Opel Agila 1.0 Edition (2009)

autoreview

Opel Agila
Opel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel AgilaOpel Agila

Signalement

UitvoeringAgila 1.0 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst42.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar gereden

  • 8.500 km

In oktober 2009 hebben we als tweede auto een Agila gekocht, een zwarte met 1.0 literblok. We rijden er nu een jaar mee. Veel ritjes in de stad, maar ook langere ritten binnen Nederland worden met deze auto gemaakt. Het is nu tijd om de ervaringen te delen.

De Agila heeft natuurlijk een zusje, de Suzuki. Feitelijk is de Agila gewoon een Suzuki. Alle hendeltjes, knopjes etc zijn niet zoals we van Opel gewend zijn, maar zijn typisch Japans. De Agila is dan ook gewoon een Suzuki met een Opel-logo op de neus. Natuurlijk zijn er wat cosmetische verschillen, maar deze zijn klein.

De stoelen zitten goed en zijn prima te verstellen. Vooral de ruimte in de auto valt op. Ondanks de compacte buitenafmetingen is de auto ruim van binnen. Wij zijn allebei ongeveer 190 cm lang maar kunnen prima in de auto zitten, met voldoende ruimte tussen hoofd en plafond. Zelfs met 2 passagiers op de achterbank gaat het prima. De binnenruimte is dus optimaal benut.

Wij hebben een 5 deurs Agila. Makkelijk voor passagiers, maar ook voor de boodschappen. De laadruimte achter de achterklep is namelijk nogal beperkt, zeg maar gerust minimaal. 2 Kratjes bier passen niet.... Dus gaan de boodschappen vaak (ook) op de achterbank. Dat kan prima.

In tegenstelling tot de Astra (my 08) heeft de Agila voldoende opbergvakjes voorin de auto, bekerhouders, etc. Prima!

Vanaf dag 1 ervaren we een probleem met de Agila. Hij start slecht. Zelfs als de vorige rit is gereden zonder radio aan, zonder verlichting, zonder airco, kan het best zijn dat 5 minuten na het uitschakelen van de motor het even duurt voordat de auto start, 10 seconden hoesten en pruttelen van de motor komt regelmatig voor. Dit schijnt vaker voor te komen bij de Agila. De dealer heeft er in ieder geval geen oplossing voor. Wij overwegen binnenkort eens bij een niet-Opel-garage hier naar te laten kijken.

Verder kraakt het koppelingspedaal, eveneens een probleem dat vaker voorkomt bij de Agila. Hier geldt wederom: de dealer kan niets vinden, wij laten het binnenkort elders nog eens nakijken.

De lakkwaliteit valt ons tegen. De lak beschadigt snel (steenslag, krasjes), veel sneller dan de lak van de Astra (die we veel vaker gebruiken). Regelmatig nakijken en bijwerken dus.

Het verbruik van de auto is redelijk. 1 op 12-13, bij 75% stadskilometers.

De Agila is zeker de aankoop waard, een prima auto, waar je ook weer niet te veel van moet verwachten. Het blijft immers een compact stadsautootje met een 1 liter 3 cilinder motortje.

we rijden door

  • 12.500 km

De auto heeft een beurt gehad. Niets bijzonders geconstateerd. Alles functioneert naar behoren, niet boven maar ook niet onder verwachting. Het is en blijft een prima auto voor erbij, als tweede auto. Voordeel van de 5-deurs variant is de makkelijke toegang van de achterbank, handig met (kleine) kinderen en autostoeltjes.

we rijden rustig door

  • 39.000 km

De Agila is bijna 6 jaar oud. Heel recent is het onderhoud uitgevoerd. Een kleine beurt, geen bijkomstigheden. De Agila wordt door ons vrijwel alleen binnen de stad gebruikt, voor korte ritjes (boodschappen, kinderen brengen/halen etc). Dat doet hij prima. We klagen niet. De auto is betrouwbaar. Het verbruik ligt rond 1:14. Gezien de wijze waarop wij hem gebruiken (korte stadsritjes van gemiddeld 5-6 km) prima.

weer een jaar verder, wel wat problemen

  • 42.000 km

De agila wordt weinig gebruikt en dan vooral binnen de bebouwde kom. Het afgelopen jaar hebben zich enkele storingen/problemen voorgedaan:

- hitteschild van de uitlaat is er af gevallen (kosteloos hersteld door een lokale garage);

- auto start niet. ANWB er bij. Brandstofpomp werkte niet. Tik met de hamer en vervolgens geen probleem meer.

- onderhoudsbeurt in september. Koste ruim € 400. Remvloeistof was aan vervanging toe. Een schokbreker achter bleek kapot en is vervangen.

We rijden weer een jaartje verder. Het valt tegen dat ondanks de weinige kilometers en het rustige rijden er toch de nodige mankementen zijn.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.