Nissan Almera 1.6 SR (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.6 SR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Eerste ervaringen
- 156.000 km
Mijn eerste auto was een Daihatsu Cuore uit 1991. Heerlijk wagentje, reed vlotter dan verwacht en had een grappig 3-pitter geluidje. Bleek alleen bij de APK behoorlijk verrot te zijn.
Op naar de tweede auto, een Peugeot 205 1.1 uit 1992. Reed strak over de weg, en reed 170 km/u met een 1.1!! Maar als je een cruise-snelheid aanhield van 130 km/u viel hij zomaar uit. Op een gegeven moment bij de dealer geweest, maar niet kunnen vinden. En daarna deed hij het bij elke snelheid, zeer onveilig! Dus besloten om maar weer een andere te zoeken.
Toen kwamen we uit bij een Nissan Micra 1.0 uit 1993. Een leuk wagentje, zat goed in de lak en reed prima. Daarmee ook een aantal maanden gereden zonder noemswaardige problemen. Maar de behoefte aan meer snelheid werd steeds groter en het budget liet ook steeds meer toe.
En omdat de Micra beviel zijn we gaan kijken naar weer een Nissan. Op internet gekeken wat ons wel wat leek. Ik kwam al gauw uit bij een Nissan Almera. Ziet er leuk uit, had wat meer paardekrachten en had standaard airco. Een 1.4 vond ik te weinig en de 2.0 GTi was te duur. De 1.6 met 100 pk leek een goede keuze. Zeker de SR de sport-versie met een iets verlaagd onderstel en sportstoelen.
Toen zijn we gaan kijken bij deze Almera. Hij stond bij LA Auto's in Voorschoten, stond er netjes bij. Hij had een paar plekjes in de lak, maar dat leek te poetsen/polijsten. De achterbumper zat een klein beetje los, maar voor de rest was hij netjes. En toen gingen we proef rijden. Reed lekker en vlot, alleen klom hij wat minder snel in de toeren dan de Micra. En als je na gereden te hebben moest stoppen en de koppeling in drukte schommelde hij wat in de toeren. De bumper zouden ze vast zetten en ze zouden nakijken wat er met die schommeling was. Toen we hem op kwamen halen was er wel wat mis. De bumper hadden ze netjes gedaan, maar met de toeren-schommeling was niet verholpen en het schakelaartje van de koplamp-afstelling lag er los in. Die hebben ze weer geplaatst, en voor de schommeling konden ze niks doen. Toen wilden we de auto overschrijven, maar ze hadden maar 2 delen (1A en 1B) van het kentekenbewijs in huis. Deel 2 hadden ze in een kluis van 1 van de collega's liggen. En die was niet te bereiken, uiteindelijk hebben ze het kenteken via een ander bedrijf overgeschreven, en deel 2 zou opgestuurd worden. Na navragen konden ze niks zonder deel 1 doen, dus heb ik het maar zo gelaten. Ze zouden het op dinsdag gelijk aangetekend versturen, maar uiteindelijk kregen wij het een paar weken(!) later onaangetekend thuis gestuurd, wat zeer jammer was. Later bleek ook dat ze de teller van de Micra met 20.000 km hadden terug gedraaid, dus ik vrees voor de Almera, maar hij loopt prima, dus ik heb dr verder vrede mee.
Maar genoeg over die garage, het is geen dealer review.
De Almera bevalt meer dan prima, als ik op de snelweg rijd gebeurt er tenminste wat als ik het gas intrap. Alleen het mindere is dat de teller 10km/u verschil aangeeft, oftewel als je 120 op de teller rijdt, rijdt je 110 op de navigatie! Maar daar houd ik wel rekening mee!! Bochten pakt ze leuk, ze kan hard door de bochten heen en is toch heerlijk comfortabel op langere ritten. De stoelen zitten goed, alleen eerst gaven ze wat minder steun onder mijn benen. Ik ben 1.93m wat niet overdreven lang is, maar mijn bovenbenen hangen boven de stoel, uiteindelijk kon je de voorkant van de zitting nog verstellen, zodat ik wat meer steun daar had, handig!
Ze heeft ook genoeg ruimte binnenin, 4 personen kunnen makkelijk in deze 3 deurs. Volgens mij is de Almera iets ruimer dan een Golf 4, wat natuurlijk een concurrent is. En als ik naast de Golf 4 variant van een collega sta, verschilt het ook niet veel van elkaar!
Airco werkt overigens niet helemaal naar behoren, hij koelt wel maar niet goed. Ik denk dat ik de airco even opnieuw moet laten vullen.
Verder is het verbruik ongeveer 1 op 12. Ik rijd ook redelijk door, dus daar zal het voornamelijk aan liggen. Het verbruik is in ieder geval niet verhoogd sinds ik een sportluchtfilter heb geplaatst. Ze liep even wat minder goed en toen heeft mijn oom even gekeken wat het zou kunnen zijn en volgens hem was het een tijd geleden dat er iets aan onderhoud was gedaan. Dus ik heb er nieuwe bougies ingedraaid en een sportluchtfilter geplaatst ipv een nieuwe originele. Ze heeft nu een leuk geluidje met optrekken. Laatst heb ik ook de olie + oliefilter vernieuwd, kan ook geen kwaad lijkt mij.
Voorlopig wil ik er in blijven rijden, want ze bevalt dus prima. Maar de roep om wat meer vermogen is wel weer terug gekomen. Maar dat is voor later.
Ik heb nog wel kleine verbeter puntjes.
Ten eerste wil ik achterlichten van het facelift model.
Ten tweede wil ik lichtmetalen velgen.
Ten derde: ik ga dr in de lente/zomer ook nog even poetsen of polijsten, zodat ze weer lekker in de lak staat!
Volgens mij heb ik voorlopig een goede review, maar als je nog wat mist vraag het gerust, dan vermeld ik dat nog even.
Toelichting op de waarderingen:
Comfort heb ik 5 sterren gegeven omdat dat zelfs beter is dan ik verwacht had, als het precies zou zijn wat ik verwacht had, had ik ook 5 steren gegeven.
Prestaties heb ik 5 sterren gegeven omdat dat precies is wat ik verwacht had.
Betrouwbaarheid 5 sterren, want ze is gewoon heel betrouwbaar.
Gebruikerskosten 4 sterren, ik had minder brandstof verbruik verwacht. Maar goed genoeg voor 4 sterren.
Deze pas ik eventueel aan als dat verandert!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.