Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta (2019)

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta (2019)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 140 Acenta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst18.800 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 2.710 km

Na zo'n 14 jaar Mitsubishi (Lancer, Outlander Sport en 2x ASX) ben ik overgestapt op de Nissan Qashqai.
Belangrijkste reden voor de overstap waren de te trage acceleratie en matige wegligging van de ASX.
Mitsubishi heeft op dit moment geen (andere) modellen die aan mijn eisen voldoen.

Omdat ik de Nissan Qashqai nog maar kort in bezit heb, kan ik op dit moment alleen wat eerste indrukken geven.

Pluspunten:
-De auto rijdt heerlijk.
-Motor reageert vlot op het gaspedaal en het motorgeluid wordt door de goede geluidsisolatie op een heel aanvaardbaar niveau gehouden. Alleen bij snel optrekken is de motor duidelijk hoorbaar.
-De wegligging is goed.
-De besturing gaat licht en prettig.
-Het verbruik is tot nu toe netjes (gemiddeld 1:16, maar ik zal de komende tijd de verbruiksmonitor bijhouden zodat een completer beeld ontstaat).
-De stoelen zitten prettig en hebben voorin een goed instelbare lendensteun.
-Geluid van de audio is kwalitatief goed.

Minder tevreden ben ik over de volgende aspecten (maar dat is deels persoonlijk):
-De automatische handrem is moeilijk los te krijgen. Handmatig uitschakelen voor het wegrijden helpt alleen als je vooruit wegrijdt, maar bij achteruit de uitrit afrijden blijft de handrem nog lang strak erop staan en tilt de auto zelfs een stukje omhoog. Zal wel veel slijtage aan de remblokken/schijven geven vrees ik. Ik mis nu al de "ouderwetse" handrem!
-Op klinkerwegen zijn diverse rammeltjes te horen.
-De bedieningsknopjes op het stuur zijn erg klein (te klein voor mijn dikke vingers), waardoor ik vaak net de verkeerde indruk.
-Het is erg wennen dat je bij elke rit de cruisecontrol opnieuw moet inschakelen. Bij mijn vorige auto's bleef die ingeschakeld zolang je hem niet zelf uitschakelde (ging dus bij elke rit vanzelf weer aan, zodat je alleen de snelheid hoefde vast te klikken. Bij Nissan moet je hem elke keer eerst aanzetten voordat je de snelheid kunt vastklikken; niet dramatisch, maar wel erg wennen).
-De inhoud van de kofferbak is me erg tegengevallen, vergeleken bij de Mitsubishi ASX. Ogenschijnlijk lijkt het verschil klein, maar in de praktijk kan er heel veel minder in de kofferbak van de Qashqai dan van de ASX.
- In de kofferbak zitten aan de zijkant bakjes voor kleine spullen. Helaas verdwijnt de inhoud daarvan tijdens het rijden onder de afdekplaat. Was handiger geweest als aan de zijkant van de bakjes een schotje had gezeten, zodat de spulletjes in de bakjes bleven i.p.v. onder de afdekplaat te verdwijnen.
-Heel irritant is dat de cd-speler automatisch gaat afspelen zodra je de autodeur ontgrendelt, zelfs als je bij de laatste rit de audio had uitgeschakeld. Het lijkt mij dat de audio dan pas weer in werking hoort te treden als je de audio zelf weer inschakelt, maar niet uit zichzelf! Nog gekker: soms begint de cd af te spelen zodra ik de auto afsluit. Ik moet dan weer de auto in om de cd uit de speler te halen anders stopt hij er niet mee. Een echte oplossing is er volgens de dealer niet. Heel raar!

Totaalbeeld: vanwege de bovengenoemde minpunten heb ik voor comfort 1 ster minder gegeven. Vanwege deze minpunten twijfel ik sterk of ik weer een Qashqai zou aanschaffen (daarom voorlopig maar op "misschien" gezet).

Los van deze minpunten vind ik deze Qashqai over het algemeen een heel prettige rijdersauto, zowel in stadsverkeer als op langere afstanden.

Over de onderhoudskosten en betrouwbaarheid kan ik op dit moment nog geen oordeel geven, maar omdat ik verplicht sterren moet toekennen, geef ik het voordeel van de twijfel. Ik hoop echt dat deze auto net zo betrouwbaar blijkt te zijn als de probleemloze Mitsubishi's die ik heb gehad.

Als ik de auto wat langer in gebruik heb, hoop ik meer te kunnen melden en zal ik een nieuwe review schrijven (bijv na de 1e servicebeurt).

Eerste servicebeurt

  • 14.341 km

Eerste servicebeurt (basisbeurt) gehad bij de dealer. Totale kosten € 261,13
De auto rijdt nog steeds goed; prettig motortje en goede wegligging. Geen bijzonderheden geconstateerd.

Slechts één probleempje gehad: van tijd tot tijd wilde de auto niet meer op stuurslot en ook de portieren konden dan niet meer worden afgesloten. Dealer kende dit probleem niet en heeft het stuurslot gesmeerd; probleem lijkt vooralsnog opgelost.

Verbruik is netjes. Over de eerste 14.000 km gemiddeld ruim 1:16,2. Daarbij is wel van invloed dat het verbruik de eerste paar duizend km hoger lag en later steeds zuiniger werd. Bij bij lange afstanden en netjes aan de limiet van 100 km houden komt het verbruik inmiddels veel gunstiger uit. Zelfs een keer 1:20 gehaald! Nette waarden voor een auto van dit formaat.

Wat betreft de minpuntjes die ik in mijn eerste review heb genoemd kan ik melden dat het probleem met de automatische handrem na een paar duizend kilometer vanzelf is opgelost. Kennelijk moeten de remblokjes eerst wat afslijten voordat het goed werkt. Toch blijf ik persoonlijk voorkeur houden voor een traditionele handrem. De overige genoemde punten uit mijn eerste review blijven bestaan.

Slechte ontwikkeling door Nissan Nederland

  • 18.800 km

Na de eerste nachtvorst wilde de auto niet starten. Accu bleek leeg, ondanks dat ik de auto regelmatig gebruik ook op langere ritten. Onbegrijpelijk.

Wat echter veel beroerder is: ik heb deze auto bij een plaatselijke dealer gekocht omdat ik er sterk aan hecht een betrouwbare garage in de buurt te hebben met korte lijntjes en een prettige persoonlijke benadering.
Nissan heeft deze dealer echter ruim een maand geleden het dealerschap ontnomen vanwege een reorganisatie in het dealernetwerk. Nissan zegt in onderhandeling te zijn met een nieuwe regiodealer, maar tot op heden is daar niets over bekend gemaakt. Voor service en garantie verwijst Nissan mij intussen naar een andere dealer. Echter de dichtstbijzijnde dealer zit op 3 kwartier rijden (dus heen en terug 1,5 uur rijden)! Ik vind dit onaanvaardbaar. Waarom zorgt Nissan niet eerst voor een nieuwe dealer in mijn omgeving voordat ze de samenwerking met de oude dealer beëindigen of desnoods de oude dealer als servicepartner aanhouden voor lopende garantiekwesties en onderhoud? Ik ben echt niet van plan voor elk garantie dingetje zo'n afstand af te leggen.
Het is duidelijk dat Nissan deze reorganisatie doorvoert zonder ook maar op enige wijze het klantbelang in het oog te houden.

Ik wil dit als signaal afgeven aan ieder die overweegt een Nissan te kopen en belang hecht aan een dealer in de nabijheid; de komende tijd schijnt Nissan van nog veel meer dealers afscheid te willen nemen, zodat er slechts een paar grote spelers overblijven. Dus weet waar je aan begint.

Ondanks de zeer hoge afschrijving over het 1e jaar heb ik vanwege het bovenstaande nu de Qashqai vervroegd ingeruild voor een Suzuki S-Cross, zodat ik voor zowel service als garantie gewoon bij de plaatselijke dealer terecht kan.

Er komen voor de Nissan q.q. dus geen verdere reviews meer van mij (en Nissan is definitief een klant kwijt).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.