Nissan Almera 1.8 Elegance (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.8 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 154.500 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
eerste ervaring
- 157.000 km
Als eerste viel op dat de auto nog prima in de lak zat en er erg netjes uit zag bij de aanschaf. Deze Almera was bovendien erg compleet met elektrische ramen voor/achter en elektrische spiegels, parkeersensoren en een trekhaak. Deze was bovendien scherp geprijsd dus daarom ben ik voor deze gegaan.
Een dag nadat ik de auto had gekocht begon het motor management lampje te branden. Even langs de Nissan dealer geweest in de buurt en die gaf een code P0171 wat een arm mengsel betekende. Dat kwam meestal door de lambdasonde werd mij verteld.
Ik ben zelf op de code P0171 gaan google-en en kwam er achter dat vaak deze ten onrechte vervangen wordt en dat juist dit door de luchtmassameter-sensor veroorzaakt wordt omdat deze vuil zou zijn. Een optie was om deze te reinigen met remmenreiniger. Ik heb dit even op youtube opgezocht en zag dat dit niet al te moeilijk bleek dus dit heb ik dan ook zelf gedaan. De sensor was inderdaad vuil maar kreeg het toch niet goed weg. Nadat ik deze terug geplaatst had liep de motor niet helemaal lekker en optrekken ging met wat horten/stoten maar lampje was weg voor die dag. Een dag later was die weer terug.
Besloten om toch maar even langs de garage te gaan, ook meteen voor een controle en APK.
Problemen:
- Veer gebroken links voor
- lambdasonde vervangen
- remleiding aangetast
- remmen gangbaar gemaakt
Terug van de garage brandde het lampje niet meer maar dat was helaas van korte duur. 's avonds brandde hij weer namelijk. Kwam voornamelijk voor als je boven de 4000 rpm reed.
Ik heb toen toch maar zelf een ruilexemplaar besteld origineel van Bosch bij een automaterialen handel via internet voor nog geen 75 euro. Een nieuwe kost je in de meeste gevallen rond de 350-380 euro van Bosch.
Deze heb ik bij aankomst meteen ingebouwd, accu los getrokken en volgende dag gelukkig geen lampje meer. Dit is nu 2 weken geleden en tot heden geen lampje. Ook trekt de auto weer goed op, loopt de motor weer netjes en is het verbruik ook weer normaal.
De auto rijd verder prima en is met de 1.8 motor lekker vlot. Ik had gelezen dat een 1.5 met 90Pk minder goed zou rijden omdat het gewicht van 1175Kg voor de 1.5 te zwaar zou zijn naar verhouding. 114Pk met 1200Kg is dan beter.
Tot dusver ben ik tevreden over de auto maar vind het jammer dat ik niet zo'n beste start heb gehad...
Op naar de volgende ervaring!
11 maanden en 13500km verder
- 168.000 km
De auto bevalt nog steeds wel goed.
Qua power heb ik niets te klagen alleen qua comfort merk ik wel dat door de kortere wielbasis en de stugge vering hij minder lekker rijd bij kuilen in de weg. Je voelt echt alles. De primera had daar veel minder last van.
Dus voor mensen met rug problemen geen aanrader.
Inmiddels al een keer een normale dames fiets vervoerd maar die past er niet in geheel in. De voorband die moet dus uit de achterklep te steken. Beetje jammer als je met je oude primera gewoon 2 fietsen op elkaar er in kon leggen met de klep dicht.
Verder probleemloze auto tot heden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.