Nissan Cherry 1.3 GL (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherry 1.3 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds 1988 zijn mijn ouders eigenaar geworden van deze Nissan Cherry 1.3 GL Trend. Het betreft een speciale uitvoering waarbij deze versie de nodige extra’s heeft zoals metallic/two-tone lak, sportinterieur, 5-bak en wieldoppen (welke inmiddels vervangen zijn door origineel lichtmetaal). De auto is gekocht met een kilometerstand van 35000 km en toen ik ermee ben gaan rijden (eind 2006) stond de teller op 80 000. Ondertussen heb ik in een half jaar de teller op 91000 km gezet, vrijwel probleemloos! De auto bevalt enorm goed! Het motorvermogen is natuurlijk niet voldoende voor goede prestaties maar toch kan je de wagen vlot genoeg noemen. Zeker tot de 80 is de cherry lekker vlot en heeft genoeg power over om even snel in te halen. Boven de 130 is de fut er echt wel uit en gaat de snelheid langzaam door tot zo’n 160. Dankzij de lange versnellingen en de extra lange 5e versnelling is de auto lekker zuinig en relatief stil. 1 op 15 rij ik regelmatig ondanks dat ik vrij pittig door rij. Bij zuinig rijden is 1 op 18 haalbaar! Ook is de motor erg soepel en valt ie als een diesel te rijden! Vanaf 30 in zijn 5 en hij pakt het zonder haperen op, ongelooflijk! Natuurlijk merk je dat de auto niet meer de jongste is. Op hoge snelheid in bochten wordt de auto een beetje zoekerig en bij zijwind moet je veel corrigeren. Ook het schakelen gaat met veel gevoel en de versnellingen moet je er echt in zetten. Ook het gebrek aan stuurbekrachtiging laat weten dat je echt met een oude auto onderweg bent. Op lage snelheden moet er dan ook flink aan het stuur worden gerukt (komt mede door de brede en platte 185-55-15 banden, standaard 155-80-13). Bochtenwerk pakt de auto verder wel erg goed op. Door de brede banden helt de wagen niet storend over en het stuur geeft veel informatie door over wat de wielen doen. Bij slecht wegdek wordt de besturing wel onrustig. Binnenin waan je je in een schitterend racy zwart-blauw interieur. De voorstoelen (zoals begrepen in samenwerking met recaro gemaakt) geven zeer veel zijdelingse steun en zijn lang genoeg om de bovenbenen voldoende steun te bieden. De hoofdruimte, beenruimte en schouderruimte zijn enorm te noemen voor zo’n kleine auto! Achterin gaat het er duidelijk krapper aan toe, de stoelen zijn kort, de hoofdruimte beperkt en het gebrek aan hoofdsteunen is ook niet erg comfortabel. Daarbij hoor je achterin ook nog eens de uitlaat vrij luid ronken en bij slecht weer hoor je duidelijk het water tegen de wielkasten spatten. De beenruimte is verrassend genoeg wel ruim voldoende! Het dashboard is lekker overzichtelijk, dat is het makkelijke van weinig functies. De radio (origineel) en casettespeler (ook origineel) zijn gemakkelijk te bedienen en de bediening van de verwarming kan ook iedereen. De meters zijn groot en goed afleesbaar. Ook de kosten bevallen enorm goed. De benzinekosten zijn laag (jammer dat er loodvervanger bij moet), de verzekering stelt weinig voor en door zijn 820 kilo vraagt de belasting ook helemaal niets en aangezien de auto over 2 jaar belastingvrij is zullen de kosten alleen maar lager worden!
waardering comfort: 3 sterren
-Comfort is prima maar natuurlijk absoluut niet meer voldoende naar huidige richtlijnen. Toch is het er goed uit te houden en zijn lange ritten door de heerlijke stoelen geen straf.
Prestaties: 4 sterren
-Ruim voldoende om mee te komen maar op de snelweg kom je op hogere snelheden toch echt tekort. Tot de 120 lekker vlot.
Betrouwbaarheid: 5 sterren
-Heeft mij 1 keer laten staan en dat was meteen zijn allereerste keer in 23 jaar! Ongelooflijk!
Gebruikskosten: 5 sterren
-Onderhoud kost helemaal niets en is redelijk goed zelf te doen. Vaste lasten zijn enorm laag en de benzinekosten zijn ook heel laag te noemen!
Update 03-01-2008
In de afgelopen maanden nog eens 5000km extra probleemsloos gereden. De motor heeft verse olie gekregen en de auto is op de dyno-bank geweest om perfect af te stellen. Daardoor zit ik nu met 70PK ipv 60PK zoals ie officieel zou moeten doen. Doordat er een vastgelopen onderdeel in de ontstekingsvervroeging zat waren dat bij lange na geen 60PK maar slechts 45. Resultaat is dat de motor nu eindelijk heerlijk fel doortrekt en dat er werkelijk sportief mee gereden kan worden wanneer nodig. Op de teller loopt ze na enig aandringen 175 en 0-100 gebeurd in 12 seconden waardoor je eigenlijk niets meer te klagen hebt. Wel blijft het gevoel dat je boven de 120 gewoon meer moeite hebt om vlot vooruit te komen maar storend is het in geen enkel geval! Met inhaalacties op hogere snelheden merk je vooral dat je koppel tekort komt. De vermogenstoename was helaas wel teveel voor de koppeling, deze is dan ook vervangen door een nieuwe evenals beide aandrijfashoezen aangezien deze ook niet helemaal fris meer waren. Verder is er nog een originele voorspoiler opgegaan om de looks te verbeteren. Van de gebruikskosten heb ik nu 4 sterren gemaakt in plaats van 5 aangezien er natuurlijk toch de nodige dingen aan zijn gedaan die niet goedkoop waren. Prestaties zijn van 3 naar 4 sterren gegaan want deze zijn nu gewoon erg netjes te noemen!
-Update 15-01-2009
Afgelopen jaar helaas nog geen 2000 kilometer gereden met de auto. Aangezien het japannertje wat roest begon te vertonen ben ik naar een specialist gegaan om de roest aan te laten pakken. Helaas zijn er op dat terrein wat auto's aangepakt door vandalen waardoor mijn auto geheel overgespoten moest worden. Na 9 maanden is mijn Cherry eindelijk klaar van een complete restauratie en staat hij er nu letterlijk als nieuw bij. Foto's zijn toegevoegd.
PROBLEMEN
Naast het normale onderhoud heb ik eigenlijk geen problemen gehad, op de ontsteking en benzinepomp na. De ontsteking is natuurlijk gewoon slijtage geweest want het meeste was nog origineel en dus meer dan 20 jaar oud! De benzinepomp heeft me ook 1 keer in de steek gelaten helaas, dat is dan ook de enige keer sinds 1986 dat deze auto aan de kant is gezet vanwege pech! Een dikke 10 voor betrouwbaarheid dus! Helaas is het wel een oude japanner dus houd de roest in de gaten! De dorpels, deurplaten, schokbrekersteunen en de randen van de dakplaat zijn roestgevoelig(door de speciale daklijstconstructie die met klemmen vast zit). De motoren zijn niet kapot te krijgen dus over het algemeen overleven de motoren de carroserien ruim.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.