Nissan Almera 1.4 GX (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Almera 1.4 GX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 55.950 km |
KM-stand laatst | 56.600 km |
Wat een verrassing
- 56.050 km
In 2005 ging mijn lease-auto (Honda Civi Aerodeck) weg ivm ander werk. We moesten weer zelf een auto kopen. Dat werd destijds een Renault 19 uit 1995 en later kwam daar een Volvo 440 bij uit 1994. Beide goede auto´s en ruim 4 jaar mee gereden. Echter ging ik al bijna een jaar met het OV naar mijn werk en wat moet je dan met twee auto´s...
Echter waren beide auto´s inmiddels risico-auto´s gezien de leeftijd. Welke doe je dan weg? Of allebei? Maar wat kun je dan kopen?
Toen diende zich de fantastische mogelijkheid aan om een Nissan Almera te kopen uit 1996. Van de opa van een vriendin van ons. De man werd 86 en had besloten te stoppen met autorijden. Emotionele gebeurtenis en wilde dat zijn auto goed terecht kwam.
De wagen had nog geen 56.000 km gelopen, jaarlijks zijn beurten gehad, alle papieren, bonnen, facturen, inclusief de aanschaf-factuur zaten erbij. Voor 1200,- mochten we hem overnemen. We hadden 900,- gevangen voor de Renault en de Volvo bij elkaar (via marktplaats beide auto´s in 1 dag weg!!). Netto hebben we dus maar 300,- uitgegeven.
Ik was blij verrast met hoe de auto rijdt: Bijna als nieuw met een werkende Airco. En dat voor een wagen van bijna 14 jaar oud. Onze meiden passen prima achterin (12 en 9 jaar) en het rijdt ook meteen een stuk zuiniger dan de 1.7 of de 1.8 van resp. de Renault en Volvo.
Deze week moet de auto meteen naar de APK bij een garage waar we al jaren komen en laten we meteen alles nakijken. Ik verwacht geen enkel defect of mankement, maar eind deze week weet ik het zeker.
Ik zal hier de geschiedenis een beetje bijhouden.
APK - no problemo
- 56.600 km
Fantastisch nieuws! De auto ging voor de APK en er kon werkelijk niets worden gevonden. Mijn vakgarage-man is wat minder blij want hij denkt mij veel minder vaak terug te gaan zien dan destijds met bijvoorbeeld de Renault 19 :)
Bovenop de APK heeft hij extra alles nagekeken; enig puntje van aandacht zijn wat kleine roestplekjes op de bodem. Volgens de monteur is een keer een tectyleerbeurt voldoende om het nu te stoppen.
O ja; er is zelfs nog een steekproef geweest van de RDW. Kon ook niets vinden en keurde de auto ook goed.
De bestuurdersgordel had wel een probleempje; die rolde bijna niet meer terug. Blokkeerde prima, was verder ook onbeschadigd, maar toch vervelend.
Een kwartiertje pielen met wat plastic interieurdelen verschafte mij toegang tot de gordel. En tadaaaa! Daar zat het euvel. De gordel zat vlak boven de spanrol gedraaid. Draai eruit gehaald en klaar!
Oftewel; nu mankeert er technisch helemaal niets meer aan. Deze kerst ligt mijn nieuwe autoradiootje van 49,- onder de boom met USB- en SD-kaart ingang en heb ik alles low-budget weten te houden voor rijden in het nieuwe jaar. YES!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.