stroom meer tijdens de jaren dat ik hem heb ;-)
Er gaan nogal wat verhalen rond over problemen, maar ik heb ze nog niet gehad, ik heb ook de gehele historie gekregen van de vorige eigenaar en ook daar is niks bijzonders te melden. Wel zijn er wat modificaties geweest, maar niks schokkends. Nu is dit de 2e versie (eind 2012) dus dat kan er ook mee te maken hebben.
Zelf heb ik net een 1e beurtje laten doen (o.a. remolie), € 186,- en daarbij zijn gelijk als modificatie de achterklep gasveren vervangen door zwaardere exemplaren (ik had er overigens geen problemen mee).
Verbruik:
Ik haal de verbruikscijfers uit de boord computer, die zijn volgens Ampera forum eigenaars die het werkelijk verbruik hebben gemeten en vergeleken buitengewoon nauwkeurig.
Toen ik hem kocht gaf de boordcomputer aan dat het gemiddelde verbruik 4.3l (1 op 23) was geweest. Niet zo gek als iemand 72d.km rijdt in minder dan 1,5 jaar. dat kun je nooit alles op stroom doen met een actie radius van ± 50 a 60 km.
Zelf heb ik tot aan de zomervakantie een verbruik gerealiseerd van 1,4 liter op 100. (1 op 71). Ik rijdt dan ook veel regionaal. Daar kwam dan ± € 30 a 40,- stroom bij per maand. Doordat ik tijdens de vakantie niet kon in-pluggen en het wel veel kilometers waren is dat gestegen naar over-all het hele jaar naar 2 l. op 100 (1 op 50 dus).
Op de terugweg van de vakantie ben ik met lege accu gestart, en heb de hele weg tussen de 100 en meestal tegen de 130 gereden. Geen file's gehad en het verbruik lag toen met alleen benzine op 1 op 15. Dat vindt ik voor een 1600kg auto normaal, maar de winst zit hem natuurlijk in de korte afstanden en laden.
Met een totaal verbruik voor mij van 1 op 50 ben ik dik tevreden. Ik probeer altijd te laden onderweg, en loop er ook wel eens een straatje voor om. Het is wel jammer dat er toch veel plekken zijn waar dit niet kan. Als dit zou verbeteren zou ik zeker nog minder verbruiken.
Voor een km vreter is deze auto niet geschikt, dan ben je met een zuinige verbrandingsmotor beter af. Dat de Ampera (en PHEV) door sommige gebruikers niet aan de stekker wordt gezet is jammer, maar doet niks af aan het concept. Want dat klopt, dat geven mijn verbruikscijfers wel aan.
En de hond? Die heeft het reuze naar haar zin, de achterbanken liggen plat met een flinke deken er over heen, en ze heeft een zee van ruimte :-)
*****
Update 04-10-2016:
Nog steeds zeer tevreden:
Het gebruik is iets toegenomen naar 2.4L/100 (1 op 41) gezien ik wat vaker verder weg geweest ben, al kom ik nog steeds soms maanden achter elkaar niet bij de pomp :-)
Verder heeft het andere achterlicht nu ook een ontluchtings gaatje evenals de reflectors op de achterklep i.v.m. condens, dat werkt afdoende.
Nooit iets gehad, maar ik heb wel een paar keer motorstoring lampje en een keer stuurslot nakijken tekst gehad, maar na opnieuw starten de dag erop etc. niks meer. (stuur stond waarschijnlijk net even verkeerd voor het slot)
Niks mee gedaan, dit is ook een auto's anno 2016 probleem hoor ik van een kennis die hoofdmonteur is, er zitten zoveel sensors en die zijn zo gevoelig dat om de minste redenen wel eens aanspringen (trilling. vocht, warmte etc.).
Kan me wel voorstellen dat iemand die snel in paniek raakt er niet blij van wordt, maar ik kijk altijd eerst even een paar dagen aan en dan was het al weer weg. Ik zal wel vragen bij de volgende beurt uit te lezen wat die melding is geweest, normaal staat die in het geheugen.
Binnenkort voor de vorm dus maar weer eens jaarlijkse check doen incl. 1e APK, wat vooral nalopen en wat interieurfilters zal worden, olie staat nu op 79%, dus die gaat giga lang mee zo, remmen gebruik je nauwelijks hij remt op de motor.
Nog steeds kan ik erg genieten van de souplesse, rust en trekkracht. Dus op naar nog een jaar genieten.
voor het eerst een echte storing + onderhoudsbeurt
- 96.000 km
De Ampera wilde niet meer laden. Na een garage bezoek bleek het een onderdeel te zijn vlak achter de laadklep. E.a. koste mij niets omdat het onder de hoogspanning valt, en daar heb je met een Ampera 8 jaar garantie op. Gevraagd wat het normaal zou kosten, het onderdeel iets van € 110,- + zoeken er naar 3 uur, dus ± 400,- incl btw. Gaat blijkbaar wel vaker stuk, want ze hadden onderdeel het op voorraad, wat vrij bijzonder is bij Ampera's.
Verder in oktober jaarlijkse buurt gehad, € 282,- (ex olie want ik rijdt zo weinig op benzine dat die nog steeds op 72% life staat). Geen bijzonderheden.
(Beurt was later als normaal dan kon ik de 1e APK gelijk mee nemen anders moest ik weer dag terug na 3 maanden. Wat me wel een reprimande opleverde van de telefoniste? Jaha want als u pas na 15 maanden komt heeft u misschien geen hulp van Opel assistent bij pech. Tjonge zeg, met ± 12.000 km p.j. nou het is ernstig, kom nou hoepel op zeg. Ben trouwens ANWB lid Truus :-)
Verder nog steeds dik tevreden, heb wel paar keer echt lange afstanden gereden, dus zit afgelopen periode gemiddeld op 1 op 50.
Fijne auto, maar nu toch verkocht
- 129.500 km
De Ampèra is verkocht.
Eind verslag van de laatste jaren:
Als rijders ervaring kan ik nog toevoegen dat de Ampera ook op hoge snelheid op de autobahn in DE het prima doet. Als tip kan ik meegeven hem dan op “bergen” stand te zetten. Dan houdt hij de accu extra vol, waardoor nog steeds een duwtje in de rug voelt als je bij 140+ op het gas, uh “stroom” gaat. Hij loopt dan echt wel limiter in bij 170 maar je voelt dat er meer in zit. Ook fijn is dat hij dan met een klim % gewoon vol door gaat en dat met 1600Kg en een in feite 1.4 die maar 86 pk levert. OK de 280 van me Honda VFR 1200 haalt hij niet ?. Hij bleef relatief zuinig, we kwamen evenzogoed op ± 1 op 15.
Financieel: Eind 2017 liep de bijtellingskorting (0%) af, nu had ik net mijn zaak verkocht (na 25j) en kon de auto op privé zetten en zo voordelig verder rijden. Zeker i.v.m. laden op de zonnepanelen die ik ondertussen heb.
Ik ging wel verder weg werken maar woon-werk (2 x 23km) haal ik op de accu. Hierdoor ben ik wel meer km, maar gemiddeld juist zuiniger gaan rijden. Ik heb de laatste ruim 30.000 km dan ook 1,6l op 100 gehaald, incl. een paar verre auto vakanties. Dat was heel zuinig, top! Life verbuik stond bij verkoop op 2,9l. Uiteindelijk heb ik ook een mooie verkoopprijs gevangen wat denk ik samenhangt met het (terechte) vertrouwen wat op dit moment groeit in de (plug inn) EV. Bijzonder want aanvankelijk kocht ik hem in 2014 juist voordelig i.v.m. de toen moeizame verkoop van gebruikte Ampera’s.
Onderhoudt etc.: de beurten alleen het standaard verhaal, geen bijzondere kosten en olie sla je bij kleine beurt over i.v.m. ik meeste op stroom rijdt
Banden/remmen: door het recuperatie remmen slijt je de remmen niet, er komt eerder roest op de schijven te staan dan dat ze slijten. De zomerbanden na ~5 jaar vervangen, ze waren nog niet op maar ik vond het welletjes na 5 jaar. De nieuwe Dunlops Max zijn stiller en nu na kleine 2 jaar nog als nieuw. De winterbanden heb ik weinig km mee gereden en bij verkoop ruim 60%. Ondanks het hoge gewicht gaan de banden dus lang mee, ik veronderstel door de zeer lineaire en gelijkmatige vermogens afgifte & het afremmen gaat ook gelijkmatig. Je anticipeert ook vanzelf meer als met een brandstof auto (bijna one pedal drive).
Problemen: op vakantie in DE kreeg ik bij parkeren weer een stuurslot storing melding (zie eerder verslag), maar tegelijk viel me op dat de storingsmelding daarbij nu vreemd aan/uit flipperde- haperde.
Bij terugkomst was de Ampera niet meer uit storing te krijgen, het even aan het stuur draaien en aan/uit zetten gaf nu geen resultaat.
Na overleg met ANWB bleek dat dit probleem zeldzaam is, maar wel bekend (en niet blijvend). Ik moest een zekering verwijderen om de computer te resetten en daarna konden we weer op weg (nooit meer gehad).
Verder gaf de stekker van de lader de geest net voor ik hem verkocht (het schakelaartje wat er in zit was stuk). Ik heb er maar een hele nieuwe aan gezet (stekkertje = + 75,- eurie! kassa!)
Als laatste kan ik melden dat op de (aluminium) motorkap rond 1 sproeiertje er een plekje van ~3 cm van binnenuit begon op te bubbelen. Geen grote issue, maar goed is het niet. Helaas Opel NL gaf (weer) niet thuis! Ondanks garantie op doorroesten. Echter mijn Opel dealer Havik (Stern) Wormerveer was het met me eens dat dit toch echt van binnen kwam en heeft uiteindelijk zelf maar gratis mijn klep opnieuw gespoten “hulde Havik”.
Wat ik wel heel “raar” vond is dat Opel NL wel netjes contact hield en navraag deed tot Havik het probleem had opgelost? Netjes, maar raar. Dat deed mij vermoeden dat ze toch iets bijgedragen hebben aan de reparatie, ondanks ontkenning in deze? Misschien dat ze het zo doen via/met de dealer om een juridische reden? Wie het weet, mag het zeggen.
Degenereren accu: Dat ik de auto kocht met 72.000 op de teller haalde ik ruim 50 a 55 km, in de winter wat minder. Bij 130.000k was het wel een paar km minder geworden maar eigenlijk nauwelijks merkbaar in het dagelijks gebruik. Er zijn Ampèra rijders die verder komen en ik heb wel eens een zuinigheidsrit gemaakt door de polder (in de slipstream van tractoren e.d. :-) ). En idd toen kwam ik een keer op ± 70 km (in de zomer).
Tot slot:
De Ampèra is een van de leukste zo niet de leukste auto waar ik ooit in gereden heb en daar horen ook premium merken bij. Het bijzondere karakter en het comfortabel rijden op stroom is me zeer goed bevallen.
Ook qua kosten was de Ampèra zeer gunstig.
Ik heb de Ampèra als een vrij probleemloze auto ervaren, goed er waren wat schoonheidsfoutjes, zoals de lampen en het plekje op de klep, maar het hele aandrijfsysteem en de accu waar je toch wat huiverig voor bent als je er als pionier instapt dat is gewoon goed. Dus alles bij elkaar en zeker afgezet tegen de toch nieuwe en gecompliceerde techniek, hulde GM.
Ik kan hem iedereen die kan leven met de beperkte achterbank ruimte en vooral veel regionale ritten doet dan ook van harte aanbevelen.
En nu dan? Het rijden op stroom is me zo goed bevallen dat (u raadt het al) ik een vol EV heb gekocht. Een bijna nieuwe (7600km) vrij zeldzame Mercedes B classe 250e. Je rijdt incognito EV, en ze staan bekend als betrouwbaar. Enige nadeel, slecht 135 ~175 km bereik (w/z).
Ik kwam echter met me Ampèra zo vaak (bijna) heen en terug op stroom met die slechts 50 Km dat ik het wel aandurf met 130 km. Weliswaar ook omdat me vrouw een zgan Honda Jazz heeft waar we naar uit kunnen wijken. Hierover tzt meer in een nieuwe review ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.