Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta (2012)

autoreview

Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta (2012)

Signalement

UitvoeringMicra 1.2 DIG-S Acenta
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf4.000 km
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Micra dig-s acenta SR uitvoering

  • 30.000 km

Om nog een jaartje van de wegenbelastingvrijheid te genieten ben ik op zoek gegaan naar een auto uit het b segment.
Na een proefrit in een micra dig-s en een punto twinair heb ik voor de nissan gekozen vooral vanwege de motor die veel beter laagtoerig te rijden is.
De SR uitvoering van de dig-s maakt het model wat minder saai.
De wijzigingen t.o.v. het standaard model zijn: leren stuurhoes, leren schakeleenheid, grijze bies langs de onderkant, alcantara stoelen voor en achter en 15" lichtmetalen wielen met sr logo.

Het rijden:
De motor is een kunststukje. Door de compressor heeft de auto genoeg kracht zowel bij lage als hoge toeren. Het sturen is minder dan bij mijn vorige auto (ignis sport) die stuurt veel directer. De nissan is meer onderstuurd en voelt als een veel zwaardere auto. Dit zegt overigens meer over de ignis dan over de micra want de micra stuurt zeker niet slecht. Het schakelen gaat wat hakerig en gaat niet zo soepel als bij de suzi. Daarentegen ben ik er qua comfort wel een stuk op vooruit gegaan. De vering is minder hard dan die van de ignis en de motor van de nissan draait minder toeren bij dezelfde snelheid.

Economie:
De auto heeft allerlei foefjes om zo weinig mogelijk benzine te verbruiken. Als je het nieuwe rijden kan aanhouden zal het verbruik naar verhouding laag zijn. Het regelmatig genieten van het gieren van de compressor zul je snel aan de pomp gaan merken. De boordcomputer zit er qua verbruik flink naast en geeft tot 10% te weinig aan.

Interieur:
Is zoals vaker te lezen nogal saai door veelvuldig gebruik van grijze plastics maar door het sr pakket ziet het er net wat beter uit. Door goed gebruik van de beschikbare ruimte is zowel voorin als achterin genoeg ruimte voor 4 volwassenen met een normaal postuur. De stoelen zijn wat vlak en ondersteunen veel minder dan de recaro's in de ignis. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. De audioinstallatie klinkt heel behoorlijk maar heeft geen usb aansluiting en ik krijg audio via bluetooth niet aan de praat (telefonie gaat prima). De auto heeft 2 dashboardkastjes maar ik had liever 1 kastje gezien met een betere indeling. De opbergruimte achterin is minder dan het klassegemiddelde maar dat vind ik zelf niet zo belangrijk.

Conclusie:
Deze auto is geen slechte keus in het lage b-segment. Vooral de motor springt er positief uit en de mindere punten als de afwerking en het schakelen neem ik voor lief. Als meer ruimte belangrijk is komt de Dacia Sandero in beeld en een betere afwerking is o.a. te vinden bij de Panda en de Punto.

Update 18400km
1e beurt gehad a 305€
Buiten een terugroepactie m.b.t. een druksensor geen bijzonderheden.
Er zijn nu wel wat rammeltjes te horen in het dashboard en het onderstel als de temperatuur rond of onder het vriespunt komt. Het verbruik is in de winter ook iets hoger omdat het langer duurt voor de motor warm is. Het afgelopen gebruiksjaar geen enkele keer last gehad van een defect of storing dus over de betrouwbaarheid heb ik niks te klagen. Het grote voordeel van deze auto is dat je zuinig kunt rijden maar ook ff lekker kan opschieten als je daar zin in hebt.

Update 30000km
De micra heeft de jaarlijkse beurt gehad a 190€. Het afgelopen jaar heb ik geen last gehad van storingen of ander ongemak. Volgend jaar maar is kijken naar een opvolger in de vorm van een Ford Fiesta Ecoboost of een Honda CR-Z.
Tot slot de plussen en minnen:
+ motor (zuinig en toch sterk)
+ betrouwbaarheid
+ start/stop systeem
- interieur (kwaliteit en comfort)
- lak (is nogal krasgevoelig)

Update 37500km
Oude liefde roest niet
De Micra ingeruild voor een 2013 Suzi Swift Sport

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.