Nissan Qashqai 1.6 Acenta (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Qashqai 1.6 Acenta |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 94.000 km |
De eerste beurt
- 15.136 km
De eerste 15.000 kilometer met de Qashqai zijn een feit. Nadat ik 3 jaar Opel Astra en daarvoor 3 jaar Opel Corsa gereden had in de lease, is de keuze in 2008 gevallen op de Nissan Qashqai. Voornamelijk vanwege de hoge zitpositie, het uiterlijk, de ruimte, het uitrustingsniveau en dit alles in combinatie met de gunstige prijs.
Ik heb wel een aantal maanden moeten wachten op de auto. Begin september heb ik hem besteld en 9 februari is 'ie geleverd. Ik heb gekozen voor de 1.6 acenta uitvoering (1.6 vanwege mijn leasebudget) met als extra opties een glazen panoramadak, ESP en zwarte velgen in combinatie met de pure white metallic lak. Overall echt een chique bak!
De eerste maanden verliepen eigenlijk probleemloos. Het viel me op dat de auto erg lekker rijdt. Natuurlijk is de wegligging minder dan mijn strak geveerde Astra die op 16 inch lichtmetaal stond, maar de ruimte en de hoge zitpositie maken veel goed en ook het rijcomfort is heel aardig. Wat me wel direct opvalt is dat de motor rumoerig is, vooral op de snelweg maakt die flink wat herrie, wat ook komt omdat hij bij 120 km/u al ongeveer 3500 toeren maakt in zijn vijfde versnelling.
Ik heb een proefrit gemaakt in een tweeliter versie met een zesbak. Die zesde versnelling mis je hier echt, dat had echt een verschil gemaakt in motorgeluid en daarnaast schakelt de vijfbak hakerig en houterig als je hem vergelijkt met de korte soepele slagen die de 6 bak maakt.
De afwerking is op zich heel erg netjes, al vind ik het hard kunststofgehalte wel erg hoog. De feel van de bedieningsknoppen en de vormgeving van het dashboard zijn daarentegen wel helemaal in orde en erg netjes. Daarnaast is de auto ook erg compleet voor zijn prijsklasse: gescheiden dual zone climate control, boordcomputer met elektronisch motoroliepeil, audiosysteem met 6 speakers, geïntegreerde bluetooth carkit en iphone aansluiting waren allemaal standaard. Dat was op de Opel destijds wel anders.
De zwarte velgen zijn een smaakkwestie. Ik vond het erg mooi. De meerkosten bij de dealer in Rotterdam waren 800 euro tov de normale 17 inch velgen. Wat me wel tegenviel is dat achteraf bleek dat de dealer de standaard velgen gewoon zwart heeft laten spuiten bij een autospuiter. Dit was dan ook nog eens op de verkeerde manier gedaan (geen poedercoating toegepast) waardoor de verf of de velgen al vanaf week 1 begonnen te bladderen. Dat ziet er erg armoedig uit. Nadat de auto een week bij de dealer is geweest om dit op te lossen is er een nieuwe set velgen gemonteerd die naast spuitwerk ook van een harde PU lak voorzien is. Dit blijkt overigens geen oplossing. De velgen zijn inmiddels weer verveloos na drie keer winterbanden wisselen en enkele tienduizenden kilometers verder. De dealer in Rotterdam gaf verder niet meer thuis.
Voor de eerste beurt waren er niet echt problemen met de auto. Er was een terugroepactie voor het kofferbakslot wat kraakte en bij de beurt bleken beide schokbrekers achter kapot te zijn. Volgens de dealer een euvel wat vaker voorkwam. Deze zijn netjes onder garantie vervangen.
Wat me wel bevreemd is dat de auto flink wat olie verbruikt. Per 5000 kilometer moet er ruim een liter olie bij. In overleg met Nissan Nederland is een onderzoekje gestart om te kijken of er sprake is van garantie en nader onderzoek naar de oorzaak. Hiervoor moet ik nu elke 1000 kilometer bij de dealer langsrijden die dan de olie bijvult en noteert wat er bijgevuld moest worden.
30.000 kilometer achter de rug
- 31.453 km
Inmiddels alweer 30.000 kilometer achter de rug. Weinig bijzonderheden te melden. De Qashqai doet zijn werk goed, zonder al te veel problemen. Alleen het olieverbruik blijft bovengemiddeld en dus een aandachtspunt van zowel de dealer als de importeur.
Verder valt me op dat de bluetooth carkit soms zonder vooraankondiging de verbinding verbreekt of dat de verbinding erg slecht is.
Maar goed, dat is slechts af en toe.
De Qashqai bevalt tot nu toe echt prima.
60.000 kilometer verder
- 60.000 km
Ook nu nog veel plezierige, comfortabele kilometers achter de rug met de Qashqai zonder echt noemenswaardige problemen.
Ik ben nog iedere dag blij met mijn keuze. Je krijgt zeker voor het bedrag wat 'ie kost een enorme value voor money.
Het olieverbruik is inmiddels minder geworden en ook geen aandachtspunt meer van de dealer of importeur. Ik vul nu 2 liter bij per 15.000 kilometer en dat valt binnen de normen van de dealer en importeur. Ik vind het zelf nog steeds vreemd, aangezien ik nog nooit, met geen enkele auto (diesel of benzine) een druppel olie bij heb hoeven vullen. Ik vraag me ook wel eens af waar die 2 liter olie blijft. Maar goed, de dealer heeft me gerustgesteld dat het geen probleem is.
De laatste loodjes
- 94.000 km
Inmiddels is de auto alweer aan vervanging toe. De auto gaat vervangen worden door een nieuwe lease auto. Dit keer een auto uit de 20% bijtellingscategorie en ook geen Nissan meer. Het wordt een Volvo V40 vanwege zijn sublieme rijeigenschappen in combinatie met zijn milieuvriendelijke karakter.
Maar goed: de Nissan. De afgelopen 30.000 kilometer toch wel wat serieuze problemen gehad met de Nissan en hij heeft me zelfs een paar keer in de steek gelaten.
Allereerst heeft hij bij koudere temperaturen startproblemen. Hij wilde eerst een aantal keer helemaal niet starten waarna de dealer de accu vervangen heeft. Dit lostte het probleem helaas niet helemaal op. Het valt me op dat de accu bij koudere temperaturen bovengemiddeld veel spanning verliest waardoor hij gewoon moeilijker start. Lekstroom misschien?
Daarnaast was er nog een terugroepactie voor de brandstofpomp die zelfs brand zou kunnen veroorzaken. Missschien wat overtrokken van de importeur, maar ik heb hem toch maar even laten vervangen.
Ook de stuurkolom had een probleem waarvoor een terugroepactie georganiseerd werd. Deze is nagekeken en er is een onderdeel vervangen.
Wat me ook bevreemde is dat bij regulier onderhoud bleek dat de fuseekogel bijna helemaal doorgescheurd was. De dealer heeft hier geen verklaring voor. Het moet gewoon niet kunnen eigenlijk. De fuseekogel is samen met de draagarmen vervangen.
Buitenom deze problemen die voor zover mogelijk keurig verholpen zijn rijdt de auto nog steeds erg lekker en ben ik er eigenlijk ook erg tevreden over.
Toch denk ik dat een lagere auto met een betere wegligging beter bij mij past. De 1.6 motor in de Nissan is daaarnaast echt niet meer van deze tijd. Zowel qua uitstoot als qua vermogen is dat een staaltje achterhaalde techniek.
Ook het gebruik van harde kunststoffen in het interieur gaat op ten duur wat tegen staan als je het vergelijkt met veel auto's van andere merken. Maar goed, de functonaliteit blijft bovengemiddeld. Qua uitrustig staat deze Qashqai nog steeds vooraan.
Ik moet de auto nog een paar maanden rijden. Mochten er nog belangrijke zaken zijn die het melden waard zijn dan volgt er nog een update. En anders start ik in februari een nieuwe review voor mijn nieuwe auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
