Nissan Primera 2.0 Luxury (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Primera 2.0 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na 3,5 jaar in een Nissan Sunny uit 1995 te hebben gereden, was ik toe aan wat meer serieuze auto. Comfort wilde ik, wat meer luxe, meer veiligheid en voldoende motorvermogen. En dat zonder in te leveren op betrouwbaarheid, want met de Sunny heb ik in 100.000km niets noemenswaardigs gehad.
Hoe anders bleek dat te zijn met de Primera.
De Nissan Primera (P11-144) is een mooie auto om te zien. Ook het interieur ziet er goed uit en de prima stoelen zitten heerlijk, ook na een lange rit. De auto (een Luxury uitvoering) is inderdaad behoorlijk luxe uitgevoerd. De 2.0 liter motor is soepel, relatief zuinig (1:15 is geen probleem) en maakt dat de auto vlot van z'n plek kan komen.
Helaas is mij de betrouwbaarheid (en hoge bijbehorende kosten) van de Primera hard tegengevallen.
Het begon eigenlijk al bij de aanschaf (98000km):
- dashboardverlichting defect
- er was een tapeind afgebroken bij het uitlaatspruitstuk
- defecte tankmeter
- piepende ruitenwissers
- wat kraakjes in het dashboard
- climatecontrol werkte niet goed (werd veel te warm in de auto)
Dit werd grotendeels onder garantie opgelost. Alleen de piepende ruitenwissers niet. Het piepen bleek door een versleten ruitenwisserashoesje te komen.
Misschien had ik pech met onderhoud, want ook veel reguliere slijtage-onderdelen moesten vervangen worden. De goedkoopste grote beurt kwam uit op 1100 euro. Dit bij een kilometerstand van 110.000km. Daarna liepen de kosten en problemen op.
Buiten het reguliere onderhoud van normale slijtage-onderdelen, heb ik deze problemen (gehad) met de auto:
- Airbag lampje brand (is nooit verholpen)
- Benzinemeter geeft nooit goed aan of werkt helemaal niet (is nooit verholpen)
- Bijna alleen bij warm weer een 'bonkend' geluid van de ophanging bij kleine oneffenheden in de weg (is nooit verholpen)
- Knopje voor ontgrendelen op beide sleutels slecht. Nieuw binnenwerk nodig (gezien de prijs, 1 sleutel laten doen)
- Bekleding bestuurdersstoel (vooral de wang) gevoelig voor slijtage, maar dit was al zo bij aankoop.
- Airco defect
- Verlichting achter diverse knoppen en climatecontrol-display defect. Toch wel lastig in het donker.
- Iets in het dashboard piept hinderlijk bij een bocht naar links indien de ventilatie op de voorruitontwaseming stand staat
- De binnenspiegel trilt en maakt daarbij hinderlijke geluiden.
- Deur aan bestuurderskant hangt een beetje scheef (niet hinderlijk, maar de deur valt daardoor wel vanzelf dicht)
- Uitlaatspruitstuk lek
- Koppeling slecht
- Zeer regelmatig halogeenverlichting vervangen
- Synchromeshringen slecht, maar nog wel mee te rijden (mits op tijd schakelen)
- Distributieketting versleten (uitgerekt)
- Startmotor slecht
- Remmen liepen aan (remklauwen achter vervangen)
- Middenstuk uitlaat slecht
Een aantal maanden geleden heb ik een aanrijding gehad met de Nissan. Iemand was mij achterop gereden toen ik stond te wachten voor het verkeerslicht. Eenmaal bij de garage bleek dat de auto al eerder een forse aanrijding moest hebben gehad van achter. Heb hem keurig laten herstellen, maar ben daarna opzoek gegaan naar een andere auto toen er weer nieuwe kosten aan zaten te komen.
Wel moet ik zeggen dat de auto me in twee jaar tijd nooit heeft laten staan. Het is echt een hele comfortabele, fijn sturende auto, maar de onderhoudskosten passen m.i. niet bij een Japanner.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.