Nissan Qashqai 2.0 dCi 2WD Tekna (2007)

autoreview

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai

Signalement

UitvoeringQashqai 2.0 dCi 2WD Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 135.000 km

Auto heeft prima rijeigenschappen iets meer richting terreinwagen door hogere zwaartepunt. Het weggedrag is goedmoedig, bij drempels met lege auto wat springerig.

De besturing en stuurbekrachting prima, rond de middenstand vraagt de auto soms lichte correctie, doch niet storend indirect. Auto heeft bij een wat snel ingereden bocht, lichte neiging tot onderstuur. Heeft fors acceleratievermogen, zo fors dat je bij langsgroeven en/of nat wegdek de auto koers voelt zoeken, echter alles beheersbaar en indien nodig zal de ESP dan ingrijpen.

Koppeling vrij licht te bedienen, aangrijpingspunt soms wat moeilijk aan te voelen, blijkt ook een kwestie van gewenning te zijn.

Schakelen, vrij direct, met een zeer korte eerste versnelling en een overdriveachtige 6e versnelling.

Het zitcomfort uitstekend, ook tijdens lange ritten. Stoelen met goede zijdelingse steun, goede lendeverstelling en een uitstekende zitpositie achter het stuur. Door de hogere bodemvrijheid en hogere stoel ontstaat een hoge instap en hoge zithoogte, hetgeen erg confortabel is.

Airco werkt naar behoren. De links/rechts gescheiden klimaatregeling, lijkt meer een verkoopargument op papier en is in effect nauwelijks merkbaar.

Instrumenten; door de wat grove schaal indeling is de snelheidsmeter, wat moeilijker exact af te lezen. Boordcomputer is vanwege kleine tekenweergave moeilijk afleesbaar. Ook de tekengrote van de toetsten van airco en ruitverwarming is zeer klein en moeilijk afleesbaar. Met leesbril welliswaar beter leesbaar, hetgeen mijnsinziens echter niet nodig zou moeten zijn.

Na aanschaf van een Tom-Tom, blijkt de snelheids meter een ongeveer 7 tot 8% hogere snelhied aan te geven dan die in werkelijkheid gereden wordt, aangenomen dat Tommy de juiste snelheid aangeeft?

De twee liter dieselmotor, 150 PK, is weliswaar hoorbaar bij acceleratie aanwezig, doch niet storend. Heeft flink vermogen. Gezien dat flinke vermogen is de auto gemakkelijk in hoge versnelling te rijden en bij een constante snelheid 5e versnelling omstreeks 85 km, 6e versnelling kort voor de 120 km rond de 2200 toeren erg stil. Een prettige soepele motor.

Bij hoofdzakelijk gebruik op 80 km. wegen, gemiddeld verbruik na 20.000km teruggelopen tot 6.5 L per 100 km. Dit met een beheerste rechtervoet.

Alhoewel afhankelijk van de rijstijl en bandenmerk, vertoont de banden slijtage geen bijzonderheden. Met banden wisselen van voor na achteren bij omstreeks 12000 en 24000 km, resteert rondom nog tegen de 5 mm. profiel.

Caravantrekker:
Formidabel met caravan Fendt 450 QB, van omstreeks 1200 kg aan de haak. Uitstekende acceleratie, goede stabiliteit. Zorgvuldige belading en voldoende kogeldruk blijven vereist.
Het traject Verviers>Trier is op enkele uitzonderingen na geheel in de 5e versnelling te rijden, bij een snelheid van omstreeks 90 tot 95 km per uur. Gemiddeld verbruik met caravan op dit traject 10.2 L per 100 km.

PROBLEMEN

  • 135.000 km

Eerder een hinderlijk kraakje aan de achterzijde, bleek voort te komen uit te veel speling in de achterklep en het slot van de achterklep. Was d.m.v. bijstellen afstandsrubbers in de achterklep en een likje vaseline in het slot in enkele minuten opgelost. Verder geen kraakjes of rammeljes.

Bij 62000 km. Uitval crusecontrole en storingsmelding motormanagement, (oranje aanduiding) bij uitlezen werden vier storingsmeldingen geconstateerd. Auto is m.u.v. crusecontrole normaal oprationeel.
Bleek een regeneratieklep te zijn in het systeem dat uitlaatgassen terugvoert naar het verbrandingssysteem van de motor. Schijnt een van de zwakke punten te zijn bij de huidige generatie schonere dieselmotoren. Euvel werd onder garantie gerepareerd. Bij deze gelegenheid werden ook de achterschokdempers onder garantie vervangen.


Standaard zijn banden Bridgtone Dueler sport gemonteerd. Na 55000 km en nog omstreeks 3 tot 3,5 mm profiel, worden deze banden wat hard en is er wat trilling bij 120 km. p.u. ook na uitbalanceren.

Bij vervanging Michelin gemonteerd, prima wegligging iets hoger verbruik.

Inmiddels 108000 km. Behalve af an toe een klein piepje of rammeltje geen enkel probleem.

Inmiddels 135000 km. Geen verdere problemen.

-

Nog steeds tevreden.

  • 135.000 km

Inmiddels 135000 km. gereden.

Het blijft een heerlijke auto om in te rijden.

  • 135.000 km

Behalve een klein piepje of rammeltje dat vanzelf weer over gaat geen enkel probleem.

Auto enige maanden geleden ingeruild, de volgende Qashqai wordt binnenkort afgeleverd, dit keer vanwege te verwachten kilometers in relatie tot exploitatiekosten gekozen voor een 2L benzine. Bij inruil geschatte leveringtijd 4 tot 6 maanden voor de nieuwe auto. Enkele maanden na de inruil bleek dat Nissan de 1.5 L diesel en de 2 L diesel gaat vervangen. Voor beide auto's komt één 1.6 L diesel 130 PK in de plaats, laatgenoemde met gunstige verbruikscijfers en een groen B label. Wijziging naar dit type was niet mogelijk te meer daar verwacht wordt dat dit model pas medio 2012 op de markt komt.

-

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.