Nissan Micra 1.2 Connect Edition (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Micra 1.2 Connect Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 20.469 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Cuore eruit, Micra erin
- 20.469 km
Mijn Daihatsu Cuore uit 2003, en alle problemen die er mee waren, is niet meer van deze wereld. Ik werk sinds september 2023 ben voor het verlopen van de APK in september 2024 al sinds de jaarwisseling op zoek gegaan naar een mooie opvolger.
Er is een immense Excelsheet opgesteld van allerlei auto's en hun eigenschappen, om iets te vinden wat zou voldoen aan mijn eisen.
Ik was op zoek naar een zo jong mogelijke (minimaal 2008) auto van maximale ruimte, minimaal gewicht, maximale zuinigheid, met vijf deuren, airco en cruise control van 4000-6000 euro. Een kilometerstand van ongeveer 100.000 km vind ik acceptabel.
Welke kandidaten schieten je dan te binnen? Het zijn voornamelijk auto's uit het A- en B- segment van rond 2010 geworden. Ik heb voor elke auto wel een reden gevonden waarom hij niet goed past en ben uiteindelijk bij de Nissan Micra gekomen. Vaak breekt een combinatie van prijs, en cruise control een auto.
DE VERSCHILLENDE OPTIES
- Ford Fiesta -
Veelal te duur of een wat ouder bouwjaar, ruimte achterin is wat beperkt)
- Volkswagen Polo en ook de Skoda Fabia
Te duur en de niet TSI-motoren zijn niet al te zuinig
Opel Corsa D
Te zwaar, wel betaalbaar en goed in de opties
- Dacia Sandero
weinig auto's geleverd met zowel airco en cruise control
- Peugeot 208/Citroën C3
Ik vind het mooie auto's, maar de technische problemen met de PureTech motor en elektronica hebben me doen besluiten die niet te doen.
- Volkswagen Up-drieling/ Hyundai i10/Citybug/Suzuki Alto worden veelal niet geleverd met cruise control en zijn toch vrij klein
- Renault Clio
De nieuwe generatie vanaf 2011 is erg aan de prijs, terwijl de vorige editie een beetje lomp overkomt.
- Daihatsu Cuore (model 2008-2013)
Heel zuinig, maar weinig geleverd met cruise control en de onderdelenvoorziening is niet goed meer. Dat is ook een probleem geweest bij mijn vorige Cuore
- Renault Twingo tweede generatie
Is een goede optie, want goed leverbaar met airco en cruise control, maar heeft helaas alleen maar drie deuren
- Nissan Micra
De 4de generatie Micra voldoet aan alle eisen die ik heb gesteld. Behalve de koppeling is het een relatief betrouwbare en comfortabele auto. Er zijn natuurlijk wel auto's die mooier zijn.
PROEFRITTEN
Allereerst proefgereden met een Dacia Sandero met 0.9 TCE motor, die over het algemeen betrouwbaar bekend staat. Dit was een buitenkansje met aftermarket cruise control. Het pluspunt aan de Sandero is echt de ruimte, maar dat zorgt er ook voor dat ik aan de binnenkant het gevoel had met een vrachtwagen onderweg te zijn. Iets waar ik dan op afknapte was de knopjes voor de raambediening in het midden. Als je daarmee kunt leven is het een prima optie.
Vervolgens heb ik drie geschikte Micras gevonden:
Een grijsblauwe Acenta uitvoering in Eindhoven voor 5150 euro met 115.000 km-stand. De verkoper was heel aardig, maar naast airco en cruise control was de Micra erg kaal. Het grootste gemis? De middenarmsteun...
Door naar een Ferrari rode Micra in ELLE uitvoering in Den Haag met 1.2 DIG-S motor. Het was een beetje een raar zijhandeltje van een marktkoopman. De eerste keer kon ik niet proefrijden omdat de motor niet wilde starten. De Keyless Go werkte niet goed. Na een week bleek dat er een zekering was doorgebrand. De tweede keer konden we wel rijden. Na zelf wat extra benzine te hebben getankt zijn we de snelweg opgegaan en dat motortje was wel heel fijn. 98pk wil wel vooruit. We waren bijna terug bij de verkoper toen de motor opeens niet meer dan 3000 toeren wilde maken en het startstop systeem ermee op hield. Diezelfde middag had ik nog een proefrit, maar deze rode ging het niet worden. Teveel wat kapot kan gaan en vrijwel niet zuiniger dan de normale driecilinder.
De laatste proefrit was direct erna en de dag ervoor online gekomen. In het roemruchte Eck en Wiel stond een paars zwarte Micra te koop met slechts 20.469 km op de klok voor 5.500 euro. In de Connect uitvoering, met panodak, scherm, LM velgen en middenarmsteun, maar zonder de befaamde zilveren handgrepen.
De proefrit was prima, aardige man, die mij er van verzekerde dat de auto echt van een oud mannetje was geweest. De auto was dan ook zo goed als nieuw van binnen, maar de buitenkant had wel wat plekjes. Ook zat er geen onderhoudshistorie bij. Naderhand heb ik nog gebeld met de Nissan dealer in de buurt, die de auto met 5000 km nog een beurt hat gegeven. De inmiddels 13 jaar oude originele bridgestones zaten er nog onder, met droogte scheuren zo groot als de Marianatrog, ook al waren ze mooi zwart gespoten. De Hifly voorbanden waren ook oud, maar in iets betere staat.
Met een positief gevoel de auto aangeschaft inclusief een beurt en twee nieuwe Maxxis voorbanden en drie maanden garantie. Benieuwd of dit een goede koop is!
5000 kilometer en garantie
- 27.500 km
Inmiddels hebben we er ruim 5000 kilometer bij gereden in 2,5 maand tijd. Het gaat hard met de woon-werk kilometers.
Ik merkte na een twee keer een lange rit van 200 km dat de auto bij het afkomen van de snelweg lastig schakelde. Het was niet mogelijk de pook te bewegen. Ik dacht dat het simpelweg lag dat ik de koppeling niet ver genoeg intrapte, en de volgende dag was het probleem meestal weg. Bij stukken van 100 km trad het probleem niet op, en dus heb ik er (nog) niks mee gedaan. Ik dacht: als het erger word, ga ik terug naar de garage.
Fast-forward: mijn wederhelft wil naar Duitsland voor familiebezoek, enkeltje 600 km. Ik zeg: pak de auto maar, want de trein is te duur.
Je raadt het al. Na 600 km snelweg komt mijn wederhelft van de snelweg af met de Micra en de auto schakelt weer moeilijk. Hortend en stotend ploeteren ze voort. Bij het inrijden van het parkeervak wil de auto niet meer schakelen. De volgende ochtend geprobeerd om te schakelen zonder lopende motor, en dat ging. Bij starten met de koppeling in en de eerste versnelling rijdt de auto vanzelf weg. De koppeling komt niet los.
Lang verhaal kort. Na een weekend wachten is de auto afgesleept. Een offerte van de plaatselijke Nissandealer van 930 euro voor herstel. 270 euro voor de koppeling en 4,5 arbeidsuur van 115 euro.
Ik dacht, ik ben genaaid en heb een auto gekocht met een kapotte koppeling. Mijn inziens een redelijk voorstel bedacht. Ik betaal de helft en de verkoper vergoedt de kosten die zij zouden maken voor herstel, koppeling +/- 4 uur werk. De verkoper geeft mij echter de schuld dat ik niet eerder ben langsgekomen en wil de auto alleen repareren als dat bij hem in Nederland wil doen. Gevolg, de auto moet op transport terug naar Nederland, 15-20 werkdagen. Mijn wederhelft komt alsnog terug met de trein en ik ga met het OV van- en naar mijn werk. Het is een stuk langer en erg vermoeiend, maar dan mag de verkoper hem ook maar gaan fixen.
Tot mijn geluk is de auto na 6 dagen al in Nederland. Complimenten voor de transporteur! De verkoper vervangt in een week de koppeling en de auto rijdt weer als een zonnetje. Het druklager was kapot. Hopelijk gaat de nieuwe koppeling langer mee dan 25.000 km. Hopelijk heeft die korte levensduur iets van doen met de rijstijl van de vorige eigenaar.
Gelukkig geen kosten aan gehad, aangezien de koppeling dus onder de garantie viel en ik een pechhulpverzekering heb afgesloten.
Dan mijn review na 5000 km:
Ik vind het een fijne auto om mee te rijden. Een stuk stiller en comfortabeler dan mijn oude Cuore, vanzelfsprekend. Bij 105 op de cruise control rijdt je 1:18-1:19 wat ik een mooie zuinigheidsscore vindt. Oja, cruise control, wat een uitvinding! De Micra Connect is ook nog uitgerust met automatische koplampen en ruitenwissers en heeft ook climate control. Het panoramadakje geeft een fijn ruimtelijk gevoel. Ook de parkeersensoren zijn heel fijn bij het inparkeren. De vaste lasten zijn te behappen, 45 euro voor de verzekering en 35 voor de wegenbelasting. De kofferbak is ruim genoeg voor een aantal handbagage koffers en de beenruimte achterin is ook prima voor het segment, ook omdat de bank wat achterover staat.
De auto deint minder dan mijn Cuore, maar dat kon ook bijna niet anders. De besturing is indirect en het stuurt nou niet bepaald sportief. Dat is een offer wat ik heb gemaakt. Je zit wat hoger, maar kunt daardoor ook veel zien.
Enige echte nadeel wat ik nu merk is dat er een rammel in de kofferbak zit. Ik kan het niet vinden, maar denk dat het het achterklepslot is. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, houd ik al het advies van harte aanbevolen.
Eerste onderhoudsbeurt
- 32.000 km
Na ruim 4 maanden is het tijd voor de eerste echte onderhoudsbeurt. De nieuwe koppeling doet het goed en met het koude weer is de rammel opeens verdwenen. Misschien dan toch een hitteschild of iets dergelijks.
Om de auto goed te laten controleren een afspraak gemaakt bij de Nissan dealer in Zoetermeer. Daar voeren ze bij 30.000 km de '12 maanden' beurt uit. Olie wissel, controle van diverse zaken en een nieuw pollen filter. Vaste kosten, 180 euro. Op mijn verzoek ook een controle van de remvloeistof, versnellingsbakolie en de uitlijning. Hiervoor werd tot mijn verrassing en blijdschap geen extra kosten voor gerekend.
Conclusie: de auto is volledig in orde. De hiflys hebben nog 3.5 mm profiel, dus ze zullen wel snel vervangen moeten worden. Na afloop een mooi boekje en
Volgende beurt over 20.000 km of één jaar. Misschien ga ik de volgende olie wissel over 10.000 km wel zelf uitvoeren.
Voor de rest bevalt de auto me nog steeds goed. De laatste tijd rijd ik wel echt wat meer door, soms enigzins gefrustreerd door de ochtendspits. Het realistische verbruik is daarmee meer 1:17,5-1:18, met veel snelweg kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren