Nissan Primera Estate 2.0 Tekna Pack (2005)

autoreview

Nissan Primera Estate
Nissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera Estate 2.0 Tekna Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf94.000 km
KM-stand laatst121.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 94.000 km

Ik heb deze auto gekocht in juni 2010. We waren al enige tijd op zoek naar een grotere auto i.v.m. gezinsuitbreiding. Onze vorige auto, een Nissan Almera, voldeed technisch gezien nog prima, maar werd te klein en was een driedeurs.
De Primera Estate had 94.000 km op de teller en was ruim 5 jaar oud. We vielen meteen voor het aparte design, dat nooit verveelt, en het ruimtelijke interieur. Ook was de Primera zeer compleet, van achteruitrijcamera, CD-wisselaar en navigatie tot ESP en xenon-verlichting. De Primera biedt niet het meest sportieve rijgedrag, maar rijdt comfortabel en de 2-liter motor kan ook goed mee in het verkeer. Wel viel ons vanaf het begin het afrolgeluid van de achterbanden op. Maar de prijs en het feit dat deze altijd bij onze eigen Nissan-dealer in onderhoud was geweest, gaven voor ons de doorslag.

Eerste vakantie met de Primera

  • 95.000 km

In augustus zijn we een weekje weggeweest richting Duitsland met onze kleine. Voor het eerst een wat langere afstand gereden, en het beviel goed. Uiteindelijk bleek het toch nog lastiger dan gedacht om alle bagage fatsoenlijk in de auto te krijgen.Dat lag overigens meer aan ons dan aan de auto…

Winterinspectie

  • 98.300 km

In december ben ik met de auto naar de winterinspectiebeurt van Nissan geweest, toen zijn er geen bijzonderheden geconstateerd. Alleen de ruitenwissers zijn vervangen. Die winter heb ik nog wel winterbanden overwogen, aangezien het rijgedrag in de sneeuw me toch wat tegenviel (t.o.v. mijn vorige (kleinere) Nissan Almera had ik verwacht dat deze zwaardere auto meer stabiliteit biedt, echter meer gewicht i.c.m. bredere banden gaven uiteindelijk weinig verschil). Uiteindelijk toch maar besloten (bij het verder uitblijven van de sneeuw) deze investering vooralsnog uit te stellen.

Onderhoud nog tijdens garantie

  • 101.000 km

Begin april 2011 heb ik de auto na laten kijken op een aantal punten:
- soms bonkend geluid bij drempels bij de voorwielophanging
- krakend geluid bij indrukken koppeling.
- moeilijk schakelen van de 2e naar 3e versnelling en in z’n achteruit.
- ongecontroleerd harder worden van de radio.
- niet aangaan van de achteruitrijcamera.
De eerste 3 punten zijn opgelost door deze te smeren, de laatste 2 door vervanging van het N-form (gelukkig nog binnen de garantieperiode).

Daarnaast heb ik de update op DVD (2010) van de navigatie laten installeren. De navigatie blinkt niet uit in gebruiksgemak en heeft nog wel eens de neiging je over de kleinere wegen te sturen, maar het grote display, het feit dat het systeem altijd direct lokaliseert (bij de TomTom duurt dat altijd enige tijd) en de TMC-informatie zijn toch wel erg prettig.

Medio april zijn we nog een weekje naar Normandie geweest. In 6 dagen zo'n 2.400 kilometer gereden en dan ga je de auto toch wel erg waarderen op de lange afstanden. Het brandstofverbruik viel wel wat tegen (op de lange afstand blijkt 1 op 14 (uitgaande van de maximaal toegestane snelheden) helaas nog te optimistisch).

eerste onderhoudsbeurt

  • 104.600 km

Medio juni is de kleine onderhoudsbeurt geweest (inmiddels zelf zo'n 10.500 km gereden). Deze heeft geen bijzonderheden opgeleverd, sterker nog: hoewel ik met mijn Almera nooit noemenswaardige problemen heb gehad, was deze beurt wel de minst dure van allemaal.

Winterinspectiebeurt

  • 107.500 km

Begin november ben ik met de Primera nog langsgeweest voor de Nissan-winterinspectiebeurt. Afgezien van het toevoegen van koelvloeistof leverde de inspectie geen bijzonderheden op. Het kraken bij de koppeling is gelukkig ook weer verholpen.

Winterbanden

  • 108.200 km

Uiteindelijk heb ik diezelfde maand de knoop doorgehakt en besloten winterbanden aan te schaffen (ook met de gedachte de aanschaf van 2 of 4 nieuwe zomerbanden daarmee wellicht uit te kunnen stellen). Bij de bandenboer hadden ze een interessante aanbieding: Michelin Alpin A4 banden op 16 inch Enzo W velgen voor net € 900. Na montage is de rust met name bij de achterwielen opmerkelijk te noemen. Totaal geen afrolgeluid, hoogstens licht zoemend. Dat was met de Dunlop zomerbanden achter wel anders… Helaas voor mij viel het deze winter wat tegen voor wat betreft de hoeveelheid sneeuw. Desalniettemin geeft het wel een prettiger gevoel bij lagere temperaturen.

Winterbanden - zomerbanden wissel

  • 112.400 km

In april 2012 zijn de winterbanden weer vervangen door de zomerbanden. Met gemengde gevoelens: de originele 17-inch velgen staan toch zeker beter, maar het afrolgeluid achter is niet om over naar huis te schrijven. Inmiddels is me wel duidelijk geworden dat het regelmatig wisselen van voor- en achterbanden de typische slijtage met het kenmerkende cuppende geluid bij de achteras (gedeeltelijk) kan voorkomen.

Eerste domper - grote beurt

  • 114.000 km

Mei 2012. Wegens vakantie heb ik de onderhoudsbeurt en APK naar voren geschoven. Nog geen 10.000 km gereden sinds de vorige beurt. In de loop van de ochtend werd ik gebeld. Slecht nieuws, er dient het nodige te gebeuren: nieuwe remblokken voor en achter, voor nieuwe remschijven, en de linker spoorstangkogel was ook aan vervanging toe. De kosten excl. de normale beurt bedragen ca. € 600. Daarnaast werd mij al in het vooruitzicht gesteld dat waarschijnlijk het komende jaar de fuseekogels aan vernieuwing toe zijn, een nog kostbaarder ingreep, met daarnaast 2 nieuwe zomerbanden. Daar hield ik wel even een kater aan over.

Enige irritatie - krakende koppeling

  • 116.400 km

Augustus 2012. Opnieuw kraken bij de koppeling. Naar nu blijkt (wordt mij verteld) is dit een probleem dat altijd weer terug zal komen en waarschijnlijk alleen te verhelpen is door het motorblok te verwijderen en vervolgens de nodige onderdelen te vervangen. Toch maar weer smeren. Dat hielp gelukkig wel, maar ’t wachten is op het volgende gekraak.

Zomer - winterbandenwissel

November 2012. Wissel naar winterbanden. Mijn idee was om voor- en achter zomerbanden te wisselen zodat de slijtage regelmatiger verloopt. De monteur raadde het mij af. Het afrolgeluid vooraan zou dusdanig hard worden, dat dit bijzonder hinderlijk zou worden. Hij adviseerde me het te proberen uit te zingen en eventueel de aanschaf komende zomer van 2 nieuwe zomerbanden te overwegen, hoewel dat gezien het profiel van de banden naar zijn inschatting dan nog niet nodig zou hoeven te zijn.
De winter heeft ditmaal de nodige keren sneeuw opgeleverd maar dat kwam lang niet slecht uit met de gemonteerde winterbanden. Toch fijn om te weten dat je deze niet voor niets hebt aangeschaft.

twee nieuwe zomerbanden

  • 121.700 km

April 2013. Overgestapt naar een andere bandenboer vanwege een leuke aanbieding voor zomerbanden i.c.m. het feit dat dit voor mij praktischer is (kan nu ook vanuit mijn werk even langs). Hun advies opgevolgd om een meer gangbare bandenmaat te nemen (Dunlop FAst response 225/45 i.p.v. de oorspronkelijke 215/50) aangezien dit opmerkelijk voordeliger is (scheelt zo’n € 60 per band). Eindelijk kunnen de achterbanden eraf. Weliswaar heeft de medewerker laten zien dat ook de voorwielen redelijk gecupt zijn, maar niet in die mate zoals de achterbanden. De voorbanden zijn naar achteren verhuisd en de nieuwe banden voorop gemonteerd. Wat een rust in vergelijking met de oude situatie.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.