Nissan Note 1.2 DIG-S Connect Edition (2015)
autoreview







Signalement
Uitvoering | Note 1.2 DIG-S Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 104.188 km |
KM-stand laatst | 137.034 km |
Nissan Note Connect met Extra Opties
- 105.400 km
Allereerst, waarom 4 sterren? Comfort en prestaties, vergeleken met vorige auto's is de Note simpelweg minder comfortabel. De vorige auto's zijn groter, zwaarder, duurder en full options. Ze hebben grotere, snellere blokken en sport onderstel. Qua betrouwbaarheid, ik heb nog geen kosten gemaakt. Er is wel al het een en ander vervangen bij aankoop.
Op zoek naar een auto voor woon-werk, dagelijks snelweg 50km retour, zuinig, comfort, laag in kosten, genoeg ruimte om 5jarig zoontje met vriendje(s). Voorheen reed ik een jaar Smart ForTwo en daarvoor motor.
Het is geworden, een duitse import, Nissan Note Dig-S 1.2l benzine, 2015, 103.000km, CVT Automaat, half leer, stoelverwarming, keyless entry, cruisecontrol, armsteun, navi, bluetooth, lane departure sensor, dodehoeks sensor, achteruitrijdcamera, 360graden camera, elektrische ramen v/a, elektrisch en verwarmbare spiegels, Family Pack (achterbank naar voren/achter te verschuiven, achterramen geblindeerd, 16inch LMV, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar). Volledig gedocumenteerd onderhoudshistorie met alle facturen. Aankoopskeuring gedaan, nieuwe bandjes rondom, olie, filters en accu vervangen. Met een 2 jaar geldige APK keuring.
Van alles bekeken in het A-, B- en C-Segment. Oog viel op een Honda Jazz of Nissan Note. Gestelde eisen, stoelverwarming, cruisecontrol, betrouwbaar, lage maandelijks kosten, zuinig. De familie auto op dit moment is een Volkswagen Passat CC 2009 en voorheen Nissan Qashqai 2010 en BMW 1 Serie 2010. De Note is voornamelijk woon werk. Leasen ben ik niet zo van. Hybride is het niet geworden vanwege de vele snelweg kms. De Jazz is simpelweg duurder. Voor hetzelfde bedrag kan ik een Jazz kopen van 2011, +-125.000km, stof, geen stoelverwarming.
Na aankoop ging er helaas een motormanagement storing lampje branden, de verkoper heeft dit netjes opgelost. Emissie uitstoot kwam buiten waardes. Lambda Sonde, bougies en luchtfilter vervangen en geen storing meer. Leen auto was ook een B-Segmenter, Dacia Sandero handgeschakeld. Erg blij dat ik een Note heb gekocht.
Vergeleken met de CC is de Note gevoelig voor wind en erg gehorig bij de banden, nu zitten er winterbanden op. Ook heeft de Note enig overstuur bij vlot door de bocht. Vergeleken met de Smart Fortwo is de Note geweldig. Wat een comfort, luxe en stilte. Qashqai is wat hoger qua zit, staat wel breder op de wielen. Voor mijn gevoel hellen ze beide even veel over in een bocht. De Note heeft niet zo'n kleine draaicirkel als een Smart, maar het is wel een kleine draaicirkel. De Note stuurt lekker direct. Vrij zacht, comfortabel geveerd, zeker niet sportief, wat ik absoluut niet zoek.
Achterin is er verassend veel beenruimte! Ook is er voor de middelste passagier genoeg beenruimte, omdat de vloer vrijwel vlak is en de middenconsole niet erg groot/lang is. Het blijft een B-Segment auto, dus achterin 2 volwassenen en een kind. Mijn armsteun zit aan de zijkant van mijn rugleuning. Er is een sigaretten aansteker/ oplader. Alle opbergvakken in de deuren zijn groot genoeg voor een flesje/blikje drinken en nog wat ruimte voor wat kleins. Iets smaller dan een flesje, zoals een stapel corona mondkapjes.. Er zijn 2 dashboard kastjes boven elkaar, de bovenste is niet erg groot, 3 blikjes naast elkaar. Hier is een AUX input en USB input voor de radio. De onderste is iets groter. Helaas hebben beide dashboard kastjes geen verlichting, erg vreemd. Middenconsole onder de stereo zijn 2 blikjes houders, niet erg diep. Mocht je een fitness shake beker mee willen nemen, dat past alleen achter de bestuurders arm steun, bij de midden passagiers voeten. Hier zit een groot opbergvak van 10x15cm, 7cm diep. Na wat reviews gelezen te hebben, wordt er gezegd dat de zitvlakken wat kort zijn, hier heb ik geen last van met mijn 170cm.
Kofferbak ruimte is enorm voor een B-Segmenter. De bodem kan laag en hoog geplaatst worden. Wanneer de achterleuning (60/40) plat gaat en de bodem op de hoge stand is geplaatst, dan heb je een vlakke vloer. Onder de achterbak bodem, ligt standaard een bak met 3 vakken. Heel fijn voor extra opbergruimte, alleen dit neemt ruimte in beslag voor een reservewiel. Dit kan simpel verwijderd worden door een verborgen bout los te maken. Vanuit de kofferbak kan je met een hendel, de achterbank naar voren schuiven. Wanneer je op de achterbank zit, kan je ook de achterbank verschuiven met een hendel, netzoals de bestuurderstoel tussen je benen onder het zitvlak. De hoedeplank is wel zeer "budget", het hangt aan 2 elastiekjes aan je kofferbakklep.
Op dit moment rijd ik 5,2l op 100km met euro 95. Dit is met rustig optrekken, uit laten rollen en veel cruisecontrol. Eco stand staat dan aan, dit houdt in dat de compressor uitgeschakeld is. Dan blijft er een kale 3 cilinder 1.2l motor over. Er is een zeer groot verschil met compressor aan, logisch natuurlijk. Het rijd aanzienlijk vlotter, in alles merkbaar, optrekken, tussen sprintjes en verbruik. 100kmpu cruisecontrol geeft 3,6l per 100km op vlak wegdek zonder wind. Alleen is mijn stuk snelweg ontzettend heuvelachtig en hartje winter langs de kust erg veel wind. Eco Stand uitgeschakeld met zelfde wegdek geeft 4,5l per 100km. Ik ga komende tijd euro 98 tanken om verbruik te testen.
De Note is best gehorig, je hoort de harde wind en de winterbanden flink, in vergelijking met de CC en Qashqai. Zeker met de achterbank plat om spullen te vervoeren. Of als je een vrachtwagen inhaalt en plank gas geeft, dan brult de CVT automaat enorm. Met en zonder compressor. Zonder compressor, 100-110kmpu plankgas duurt een eeuwigheid. Met muziek/podcast aan heb ik er vrijwel geen last van. Er zitten 4 speakers en 2 tweeters in voor een goed geluid.
Het schermpje, navigatie is niet zo goed als Volkswagen of BMW. Het is verouderd en reageert vertraagd. Wanneer je in reverse gaat, schakelt je schermpje naar een split screen, links is je achterrijdcamera, rechts is een 360graden view van bovenaf, door de 4 cameras rondom. Werkt fijn voor je dode hoeken. Het schermpje werkt intiutief, alles kan je zo vinden. Radio heeft FM en DAB. Je kan ook Apps erop zetten, nog niet geprobeerd. Bluetooth werkt goed, eenmalig instellen, wanneer de auto start, is je telefoon al gekoppeld. Er is ook iets als een ECO score, dit geeft je een cijfer tussen de 1-100, gebaseerd op wegrijden, cruisecontrol en afremmen. Wanneer je de ECO stand inschakeld, zie je een blauwe lichtstrip boven je dashboard met daaronder 5 groene lampjes die aangeven hoeveel benzine je gebruikt, hoe meer verbruik, hoe minder lampjes branden. Ik zeg lampje, maar het is meer groen flauw licht, niet scherp, niet storend. Ook krijg je een meter te zien, hoeveel je je gaspedaal indrukt in de ECO stand. Start stop systeem wordt ook ingeschakeld. Je dashboard verlichting kan je dimmen met een fysieke draaiknop in je dashboard. Onboard computer heeft de standaard opties, gem. verbruik, huidig verbruik, gem. snelheid, trip time, Het enige wat ik mis, is het meten van voorgaande van je huidige trip(A) en overal trip (B).
Tot nu toe, enorm tevreden met de upgrade van motor naar Smart naar de Note. Misschien leest mijn review erg kritisch, leunend naar negatief, maar AutoWeek vraagt om kritisch te zijn en al het genoemde te bekritiseren. Zeer blij, hopelijk blijven de kosten laag en kan ik er nog veel kilometers mee rijden.
Bedankt Note
- 137.034 km
De Note, zuinig, betrouwbaar en geliefd. Heeft me nergens laten staan, heb altijd veel goederen kunnen vervoeren, van planken en palen voor een schutting, tot een bank naar de milieustraat.
Elke 10.000km olie+filter vervangen. Gekocht met 104duizend, verkocht met 137duizend in 22mnd tijd. Planning was om er langer in te rijden. Ik dacht dat de vroege, donkere, koude ochtenden van 04:45uur goed te doen waren met stoelverwarming. Ik word een dagje ouder(38jr), praktisch en comfort boven praktisch en zuinig.
Na veel zoekwerk en vergelijke, heeft de Note ruimte gemaakt voor een Mercedes CLA Shooting Brake.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.