Nissan Primera 1.9 dCi Visia (2004)

autoreview

Nissan Primera
Nissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan PrimeraNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera 1.9 dCi Visia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf122.216 km
KM-stand laatst181.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 181.500 km

ERVARINGEN:

Waarom ik een Primera (P12) heb gekocht? Omdat ik ook de Primera P10 en P11 heb gereden en tussendoor ook nog een Sunny 1.6 LX 3drs HB heb gereden. Plus dat ik begin jaren ’90 ook zes jaar zelf bij NISSAN heb gewerkt. Ik wist dus van de betrouwbaarheid, die bijna op het niveau van TOYOTA was – het merk waar NISSAN zich destijds graag aan spiegelde.

Prijs/Prestatie:

Ik heb hem in 2007 2e hands gekocht voor € 12,000, maar de nieuwprijs in 2004 was destijds €26,925 en wat er vooral aan ontbreekt is dat je de achterruiten nog zelf omhoog/omlaag moet slingeren – bij het Visia pakket zijn alleen de voorruiten elektrisch bedienbaar. Ook de armsteun is beneden peil, want veel te kort – hij houdt op ongeveer bij de rugleuning va de stoelen – je kunt er dus nooit je arm op laten rusten tijdens lange ritten. Het apart vormgegeven dashboard, met de drie klokken in het midden, vergt gewenning – maar het ergste is dat het tijdens zonnig zomerweer erg spiegelt in de voorruit, waardoor je gewoon veel minder goed ziet wat er op de weg voor je gebeurt. Verder zit de aan/uit schakelaar voor de cruise-control linksonder weggestopt, tussen de schakelaars voor de hoogte-verstelling van de koplampen en de knop voo rhet verstellen de buitenspiegels. Er zit een erg zwak lichtje erin – dit zorgt ervoor dat het erg moeilijk te bedienen is. Jammer, want de cruise-control is erg prettig en zorgt voor een lager dieselverbruik. De schakelaars voor de bediening van de cruise-control zitten op het stuur, maar zijn NIET verlicht – dus ‘s nachts moet je dat op gevoel doen.
Een andere misser is dat er aan de binnenkant van de achterklep geen handgreep is, zodat je nu dus iedere keer vuile handen krijgt als je de deksel aan de buitenkant pakt om dicht te doen.

MOTOR:

De 1.9 dCi motor is niet van NISSAN zelf, maar komt van RENAULT - dit is de eerste keer dat NISSAN een dieselmotor niet zelf gebouwd heeft. Het grote pluspunt van de motor is dat hij sterk (88kW), soepel (270Nm/2000rpm) en stil is. De diesels in de Primera P10 (Diesel) en P11 (Turbo Diesel), die ik ook heb gereden, waren hopeloos zwak, langzaam en lawaaierig. De 6-versnellingsbak met de Common Rail diesel rijdt erg prettig, vooral bij lange ritten op hoge snelheid op de Duitse Autobahn – bij 180 km/u rijd je nog steeds erg ontspannen en het verbruik valt zelfs dan nog erg mee. Gemiddeld heb ik over de laatste 60,000 km met de Primera 1:17 gereden – niet slecht voor zo’n zware (1388kg) auto. Het grote nadeel vind ik, is dat NISSAN geen (retro)roetfilter levert – gênant in deze moderne tijden, waar veel Europese merken het filter gewoon leveren. Dat betekent dat ik een gele categorie 3 sticker heb voor Duitsland, totaal onaanvaardbaar voor een in 2004 gebouwde auto – de uitstoot is dan ook 151 g/km!

BETROUWBAARHEID/PROBLEMEN:

Mijn verwachting was hoog gespannen na 3 eerdere NISSANS waar ik erg tevreden over was, maar dit type 1.9CDI is absoluut onbetrouwbaar en heeft een constante stroom van grote mechanische en elektronische problemen. Ik zal een opsomming geven met de kosten en kilometerstand, die mooi laat zien wat er allemaal mee mis is gegaan in 60,000 km.

• Sensor tot twee keer kapot, waardoor het rode lampje van de motorregelingssyteem gaat branden (122.216 km) – vervangen onder BOVAG garantie
• Accu vervangen (Euro 91; 125.679 km)
• Display navigatie + rubber achterklep kapot (Euro 142; 140.903 km)
• Turbo-lader kapot (Euro 1450; 154.878 km)
• Raammotor kapot (Euro 288; 158.949 km)
• Gaspedaal-unit kapot (Euro 695; 167.307 km)
• EGR-unit kapot (Euro 325; 181.475 km)
• Motor afstandsbediening maakt erg veel lawaai en staat op het punt kapot te gaan - de NISSAN-dealer adviseert om gewoon te wachten totdat het helemaal niet meer functioneert, aangezien de vervanging een erg dure reparatie gaat worden.

Deze lijst is een illustratie van het ontbreken van enig niveau van de kwaliteit waar NISSAN zo trots op was. Ik ben het daarom van harte eens met Jeremy Clarkson (Top Gear) die een NISSAN omschrijft als een "DATSUN met een RENAULT motor". Nooit meer een NISSAN dus.

Toevoeging 05-04-2009: in het Duitse TÜV Auto-Report 2008 staat de NISSAN Primera in de categorie 2-3 jaar oud op plaats 112 met een score van 9,2% auto's met aanzienlijke gebreken. Het gemiddelde in deze categorie ligt op 4,8% - bijna de helft van het percentage van de NISSAN Primera! Er zijn nog maar 4 auto's slechter dan NISSAN Primera - op plaats 113 staat, niet verrassend,de RENAULT Laguna en op de laatste plaats 116 staat de KIA Carnival, met een score van 19,7%.

Om de vrije val van de kwaliteit te illustreren; in de de categorie 6-7 jaar oud in hetzelfde rapport, staat diezelfde NISSAN Primera op plaats 24 met een score van 9,8% auto's met aanzienlijke gebreken. Het gemiddelde in deze categorie ligt echter veel hoger, namelijk op 13,3%. Op de laatste plaats 99 staat ook hier weer de KIA Carnival, met 32,9%.

Waar je in de auto-industrie het eerste jaar veel kinderziektes tegenkomt in nieuwe modellen, die er in de volgende 3-4 jaar normaal gesproken uitgehaald worden. De NISSAN Primera laat echter het tegenovergestelde patroon zien in periode van 4 jaar.

In de leeftijdsklasse van 2-3 jaar oud, wordt een score behaald die 91% boven het klassegemiddelde ligt. Echter in de leeftijdsklasse van 6-7 jaar oud, wordt een prima score behaald die 26% onder het klassegemiddelde ligt.

De KAIZEN filosofie die NISSAN lang onderschreven heeft, schrijft voor dat je elke dag je werk beter doet dan je gisteren deed - als je niets veranderd hebt, is er sprake van stilstand = achteruitgang. Met de Total Quality Control van NISSAN is het echter totaal mis.

UPDATE 28-01-2010

En dan ook nog de Waterpomp kapot bij km. 195.753, triester kan het toch niet worden. Heb daarna definitief besloten deze Primera weg te doen en hem deze week verkocht. De totale kosten per kilometer zijn uitgekomen op € 0,33/kilometer na bijna 80,000km mee gereden te hebben. Erg hoog, zeker vergeleken met de Primera Diesel die ik hiervoor heb gereden en waar de kosten uitkwamen op slechts € 0,20/kilometer, waarmee ik ruim 82,000km heb gereden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.