Nissan Qashqai 2.0 Acenta (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 2.0 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 167.000 km |
KM-stand laatst | 214.000 km |
Nog steeds dik tevreden
- 186.000 km
Ik heb de QQ met CVT automaat inmiddels ruim een half jaar en ben nog steeds dik tevreden. Ik wilde bij aanschaf perse een ruime betrouwbare SUV/crossover met hoge instap en automaat. Ik rijd dagelijks zo'n 100Km in druk woon-werk verkeer. Haasten heeft weinig zin, dus comfortabel en relaxt rijden was de reden dat ik voor een CVT automaat koos.
Het brandstofverbruik voor zo'n grote auto met 2.0 automaat valt mij eigenlijk best mee, maar je rijd ook geen CVT voor het sportieve rijgedrag. Bij lagere temperaturen is het verbruik iets hoger, maar valt nog steeds mee.
De uitrusting is meer dan compleet. De stoelen zijn prettig-hard, en bieden goede steun. Alle luxe is aanwezig, inclusief gescheiden climatecontrol voor bestuurder en passagier. De cruisecontrol laat zich erg nauwkeurig regelen, en de bluetooth radio werkt ook prima. Ook de sensoren in de achterbumper werken perfect.
Deze zouden overigens aan de voorkant ook wel prettig zijn. De voorkant van de auto is moeilijk in te schatten, en lijkt veel groter dan hij is.
Wat ik wel ontzettend jammer vind zijn de "verchroomde plastic" deurklinken aan de binnenzijde. Deze bladderd bij meerdere QQ's van dit bouwjaar af, en dan haal je jou handen open aan de scherpe randen.
Op de snelweg hoor ik nu wel meer geluid van de banden op het asfalt. Ik weet niet of dit komt doordat ZOAB zo grof is, een andere bandenkeus beter zou zijn, of de constructie van de wielophanging meer geluid doorgeeft. Of gewoon een luxeprobleem omdat de motor zo stil loopt.
Uiteindelijk ben ik dik tevreden, en vind het ook nog steeds een prachtige wagen om te zien. Deze week krijgt hij een beurt, en word helemaal nagekeken voordat het écht koud wordt. Ik ben benieuwd of er dan nog verrassingen zijn.
Probleempjes
- 197.000 km
Sinds enkele maanden had ik wat vreemde problemen met de cruisecontrol die uitschakelde als ik mijn knipperlicht naar links aan zette. Bij het remmen ging ook het knipperlicht branden, en die brandde op zijn beurt wat zwak. Na wat googlen vond ik meerdere dergelijke problemen die duidelijk wezen naar de slechte massa in de stekker van het linker achterlicht. Eenmaal alles gedemonteerd en.... ja hoor. Er was zelfs al eens driftig gesoldeerd aan een nieuwe massadraad. Ik heb het met een kroonsteentje provisorisch gerepareerd, en probleem was opgelost. Aangezien het de massa is zal het niet snel sluiting maken. Binnenkort zal ik er een nettere verbinding maken in plaats van dat soldeer bak en braadwerk.
Hoe zit dat eigenlijk met die CVT
- 212.000 km
Inmiddels weer een jaartje verder ben ik nog steeds tevreden, al vind ik de nieuwe Qashqai ook wel prachtig.
Pas geleden ook voor het eerst een andere Qashqai in dezelfde mooie blauwe kleur zien rijden.
Ik rijd nu al een tijdje in deze auto, maar vroeg mij nu toch af hoe dat zit met een CVT, omdat mijn QQ wel schakelt, en ook handmatig kan schakelen met 6 versnellingen. Maar een CVT is toch zo'n traploze DAF automaat? Hoezo traploos maar toch schakelen?
Het is dus inderdaad een CVT zoals dat ooit door DAF verzonnen is, maar Nissan heeft daar een ingenieus snufje ingebouwd waardoor de CVT met stappen schakelt en dus ook het toerental varieert als bij een schakelende automaat, maar zonder de schokken.
De automaat vind ik top hoor, en nog steeds dik tevreden. Okay, het is geen racemonster dat uitnodigd om hem eens flink op zijn staart te trappen, maar dat is ook zinloos in het drukke verkeer waar ik dagelijks in rijd.
Het brandstofverbruik is ook prettig voorspelbaar. In een grafiek gaat het verbruik op en neer met de buitentemperatuur. Ik gebruik een app voor het verbruik, en daar is het duidelijk te zien.
Afscheid
- 214.000 km
Nu is dan toch het moment gekomen om afscheid te nemen van de QQ, en moet hij plaats maken voor een andere. Dit word geen QQ maar een hybride die zuiniger is en meer luxe bied. Toch wil ik dit geen minpunten noemen.
Wat ik zeer zeker zal missen zijn:
* Fijne hoge instap, en zitpositie.
* De automatische CVT en cruisecontrol die erg soepel en nagenoeg onvoelbaar werkten.
* Het mooie stoere uiterlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
