Nissan Primera 2.0 SE (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 2.0 SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 101.000 km |
- 101.000 km
Eindelijk heb ik dan de auto waar ik zo lang naar op zoek ben geweest! Sinds anderhalf jaar werk ik in Berlijn, waar ik samen met vrouw en twee dochtertjes in het centrum woon. Na de polo naar de sloop te hebben gebracht, zocht ik naar de geschikte opvolger, het moest een mercedes c180 of 2oo worden, of een nissan primera 2.oi.
Na 12 autos bekeken en afgekeurd te hebben, liep ik tegen deze zilvergrijze primera op. Van de eerste eigenaar die alle onderhoudsrekeningen van alle 10 jaren bewaard heeft, een ouder iemand (1940) die fatsoenlijk met zijn auto omging. Elke 10.000km is de olie stipt vervangen, dit resulteert in een ´zoemen´ van de motor, een zijdezacht lopen. De motor is volledig droog, aan alle kanten zie je dat deze auto goed is behandeld.
Enkele van de belangrijkste overwegingen om deze auto te kopen, naast de bovengenoemde zaken, waren de Japanse kwaliteit, het weggedrag, de motor (9.6 van 0-100) die redelijk krachtig is, de afwezigheid van een distributieriem (onderhoudsvrije ketting), de betrouwbaarheid en de voor een twee liter gunstige verbruikscijfers.
Op de autobahn maakte deze auto al mijn verwachtingen waar. Tweehonderd staat zo op de teller, die trouwens een behoorlijke afwijking kent volgens de Tomtom, 140 op de teller is 130 in het echt. Maar ja, zo erg is dat eigenlijk niet. Beter als andersom!
Cruisen met 150, twee vingers aan het stuur. Ben zaterdag even op en neer naar Nijmegen gereden, toch nog 1260km. Heen flink op zijn staart getrapt, terug vrij constant 125-140. Heen flink moeten betalen, terug zeer gunstige cijfers. Je rechtervoet bepaalt.
Deze se uitvoering is vrij standaard, gelukkig zit er wel een airco in, abs, srs (soort esp heb ik me laten vertellen), airbags en alle dingen die in een auto horen te zitten. Maar de raampjes moet ik zwengelen, maar ik vind het niet erg. Jammer dat er velgen met wieldoppen opzitten, 15 inch. Naast de zomerbanden heb ik een set winterbanden gekregen, allebei zo goed als nieuw. Die rijd ik op, dan kijk ik naar 17inch lichtmetaal om de auto af te maken. Maar ja, dan staat er wel weer een ton bij... misschien dat ik hem dan weer inruil.
Tot nog toe geen problemen. Heb de remschijven bevoeld voor aankoop, kon wel enige slijtage detecteren, maar het is nog zeker wel even te doen. Volgens mij zitten de voorste schokdempers eraan te komen, en de airco-vloeistof moet binnenkort bijgevuld worden. Gewoon onderhoud dus. Zal trouw doorgaan elke 10.000km de olie te wisselen, want dat is echt wel goed voor de motor.
Zal deze review trouw bijhouden door de tijd heen! Dit is een geweldige auto, ik ben er erg blij mee. Als ik het gas diep indruk begint hij een beetje te brullen boven de 4000 toeren, haha. Ik vond trouwens wel dat de stuurbekrachtiging erg licht is, op de autobahn. Kun je gewoon een beetje naar links en rechts uitslaan zonder dat er wat gebeurt. Ging echt niet in de polo gt.
De kofferbak is lekker groot, met een skiluik. Alles prima afgewerkt, de vorige eigenaars hadden stoelhoezen die ik gelijk heb weggegooid. De stoelen zien er als nieuw uit. De linkerwang van de bestuurderszitting is wat lager ingezakt als van de passagiersstoel, dit trof ik bij alle primeras aan. Tijdens het rijden merk ik er verder niks van. Dat heb je bij volvo of mercedes en eigenlijk ook bij volkswagen toch minder, maar ja.
Problemen: Geen natuurlijk, net 2000km mee gereden.
oh ja, deze heb ik voor 3500,00 gekocht. De wegenbelasting is hier 154,00 per jaar, heb het gelijk afgerekend bij de kfz zulassungsstelle. Volgens mij een stuk minder als in Nederland, haha!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.