Nissan X-Trail 2.5 Luxury (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | X-Trail 2.5 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 76.500 km |
KM-stand laatst | 76.500 km |
Review vanaf Maart 2011 tot Maart 2023
- 76.500 km
Van Maart 2011 tot Maart 2023
Gekocht met 76.000 km Aanschafprijs € 10.999,- bij Autobedrijf Wil van der Tol in Kamerik.
Met de proefrit zag ik de originele cassetteradio er nog in zat (En die waren toen al niet meer te koop) bleek dat de kofferbak vol lag met vier stalen velgen en spatbord caravan spiegels uit de 70-er jaren. Ik werd met starten verwelkomd met een donkere roffel van de gretige motor. Wat een power. Aangeschaft met een half jaar Bovag Garantie. Wel gelijk de radio laten vervangen bij een dealer voor een Pioneer met cd en USB, dan kon de stuurbediening ook aangepast worden (300 Euro). Ook 1 nieuwe Bridgestone Dueller gekocht (130 Euro) en de reserveband laten wisselen. Nu zaten er twee nieuwe banden op de voorwielen. Na drie maanden de eerste lange rit met de caravan naar Franrijk. Wat een verschil met de vorige Auto (Nissan Primera 2 liter) De Xtrail heeft totaal geen moeite met de hellingen. Bij 4500 toeren is hij al op zijn maximum vermogen.
Na 4 maanden en ongeveer 80.000 km ging het linker voorwiel ruisen. Dat bleek het wiellager en werd gerepareerd onder de bovag garantie.
Bij 85.000 km 4 x Bridgestone Blizzak Winterbanden bij de Fastfitter aangeschaft. (525 euro). En hebben we de eerste beurt uit laten voeren bij de Nissan Dealer. Dat viel wel tegen de remblokken moesten voor en achter worden vervangen. De tussenbakolie werd ook ververst en ook de multiriem was aan de beurt. Bijna 1000 euro.
2012 : Kmstand 96.000 2 x Bridgestone Dueller (260 Euro) Bij een km stand van 100.000 ging het rechter voorwiellager ook ruisen. Dat werd ook niet goedkoop, omdat de ABS sensor ook vervangen moest worden.(Bijna 900 euro)
2014 : Bij een kmstand van 122.000 heb ik klachten gekregen over het olieverbruik. Ik had goedkope olie gekocht en ik heb toen tussen de beurten laten verversen en oliefilter. (Dealer 130Euro !) We gaan naar Kroatie met de caravan. Olie verbruik blijft stabiel 1 liter op de 3000 km, ik moet wel bijvullen, maar dat doe ik met dezelfde olie 5W40 van Elf. Pas na de Kroatie reis moet ik de olie bijvullen. Bij een Camping in Oostenrijk hebben we op de heenreis een te scherpe haarspeldbocht gemaakt, met als gevolg dat de stroomkabel is afklemd. Dat veroorzaakte sluiting. Er moest een nieuwe kabelboom in naar de Jeager stekker (ongeveer 500 Euro). Ook moest bij kmstand 130.000 de airco condensor worden vervangen (ongeveer 500 euro). Kmstand 135.000 tussendemper vervangen (Fastfitter 300 euro)
2016 : Bij kmstand 148.000 bleef in de vorstperiode een achterrem vastzitten op de geleidepennen. Nieuwe blokken achter na 65.000 km (200 Euro )
2017 : Kmstand 162.000 beurt de dealer ging over naar 5W30 olie. Het olie verbruik verdubbelde naar 1 liter op de 1250 km. Kmstand 163.000 : Nieuwe remschijven voor en blokken. Ook werd de multi- riem vervangen (na 80.000km) Bij de Fastfitter laten doen (rond de 500 euro) Kmstand 167.000 krukassensor laten repareren (400 Euro). Kmstand 170.000 Tussendemper (Fastfitter 300 Euro)
2018 : Bij 177.000 km overgegaan naar onderhoud bij de dorpsgarage, op mijn eigen verzoek 10W40 olie gaan gebruiken. En het olieverbruik werd weer 1 liter op de 2500 km.
Bij een kmstand van 182.500 ging de kachelsensor stuk (dealer 200 Euro). Ook was de VDO Cruise control stuk (achteraf ingebouwd door 1e eigenaar) Dit kon zowel de Merkdealer als de dorpsgarage niet repareren. Een Auto Elektrotronica Inbouw specialist kreeg het wel voor elkaar (130 Euro). Echter bij 183.000 km hadden we storing met 1 bougie van cilinder 2. Nieuwe bougies laten monteren (75 Euro). (Het kon te maken hebben met het hoge olie verbruik)
2019 : Bij een kmstand 199.500 de Bridgestone Duellers vervangen (ongeveer 70.000 km meegegaan) voor 4 Falken zomerbanden (330 Euro) Ik wissel elke winter zelf de banden.
2020 : Bij kmstand 205.000 stuurkogel links laten vervangen (150 Euro). Kmstand 215.000 aan drijfashoes rechts voor (150 Euro). Kmstand 218.000 4 winterbanden vervangen. (50.000 km meegegaan) Gekocht bij BandenXL (330 Euro 2 x 6 mm en 2 x 7 mm Michelin Alpine)
2021 : Km stand 220.000 stuurkogel rechts laten vervangen (150 Euro). Inmiddels is de E10 op de markt gekomen en de auto moet er op kunnen rijden zonder problemen. Maar ik heb ervaren dat hij een paar maal slecht wilde starten en hij ging ruwer stationair lopen. Vanaf 224.000 km toch maar de duurdere E5 gaan tanken. Kmstand 226.000 storing ERG klep (laten reinigen 50 euro) Kmstand 237.000 aandrijfhoes linksvoor en de tussendemper gelast (200 Euro).
2021 : Kmstand 249.000 nieuwe remblokken achter (101.000 km meegegaan!) + nieuwe remschijven achter (300 Euro). Kmstand 255.000 Airco laten bijvullen (75 Euro)
2023 : Kmstand 261.000 draagarm rechtsvoor vervangen (440 Euro).
Het was een hele fijne auto en een heel goede trekauto. Maar omdat de koppeling nooit is vervangen en er nog meer reparaties aankomen wordt het tijd om in te ruilen. Ook het verbruik 1 op 10/11 snelweg, en 1 op 7/8 met de caravan gaat erg duur worden met de E5 (we hebben heel Europa doorkruist met de caravan van ongeveer 1300 kg en ook vaak met een aanhanger van 1000 kg)
Kmstand 263.000 auto ingeruild na 13 jaar. (Ik kreeg er nog 2000 euro voor.) voor een Toyota Rav4 Hybrid 4wd. Ondanks het olieverbruik (dat constant bleef op ongeveer 1liter op 2500 km) heb ik geen reparaties boven de 500 euro gehad. Alleen de eerste 2 jaar tikten eerste dealerbeurt en de wiellager reparatie bijna de 1000 euro aan. Dus na 187.000 km mag hij met pensioen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Lezersreacties (0)
Reageren