Nissan Primera 2.0 GT (1998)

autoreview

Nissan Primera 2.0 GT (1998)

Signalement

UitvoeringPrimera 2.0 GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf184.500 km
KM-stand laatst207.450 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wolf in schaapskleren

  • 184.500 km

Juli 2009, na vijf jaar en 130.000 km heb ik mijn Mazda 323FB ditd via Markplaats verkocht. Reden: Diesel is niet meer rendabel voor mij en na vijf jaar wilde ik weer eens wat anders. Auto verkocht aan een export handelaar en toen begon de zoektocht naar wat nieuws. Voor mij een leuke bezigheid. Bij de dealer waar ik een bijbaan heb gehad tijdens mijn schooltijd en waar ik nog regelmatig over de vloer kom de vraag gesteld of er nog wat leuks ingeruild was waar ik mee zou kunnen gaan rijden. Het antwoord was: "Een zilverkleurige Primera sedan, maar wel één met 150 pk, komt volgende week binnen". Mijn Fastbreak was al geen spannende auto om te zien, een Primera in de sedan uitvoering was in mijn ogen nog vele malen erger. Een week later toch maar even gaan kijken naar de Primera, bij het oprijden van het parkeerterrein van de dealer moest ik al lachen. "Wat een foute auto!" Zoals al gezegd is de kleur zilver metallic, bedenk daarbij 17" 10 spaaksvelgen, sport uitlaat, side skirts, achter- en voorspoiler en last but not least een rode knop op de versnellingspook! Die Primera was niet saai meer, of ik het mooi vond, daar was ik nog niet over uit. Van binnen zag de auto er perfect uit, typisch Japans jaren negentig dashboard, sportstoelen met half leer en bijna geen slijtage plekken. Ook de buitenkant was bijna schadevrij. Je kon zien dat de auto van een liefhebber was geweest. Na de sleutels in ontvangst genomen was het tijd voor een proefrit. Starten en meteen lopen. Bij het wegrijden viel mij meteen de stugheid van de auto op, elke oneffenheid wordt aan de bestuurder doorgegeven. Dat is een nadeel van een verlaagd onderstel en 17" velgen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Na een paar km gereden te hebben was de motor goed op temperatuur en ik mocht invoegen op een vrijwel lege snelweg. Ik was benieuwd of die 150 paardenkrachten na 11 jaar nog niet aan pensioen toe waren. Tot ongeveer 5000 toeren verliep het accelereren redelijk snel, niet echt spannend. Maar opeens boven de 5000 toeren kwam de beer los. De brul in de sport uitlaat en de (lichte) duw in mijn rug deed een grijns op mijn gezicht tevoorschijn komen. "Die Primera is leuk!" Vervolgens nog even met 80 km per uur een klaverblad genomen en door het strakke onderstel en brede banden ging dat zonder problemen. Enige nadeel wat ik tijdens die rit heb kunnen ontdekken was de sportieve brom van de uitlaat bij het gas geven op de snelweg. Als je lange ritten maakt kan dat vermoeiend zijn. Ook hier had ik een oplossing voor in gedachte, gewoon constant rijden. Is nog zuinig ook.

Na een nacht slapen de knoop doorgehakt en de Primera gekocht. Hij werd afgeleverd met een nieuwe APK. Het rijden kon gaan beginnen!

de eerste 10.000 kilometers

  • 194.100 km

Inmiddels is John (ik geef mijn auto's altijd een naam) een kleine vijf maanden in mijn bezit en de eerste 10.000 kilometers zijn onder de brede sloffen doorgegaan. Het uiterlijk van de auto ben ik gaan waarderen, hij onderscheid zich duidelijk van de minder gemotoriseerde Primera's zonder echt fout over te komen. Op de rode pookknop na dan, deze moet ik nog steeds vervangen...

Na inbouw van de autoradio ontdekte ik dat de radio ontvangst slecht was. Bij een auto materialenshop een nieuwe antenne met kabel besteld en op een avond ingebouwd. Probleem opgelost. Vijf weken na aanschaf brak de vakantie aan. Samen met mijn vriendin, tent en koelbox vertrokken naar Slovenië en Kroatië. Op de duitse autobahn is John in zijn element. Met een kruissnelheid van 140 km per uur kwamen we uitgerust aan op de camping. Tijdens de rit nog een klein paniek moment gehad. Het was warm en de airco stond aan. Op een gegeven moment kwam rook uit de ventilatieroosters tevoorschijn! Ik dacht aan brand of smeulende bedrading. Het vreemde was dat de rook niet stonk. De airco meteen uitgezet en bij de eerst volgende parkeerplaats op onderzoek uitgegaan. Niets kunnen vinden dus maar weer voorzichtig verder gegaan. Het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. In totaal vier duizend kilometer gereden die vakantie, zonder problemen. De auto leent zich tot schakellui rijden. Met 60 km per uur in zijn vijf is geen probleem. Het gemiddelde verbruik met af en toe snelle autobahn stukken was 1 op 12,5. Op de terugweg nog even zijn top uitgeprobeerd, dik 200 km per uur op de tomtom. Harder ging (lees: mocht) niet :-)

In oktober is één van de twee xeon lampen (after market set) defect gegaan. De dealer had gelukkig nog een lamp liggen en erin gezet.

Binnenkort is de auto aan een onderhoudsbeurt toe, zodra deze is geweest zal ik de review updaten.

Een jaar in mijn bezit

  • 205.709 km

We zijn negen maanden en dik 10.000 km verder na de vorige update. Hoog tijd jullie als lezers bij te praten ook al hebben er zich niet veel spannende dingen voorgedaan. De Primera blijft een degelijke Japanner zonder verrassingen. Helaas kan het weer wel voor verrassingen zorgen. Afgelopen winter hadden wij weer eens een echte winter met een hoop sneeuw en aangezien de Primera op brede zomerbanden stond was het lastig om grip te hebben op de weg. Ondanks dat ik mijn snelheid bewust erg laag hield lukte het mij niet om met een gangetje van 20 km/u een haakse bocht te maken met als gevolg dat ik tegen een vluchtheuvel aangleed. Het resultaat was een kromme velg. Deze is netjes hersteld door een bedrijf in Nijkerk. Het profiel op de banden was minimaal dus ik heb zelf twee nieuwe Pirelli's om de velgen gelegd. Een paar dagen later brak opeens de aandrijfas na het nemen van een drempel. Mogelijk is deze zwak geworden door de eerdere glijpartij. Deze is door de dealer vervangen en ik neem mij voor om voor de volgende winter winterbanden te regelen.

In mei 2010 ging de Primera voor de tweede keer klokje rond. Ik was de hele rit gefocust op dat moment en toen het zover was zat ik niet op te letten. Op het moment dat ik keek was de stand 200.005 km. Ach, er zijn ergere dingen in het leven dan het missen van een mooie km stand! Diezelfde maand nog een klein probleempje. De rechter handrem kwam niet los waardoor de rem aanliep. Ik heb hem zelf geprobeerd gangbaar te maken maar dat ging 2 dagen goed. Daarna was het probleem terug. De dealer heeft de remmen achter los gehaald en gereinigd. Probleem opgelost. Gelijktijdig zijn de voor remschijven met blokken vervangen, deze waren minimaal.

In juli was de jaarlijkse keuring. Een saai verhaal want hij kwam er zonder problemen doorheen. De Primera heb ik niet lang daarna zelf een onderhoudsbeurt gegeven. Opvallend vond ik dat er maar 3 liter olie in het blok moet. Dat was met mijn vorige 323 diesel wel anders, daar ging 5,5 liter in! Met nieuwe olie, bougies en filters rijdt de Primera nog steeds prima. Al is door het verlaagde onderstel de auto erg stug wat lastig is met drempels. Voordeel is dat je een op- of afrit hard kan nemen :-)

Het verbruik
De Primera met een pittige 2 liter motor is redelijk zuinig te berijden. Door veel trekkracht onderin kan je bij 60+ al in zijn vijf rijden. Over de periode dat ik hem hou ik het verbruik bij. Gemiddeld over 20.000 km is het verbruik 1 op 12,2. Opvallend is dat in de wintermaanden het verbruik stijgt tot 1 op 11. Mogelijk doordat ik dan meer kortere ritten maak i.p.v. de fiets. In de zomermaanden rijd ik met gemak 1 op 13 met af en toe doortrekken om de motor schoon te houden.

Afscheid

  • 207.450 km

Een paar weken na de laatste mijn update was ik op bezoek bij de dealer en daar stond een zwarte Mazda 6 uit 2003. Uit nieuwsgierigheid een rondje gaan rijden met deze auto en dat beviel! Lekker comfortabel en drempels waren met een normale snelheid te nemen. Dat de Mazda minder vermogen had en minder hard door de bochten kon vond ik niet zo belangrijk. Ik kreeg een goede inruil voor de Nissan en de deal was gemaakt. Op 25 september was het moment daar, een tijd van komen en een tijd van gaan. De avond ervoor heb ik John nog even met de hand gewassen en er een paar foto's van gemaakt. Van elke auto die je hebt gehad moet je een paar mooie afbeeldingen hebben vind ik. Met 207.450 km is John ingeleverd en volgens de site van de RDW heeft hij al snel een nieuwe bestuurder gevonden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.