Opel Ampera (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ampera |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 27.000 km |
PreView Ampera na proefrit
- 27.000 km
Op zaterdag 23 juli 2011 mocht ik op uitnodiging van Opel Lease een korte proefrit maken met een pré productiemodel van de Ampera. Voor dit event waren ca 25 mensen uitgenodigd, zij hadden de eer om als eerste particulieren in Nederland met de Ampera te mogen rijden.
Omdat er veel zin en onzin over deze auto wordt geschreven leek het mij geen slecht idee een eerste, uiteraard beknopte, review te schrijven.
De uitnodiging kwam een week ervoor, het bleek dat de interesse overweldigend was. En dat voor een proefrit van 15 minuten! De ontvangst in Meerkerk was uitstekend, kop koffie, praatje, geen gepush over nu beslissen... relaxed dus.
Laten we beginnen met de negatieve punten. De afdekking van de kofferbak met een netje is te sober, diefstal gevoelig en deze auto onwaardig. Gelukkig zal het net naar verwachting in het productiemodel worden vervangen door een stevige oprolbare afdekking. De inhoud van de kofferbak is redelijk. Voor de leaserijder prima, voor een gezin met kinderen wordt de vakantiebagage een probleem.
Een ander negatief punt is de rubberen flap aan de voorkant onder de bumper. Deze is geplaatst ten behoeve van een zo laag mogelijke luchtweerstand maar het is simpelweg onmogelijk om zonder het wegdek te raken over een verkeersdrempel te rijden. Kwaad kan het niet maar het schrapende geluid is gewoon irritant.
Tot slot het gebruikte materiaal voor de middenconsole. Het komt op mij wat te kunststof over, te Ford zullen we maar zeggen. Dat is een kwestie van smaak maar ik ben er niet van.
De auto zelf, is hij mooi? Nadat ik hem in het rood had gezien op de AutoRai 2011, was ik op zijn zachtst gezegd niet enthousiast. Maar wat kan een kleur toch veel doen. De proefrit vond plaats in een wit model en ik vond hem gewoon prima, mooi zelfs, zeker de voor en zijkant. Achter vind ik hem persoonlijk wat minder. Maar goed, ook dat is smaak.
Dan het zitcomfort. Met mijn lengte van bijna 1.96 mtr. een belangrijk punt. Ik kan er kort over zijn, prima, geen enkel probleem. Voldoende been en hoofdruimte. De lederen stoelen voelen daarbij stevig aan met voldoende steun. Achterin zijn twee goede stoelen geplaatst. De instap achter is wat laag, aldus mijn maatje die mij vergezelde, maar het zitcomfort en de hoofdruimte zijn prima als je eenmaal zit. Het gegeven van de twee stoelen achterin, voor een derde plek is geen ruimte, is een punt dat voor sommigen een probleem kan zijn. Die ruimte is er overigens niet om dat deze nodig is voor het plaatsen van de accu's.
Laten we het hebben over de rijervaring. De Opelman, die als bijrijder mee ging, overhandigde de sleutels met een "ga je gang". Zoek het maar uit dus. Prima want ik kwam er snel achter dat dit een gewone auto is qua bediening. De sleutel kun je op zak houden. Je drukt op een start knopt en er gebeurt.......niets! Vervolgens, zet je net als iedere andere automaat, de aandrijving in de D stand, haal je je voet van de rem en geef je gas, niets bijzonders dus.
Maar dan, heel speciaal, je hoort absoluut geen enkel geluid, helemaal niets! En wat komt hij snel van zijn plek, zeker gezien zijn gewicht van ruim 1.700 kilo! De beschikbaarheid van de 370 Nm koppel op elk gewenst moment maakt het rijden daarbij heel erg bijzonder, sportief durf ik te stellen.
Na een kilometer of twee werd de auto in de modus gezet waarbij de accu's worden gespaard en de brandstofmotor aanspringt om energie te leveren aan de elektromotor. Ik heb het verschil niet gehoord, de auto is wat mij betreft uitstekend geïsoleerd.
Een aantal kilometers verderop, bij het volledig intrappen van het gas, uhh, energiepedaal, was de verbrandingsmotor wel duidelijk aanwezig. Je hoorde het toerental oplopen om de nodige stroom te kunnen leveren. Bij felle acceleratie is deze dus goed hoorbaar. Bij normaal rijden niet. Ik moet daarbij wel aanmerken dat wij geen snelweg hebben gereden.
Wat valt verder op? Bij het remmen merk je dat de auto zwaar is. Je moet wat harder doortrappen dan je normaal gewend bent. Storend vind ik het persoonlijk niet, hooguit even wennen. Ik kan niet beoordelen of het regeneratie effect hier mee te maken heeft. Wat steviger doortrappen op de rem gaf het gewenste effect, dit ging geleidelijk. Ik had dus niet het gevoel van een tweetraps remsysteem of zo.
Het rijgedrag vind ik uitstekend, hij ligt laag op de weg, wat een sportief gevoel geeft. Daarbij komt de auto zoals eerder gezegd echt altijd goed van zijn plek en hij stuurt prima strak de bochten in. Ik ben geen coureur dus overstuur en onderstuur gevoel laat ik maar aan de pro's over. Ik hou het bij bij prima rij en stuurgedrag.
Van alle snufjes moet je houden, er zijn geen klokken meer maar twee displays. Als gadget freak vind ik dat persoonlijk mooi maar er zullen berijders zijn die daar anders over denken. De informatie die op je afkomt is overweldigend en ziet er naar mijn mening grafisch fantastisch uit. De bedieningsknopjes op de middenconsole zijn wat klein maar prima bereikbaar.
Het oordeel op basis van een kwartiertje rijden.
Ik ben om. De minpunten zijn wat mij betreft overkomelijk, alhoewel ik hoop dat de flap onder de bumper wordt aangepast. Er staan gelukkig echter heel erg veel pluspunten tegenover. Het stille rijden. het weggedrag, de uitstekende zit, enfin ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het voordeel van super goedkoop rijden als je de auto gebruikt zoals hij bedoelt is. Voor de kritische lezers. Ja, ik denk ook dat dit een hit wordt voor leaserijders maar dat particulieren minder snel warm zullen lopen voor de Ampera. Voor hen zullen de aanschafprijs, de vier zitplaatsen en de beperkte bagageruimte een probleem kunnen vormen.
Voor mij als leaserijder, ook nog eens zonder kinderen, is het echter een uitstekende auto waarbij het voordeel van de 0% bijtelling eerlijkheidshalve ook zwaar meeweegt. Had ik hem ook genomen als hij in de 14% categorie was gevallen. Ja, ik denk het wel. De rijervaring is absoluut bijzonder en ik ben er van overtuigd dat Opel een hit in handen heeft. Zoals AW al schreef, deze Ampera is een revolutie op autogebied.
Ik ga dus rijden in een Ampera. Wanneer hij er begin volgend jaar is zal ik mijn ervaringen met de AW lezers blijven delen.
Aan het verbruik in mijn situatie, met een enkele reisafstand naar mijn werk van 60 km, zal ik veel aandacht besteden.
Ik hoop dat deze eerste, natuurlijk beperkte, rijervaring jullie enig beeld geeft. Mijn waarderingen heb ik gegeven omdat dat moest. Bekijk deze dus met die gedachte in het achterhoofd en met het gegeven van een korte proefrit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.